Julen iFokus

Julen

Etiketter: julförberedelsergodis
Läst 28 ggr
Carmarino
4

Kokade kola

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I söndags läste jag ett recept på kolasås. Eftersom det var en liten sats så kom jag på att jag kunde göra den som vanlig kola istället.

Sagt och gjort. Tog fram alla ingredienser - vispgrädde, sirap och socker (1 dl av varje) - och kokade smeten till 137 grader.

Det blev 25 stycken med perfekt konsistens. De fastnade inte i formarna och de var inte så hårda att tänderna var i fara. 😊

Funderar på att testa lite smaksättningar också. Kanske choklad eller apelsin. Får se om jag känner för det i december. Nu väntar "den stora höst-/julstädningen" i oktober och november. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Soligajag1
1

#0:
Mums så gott. . 😃😋👍
Det ska jag fixa till julen , ge bort i present. Brukar köpa sånt där crep papper + rött snöre. 😃🎁

HH 🙂

Carmarino
1

#1: Ja, det blev faktiskt riktigt bra. 😊
Perfekt present till jul också. I och med att satsen är så liten kan man testa flera olika smaksättningar om man vill.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker