Annons:
Etikettgodis
Läst 6751 ggr
Allliii
2012-11-27 21:25

Julgodis!

Nu pass in på juletiderna blir man snart sugen på julgodis! Jag är ingen mästebakere, så någon som har lite goda tips på enkelt och smått julgodis :)??

Annons:
Tove-
2012-11-28 15:04
#1

Fransk nougat är det absolut godaste julgodiset (förutom knäck, hehe)

Tyckte det här receptet verkade bra! http://kryddburken.se/2011/11/09/fransk-nougat-vit-rosa/

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Carmarino
2017-09-02 15:05
#2

Väcker liv i den här tråden igen. Hittade nämligen en sajt om julgodis. Det är nästan så att man vill sätta igång direkt. 🤤

http://julgodis.se/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-07 15:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Idag kokade jag årets första kola. Har inte skurit upp den i bitar än, och den ser inte precis aptitlig ut, men det lilla jag smakade på smeten så var den god.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-07 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Testade även att göra tryffel på Valrhona Dulcey-choklad. Som all vit chokladtryffel blir den seg och lite kladdig, men ack så god den är. 🤤

Dulcey är "en ytterst mogen vit/ljus choklad med härliga toner av smörkola i starten som övergår till lite lätt rostade toner för att avsluta i en delikat lättsaltad upplevelse".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-11 10:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Första kolakoket för i år blev brynt saltkola. Fast ska jag vara helt ärlig så blev det jättesalt, vidbränd kola. ☺️😃

Skulle göra saltkola, men eftersom jag använde osaltat smör så tog jag lite extra salt istället. Det skulle jag inte ha gjort för det blev för salt - åtminstone för mig. Förmodligen finns det andra som gillar det.

Det brända smakar inte jättemycket, och det är förhoppningsvis någon som gillar det också. Därför ska jag ta med kolorna idag när jag ska på Arkivens dag. Lägger jag dem i en skål där så försvinner de förhoppningsvis rätt snabbt. 😈


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
2017-11-11 11:03
#6

Skumtomtefudge är fantastiskt enkelt och gott! 

http://www.jennysmatblogg.nu/2013/11/29/13281/
I det här receptet så halverade jag sockermängden (de blir för söta annars) samt lade till 50 g vit choklad.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Carmarino
2017-11-11 16:44
#7

#6 Smart. Jag gjorde skumtomtefudge förra året och tyckte den blev alldeles för söt. Så jag gav bort den till en som älskar skumtomtar. 🙂

Blir det inte extra sött med vit choklad i? Chokladen är ju rätt söt i sig själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-11 16:45
#8

#5 Kolorna blev faktiskt uppskattade, så hälften gick åt under eftermiddagen. Resten gav jag till en som tyckte de var jättegoda. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
2017-11-11 17:21
#9

#7 Det lilla man lägger till gör ingen större skillnad iom att man tar bort så mycket socker. Den vita chokladen är ju mer än bara socker, liksom.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
2017-11-11 17:23
#10

#9 Får kanske testa igen, med mindre socker. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
2017-11-11 17:25
#11

#10 Det tycker jag absolut! Blir mycket bättre med mindre socker! Tomtarna och chokladen är ju så söta i sig, så behövs inte direkt mycket socker i dessa.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
2017-11-11 17:39
#12

#11 Funderar på om man kan minska till kanske en halv deciliter socker, eller ta bort det helt? 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
2017-11-11 19:26
#13

#12 Det går säkert! Du får prova dig fram med lite mindre satser. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Carmarino
2017-11-11 19:29
#14

#13 Ja skumtomtar har jag ju så det räcker. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
2017-11-12 10:48
#15

#14 Låter bra det! De är ju inte så dyra heller, så går ju alltid att köpa mer :D

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
2017-11-12 13:00
#16

#15 Ja, senast jag var och handlade så var det rea. En påse kostade bara 10 kronor. Tror de kostar 11.95 annars. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
2017-11-12 15:46
#17

#16 Haha, lät inte som någon jätterea faktiskt. 😂

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
2017-11-12 16:26
#18

#17 Nej, det kan man inte kalla det för. Fast om man som jag köper fem påsar så blir det ju "en på köpet". Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
2017-11-12 20:09
#19

#18 Ah, du tänker så. Well, det är ju iaf inte något direkt dyrt godis, om man säger så. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
2017-11-15 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nu var det ännu mer "rea" på juleskummet; 2 påsar för 18 kronor. Sedan har de börjat sälja de stora 720 g-lådorna också, så jag köpte en sådan (med choklad). Räknade nämligen ut att det blev ännu billigare. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2017-12-08 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Köpte några nya formar i veckan. De är till för att göra knäck, geléhallon och trillingnötter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-12-08 14:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#22

Idag har jag testat två av dem; geléhallonformen och trillingnötformen.

Tyvärr var nötterna jag använde väldigt stora, så det fick oftast inte plats mer än två nötter i facken, och eftersom nötterna dessutom var rätt höga så var det vissa som inte blev helt täckta av chokladen. Det är därför de ser ut som de gör.

Fotograferade geléhallonen både före och efter jag sockrade dem. Det är dock inte riktiga geléhallon, för jag gjorde dem på jordgubbssaft. Nästa gång ska jag testa med hallon istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2017-12-08 14:50
#23

Slurp 😛

[Jimmy.L]
2017-12-08 15:34
#24

🤤

[VSK]
2017-12-08 16:25
#25

😃

Carmarino
2017-12-08 17:55
#26

Kan erkänna att gelégodiset inte var så gott som jag hade trott. Saften hittade jag i frysen, och det stod att jag hade kokat den 7 juni 2013!

Provsmakade saften, och den var helt okej. Tyckte till och med att den var god. Tydligen höll smaken inte för att kokas med socker och en blandas med en massa gelatin, för man kände knappt jordgubbssmaken.

Trillingnötterna var däremot väldigt goda, så det kompenserar ju en del. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2017-12-08 22:03
#27

Även om smaken inte var som du förväntat var formen både på nötterna och hallonen fantastisk - man får äta med ögonen istället.🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
2017-12-09 07:17
#28

Tack Pyttelite. Smakade på ett av hallonen igår kväll, och då smakade det inte fullt så illa. Det smakade bäst utan socker faktiskt. Så i små mängder går det nog att äta. Å andra sidan brukar jag oftast inte tycka om det godis jag gör, medan andra tycker att det är jättegott. Förhoppningsvis är det samma med dessa - fast trillingnötterna behåller jag själv. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-12-09 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Gjorde även kola igår, smaksatt med stjärnanis. De har stått och stelnat över natten, och idag slog jag in dem i julpapper.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-12-09 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Idag har jag gjort chokladtryffel. Den ska jag doppa i choklad när den har "satt sig". Ska även försöka att dekorera tryfflarna med "överföringsark", så att det blir ett fint mönster på dem. Har aldrig gjort det tidigare, så jag hoppas att det lyckas.

Ska även doppa kolan som står bredvid i choklad. Gjorde den för rätt länge sedan, men eftersom den blev väldigt mjuk så flyter den ut om jag tar bort formen. Har ställt den kallt, så att jag lättare kan skära den i bitar och doppa dem i choklad. Förhoppningsvis kan kolan inte flyta ut sedan. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2017-12-09 11:50
#31

#30

Tycker resultatet blev bra, visuellt iaf 🙂

Är det en som kastar boll i den högra biten chocklad?

Carmarino
2017-12-09 11:55
#32

#31 Vet faktiskt inte vilken idrott det är. Kan ju vara diskus också. 😃

Försökte släta till smeten med en slickepott, men det var inte det lättast. Den började stelna på ytan rätt omgående nämligen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2017-12-09 16:13
#33

Mums när ska jag komma.

Carmarino
2017-12-09 16:19
#34

Ska försöka spara några till dig om du sätter dig på moppen imorgon. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
2017-12-09 16:27
#35

Haha.

[VSK]
2017-12-09 16:48
#36

Jag tar bilen i övermorgon. Ska tuta samt tvätta rutorna när jag åker förbi Jimmy i Jönköping 😂

Carmarino
2017-12-09 16:52
#37

Ska försöka fylla på godisförrådet med lite nytt imorgon. Kan blir lite mandelmassegodis också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-12-10 12:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Kolan blev inte så vacker när jag doppat den i choklad, så den har jag inte fotograferat. 😃

Eftersom det var så bökigt att doppa kolan så struntade jag i att göra det med tryffeln också. Skar bara upp den och slog in den i guldpapper.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-12-10 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Julöverföringsarket använde jag istället till att göra chokladbräck av.

Orkade inte göra mer julgodis idag. Får se om det blir lite mer när det närmar sig jul. Har ju en hel del mandelmassa som jag ska göra något smaskigt av också. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2017-12-10 12:08
#40

#39

Du kan ju göra lite semlor annars (mandelmassan) ☝️

Carmarino
2017-12-10 12:11
#41

#40 Nej, det är den för god för. Vill inte förstöra den med att ha en bulle och en massa grädde runtom. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
2017-12-10 12:21
#42

#41

Nu är det sån pinsam situation igen där jag inte riktigt vet vad jag skall svara 🤦‍♂️

😛

Carmarino
2017-12-10 12:25
#43

#42 😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2017-12-10 12:48
#44

😛

millam
2017-12-10 13:09
#45

Jag som har en jättepåse chokladgodis, har haft i tre veckor stående på bordet. Ingen vill ha förutom jag, men vill inte trigga igång migrän, så har dom bara för att titta på.. liksom ett par apelsiner! Osså en hel del små enportionsflaskor olika alkoholhaltiga,  ingen har velat ha det heller. Så där står dom, från år till år. Kan vara för gamla nu.

Carmarino
2017-12-10 13:21
#46

Om du inte bakar själv millam, så ge flaskorna till någon som gör det. Det kan bli jättegott att blanda ner alltihop i en sockerkaka. Smält bara flaskorna så att chokladen blandas med alkoholen, och häll sedan ner alltihop i kaksmeten.

Tror inte att de blir för gamla. Både choklad och sprit håller sig jättelänge


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-13 16:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Idag har jag börjat göra julgodis till gottebordet på julafton. Med ett par mjölkproteinallergiker i familjen så tänkte jag testa veganska kolor, och det blev jättebra. Hittade ett enkelt recept, där det inte blir jättemånga kolor (20-25 st) per smet. Därför kunde jag göra flera olika.

Den första skulle blivit smörkola, men jag glömde ta i smöret innan jag hällde upp smeten i formarna. Det blev gott ändå. Använde min portionerare när jag hällde upp smeten, så det kom hyfsat lite smet utanför.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-13 16:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Eftersom jag redan hade mätt upp smöret (d.v.s. mjölkfritt margarin) så kokade jag en ny omgång, och såg till att inte glömma smöret den här gången. Bilden ser lite konstig ut, för jag hällde ut smeten direkt från kastrullen, vilket gjorde att den "svämmade över". Därför fick jag stryka bort överflödig smet efteråt, och det gör att det blev lite "dimmigt" på formen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2019-12-13 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Slutligen testade jag att göra chokladkola. Använde receptet utan smör, och tillsatte 1,5 msk kakao. Det blev en väldigt kraftig chokladsmak på kolorna, så kanske det hade räckt med 1 msk. Fast den blev god ändå.

För er som undrar så kan jag tala om att man inte känner någon skillnad i smak på veganska och vanliga kolor. Åtminstone gör inte jag det.

Har skurit (klippt) chokladkolorna i bitar. Det blev 25 stycken, och de blev ganska platta. Ska slå in alla kolorna i godispapper imorgon - hoppas jag. Annars får det bli på söndag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2019-12-13 16:23
#50

Kola? 😮

Carmarino
2019-12-13 16:24
#51

Ja, sådana sega och söta som fastnat i tänderna. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2019-12-13 16:30
#52

#51 Urk.

Carmarino
2019-12-13 16:45
#53

#52 Är inte jätteförtjust i kola själv, men det finns ju andra som är det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2019-12-13 16:49
#54

Det kan dom få så tar jag chokladen.

Carmarino
2019-12-13 16:50
#55

Har inte börjat på chokladen än.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
2019-12-13 17:52
#56

Så mycket smaskigt och gott!🤤
Det som blir över kan du skicka till mig!☝️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2019-12-14 16:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#57

#56 Det blir nog inte så mycket över skulle jag tro. 😃

Så här såg gräddkolan ut när jag tagit den ur formen (den gröna), och när jag hade virat in den i godispapper. Tyckte det såg ut som äggulor först, men kolan är så blank att man kan spegla sig i den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-14 16:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#58

Smörkolan såg ut så här när jag tagit ut den ur formen, och när jag hade virat in den i godispapper.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-14 16:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#59

Chokladkolan var inte så lätt att skära i bitar, så de blev lite sneda och vinda, men när jag virat in dem i godispapper såg de nästan ut som små julklappar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2019-12-15 00:31
#60

Det är inte formen på godiset man äter och förresten hinner man se det innan man tuggar på godiset?🤔😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pyttelite
2019-12-15 01:30
#61

Vilka läckra skapelser!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2019-12-15 12:37
#62

#60 Nej, jag tröstar mig med det när det blir lite "skavanker" på det jag gör. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2019-12-15 12:37
#63

#61 Tack Pyttelite. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
2019-12-15 12:47
#64

Carmarino, åh vad gott allt ser ut!

Carmarino
2019-12-15 13:06
#65

Tack monstermash. Är inte jätteförtjust i kola själv, men de är faktiskt rätt goda - om jag håller mig till att bara äta en eller två. 🙂

Så har ni veganer eller mjölkproteinallergiker i familjen/bekantskapskretsen kan jag rekommendera de här kolorna. Jag märker i alla fall ingen skillnad på smaken.

Använde det här receptet på knäck, men uteslöt mandeln. En matsked margarin är ca 15-20 gram. Jag tog 20 gram och det blev bra. Man kan säkert utesluta smöret också, om man inte vill köpa en hel förpackning för att bara använda en matsked.

Jag använde Carlshamns mjölkfria margarin och Oatleys havregrädde iMat. Läste på någon sajt att man även kan använda Carlshamns kallpressade både i matlagning och bakning, och den är tydligen ännu godare. Har inte själv testat dock.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-18 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Har gjort lite mer julgodis. Trillingnötter på rostade hasselnötter och mörk choklad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-18 15:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

"Ekollon" av marsipan med choklad och kokos.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-18 15:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Av chokladen och kokosen som blev över efter ekollonen gjorde jag "kokosprickar", som jag dekorerade med rostad mandel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-18 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Slutligen gjorde jag "geléhallon" på hallonpuré och syltsocker. Vet inte hur de blev än, för de ligger kvar i formen. De var väldigt lösa när jag kollade igår, men förhoppningsvis har de stelnat lite mer nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
monstermash
2019-12-18 20:15
#70

Oj vad mycket gott du gör inför julen Carmarino. Jag tror jag ska ta och baka lite i veckan, i år får det bli lite som det blir. 🙂

JMW
2019-12-18 22:02
#71

Men du Carmarino, du gör ju mängder med godis. Vem äter allt kan man ju undra. Du?

Jag har aldrig varit någon större julgodistillverkare. Förr gjorde jag knäck och kola. Ischoklad förstås. Fast det blir inget sånt längre. Det enda jag gör är Rocky Road. Det har liksom blivit tradition.

Carmarino
2019-12-19 17:33
#72

#70 Skulle vilja göra mycket mer, för jag har så många recept jag vill testa, men jag orkar inte lika mycket som förr. 😭


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-19 17:35
#73

#71 Det är mitt bidrag till julbordet, eftersom jag inte är särskilt road av matlagning. Det finns andra som gör både köttbullar, långkål, sill och risgrynsgröt mycket bättre än jag. Jag själv äter ju inte ens sill. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-19 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Det blev lite mer julgodis idag faktiskt. Har länge tänkt att jag ville testa att göra vegansk maräng på aquafaba (kikärtsspad), och nu blev det äntligen av. Hittade nämligen ett recept på kokosmaräng.

Till att börja med ser det ju lovande ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-19 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Fast jag måste ha missbedömt hur mycket smeten skulle vispas, för efter 1,5 timme i ugnen hade alla marängerna sjunkit ihop till en sammanhängande massa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-19 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Marängen smakade dock helt okej, och den var väldigt spröd och fin, så jag tog fram en utstickare och stansade ut "marängkakor" av den.

Personligen tycker jag inte om maräng, men det var roligt att testa i alla fall, så jag hoppas att övriga gäster på julafton tycker om den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2019-12-19 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Gjorde även en marsipanlimpa med nougat, överdragen med choklad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-19 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Eftersom det blev nougat över, och jag hade mer mandelmassa, så blev det några mozartkulor också. Dem doppade jag i choklad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-19 17:45
#79

#69 Glömde ju berätta att hallongelén inte blev så bra. Den blev väldigt god, men för lös så den gick sönder när jag tog den ur formarna. Så jag får äta den med sked istället. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2019-12-19 17:49
#80

Jisses så mycket gott du gör Carmarino. Himmelriket för godisälskarna!
Hemgjort är ju också så mycket bättre på alla vis.

Carmarino
2019-12-19 17:55
#81

#80 Tack JMW. Det mesta är rätt lätt att göra, men det tar ju ändå tid - och ork. Skulle vilja testa att göra julmustkola också, men det tror jag inte att jag hinner. Ska julpynta i helgen nämligen, och då orkar jag inte göra kola också. Den ska ju dessutom slås in i godispapper också. Så jag får sikta på att göra den nästa jul istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-20 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Det blev choklad över när jag hade rullat mozartkulorna i den, så då gjorde jag "enkelmandel" (istället för trillingnöt). Hade rostade mandlar som jag hällde i den kvarvarande chokladen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2019-12-20 17:38
#83

#82

Ser mumsigt ut 👍

Annons:
Carmarino
2019-12-21 12:40
#84

#83 Det är det också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2019-12-23 19:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Jag försökte göra tryffel godis med Mörk Choklad o After Eight , vart misslyckat , tycker jag , jag får mumsa själv , till Kaffet !

HH 🙂

Carmarino
2019-12-24 11:22
#86

Det kan vara lite knepigt att göra tryffel på After Eight, eftersom den innehåller mintkräm som gör tryffeln mjukare. Vill man ha minttryffel är det enklare att smaksätta chokladen med några droppar pepparmint. Det blir väldigt gott. Eller också gör man tryffeln på mintchoklad. 👍

Å andra sidan får du ju behålla tryfflarna själv, vilket ju inte är så dumt. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2019-12-24 11:33
#87

#86 Jo , tack ! Jag märkte det . Det sen som jag va irriterad på var receptet , det stämde inte alls , först skulle man koka upp grädden , lägga choklad ( hackad i bitar , även After Eight och smöret ) Sen skulle man röra om och så skulle det bli en smet , men det blev det inte . 😱 Utan jag fick värma upp allt i en kastrull så det blev lösare , Sen ställde jag kastrullen i frysen ett tag , Rullade till kulor , . Ha ha . . 😂😄 Dem måste ju ha nåt special verktyg 🛠 för att få fina kulor , Eller nån slags muffins form , som det är runda fördjupningar i som man kan lägga smeten i. Sen i frys/ kyl , Jag ska kolla på stan eller nätet sen , om jag hittar nåt . 😀 Joo , dem får jag äta själv , 😀😄

HH 🙂

Carmarino
2019-12-24 11:48
#88

#87 Det ska inte bli fina kulor av tryfflar. Det är därför de kallas tryfflar - för att de ska likna de där ojämna tryffelknölarna som grävs upp ur jorden och kostar en förmögenhet. 😃

Det absolut enklaste receptet på tryffel är det här:

100 g mörk choklad hackad i mindre bitar (använd den choklad du tycker bäst om)
0,4 dl (40 gram) grädde

Koka upp grädden tills den första bubblan syns. Häll grädden över chokladen och rör med en slickepott tills chokladen går ihop och blir en blank smet. Häll/spritsa upp i knäck- eller ischokladformar och låt stelna i rumstemperatur över natten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2019-12-24 12:00
#89

# Okej , då förstår jag . Tackar för recept ! Provar igen , imorn ! Jag ger mig inte ! 😱😊😀

HH 🙂

Carmarino
2019-12-24 12:36
#90

Lycka till! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2022-12-21 16:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#91

Har gjort lite julgodis i helgen, och idag. Det blev marsipankulor som jag doppade i choklad och strösslade lite kakaonibs på, trillingmandel (trodde det var nötter i påsen jag tog fram, men det var mandel), apelsinkola med choklad och chokladcornflakes, som jag gjorde för att göra slut på chokladen jag använt till marsipankulorna och mandeln. Kolan slog jag sedan in i guldpapper.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-12-21 16:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#92

Idag gjorde jag chokladtryffel och chokladpraliner, alltihop med chokladen Callebaut 811.

Gjorde tre olika smaker på tryffeln; färskpressad blodapelsin, Xanté päronlikör och Limoncello. Tryfflarna med likör smakade väldigt mycket av likören, men apelsinsmaken märktes inte så mycket.

Chokladpralinerna gjorde jag i tre olika former och strösslade över kakaonibs med silverrom (överst), kakaonibs med vaniljvodka (mitten) och salmiaksalt nederst). Vet inte om tempereringen av chokladen lyckades, men om den gjorde det, och jag får ut pralinerna ur formarna, så visar jag bilder på dem här sedan. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2022-12-21 16:19 av Carmarino
Torparmor
2022-12-21 19:02
#93

Carmarino - Har du ett förflutet som konditor e dyl?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Carmarino
2022-12-21 19:16
#94

#93: Nej, inte alls. Började som sekreterare och sedan utbildade jag mig till pc-tekniker. 😊

Var över 40 innan jag började intressera mig för bakning och över 50 innan jag började experimentera med choklad. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Torparmor
2022-12-22 10:05
#95

#94 🤶 Jag minns att jag fått en del bra tips tidigare år i tråden Tack 🙏🏼 !


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Carmarino
2022-12-22 19:17
#96

#95: Roligt att jag kunnat bidra med tips. Det blir fler om jag kommer på några. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: