Prathörnan 11 (OT)
Den gamla tråden började blev för lång, så vi fortsätter i den här.
I den här tråden kan vi prata om allt möjligt. Det behöver inte handla om julen, men det är roligt om det gör det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

#1: Har er Nisse också kommit, eller väntar han ett tag till?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Han är här och firar första advent i en egen tråd.
Stolt ägare till tre La permer
#3: 👍🤶

#5: Så fint.

#7: 😱😁
Idag är det Annadagen. Dags att lägga lutfisken i blöt. 🤶
#9: Pappa lutade alltid fisken hemma, när han höll på med den så det luktade tog mamma med oss barn över till grannen, som inte åt lutfisk, några timmar 😝
#10: Luktade den inte under alla de dagar den skulle ligga i blöt och sedan sköljas? Min mor brukade luta fisken hos oss, och baljan stod på balkongen för det mesta. Det var milda vintrar även då tydligen, men ett år så var baljan bottenfrusen när mor skulle skölja fisken. Sedan dess fick den stå i utrymmet mellan de två lägenheterna i huset. 😊
#11: Jo, mer eller mindre. Det luktade ju mindre när man inte höll på med den och den var innanför stängda dörrar.
Men när han höll på med fisken ,vände den eller vad man nu gör , s blev lukten kraftigare, så då "rymde" mamma med oss. 😉

#13: Det gäller att se till att belysningen fungerar när man ska ut med klapparna. 🎅

Exakt

Hemmasonen hörde av sig igår.
Han tänkte julpynta och undrade var julgardiner a fanns.
- Redigerat 2025-12-20 03:43 av MonicaLagerquist
#17: Det måste vara ett rätt stort steg framåt för honom. 🤗
#16: Vilken fin gran 😍
#17: OJ vilket framsteg 😀
Vi säger "Lillejulaften" i Norge också. Här kommer också granen kläs till veckan. Får se om det blir Måndag eller Tisdag. På Tisdag kväll kommer barnen hem till uppesittarkvällen.
#19: Tack. Den är lite "avhuggen" på två sidor, men det är bara bra. Har inte så mycket plats till den, och den står precis vid dörren mellan hallen och vardagsrummet, så då kan jag sätta de sidorna så att det är lätt att komma förbi granen. 😊👍
Nu är vi nästan klar med julklapparna, vi har ett par klappar kvar till ena sonen.
Så nu kommer fokus hamna på städ, bak och slutdekorering. Nu kommer alla tomtar fram 😁
#21: Ska pynta det sista idag, förutom att klä granen. Det väntar jag med till tisdag. Katten hade nog önskat att jag gjorde det tidigare för hon vill ut på balkongen ständigt och jämt för att titta på den. 😺
Sista julklappen inhandlat. Igår gjorde dottern Fudge och idag skall vi inhandla lite småsaker till baket.
Var och handlade idag. Normalt brukar det vara ganska lugnt på måndagförmiddagarna, men nu körde folk runt runt för att hitta en parkeringsplats. Jag hade tur och kom precis när en bil körde ut från platsen närmast ingången till affären. 😊
Jag har ingen jul känsla alls och det gör ju att man mår ännu sämre än vanligt.
Hade vi fått lite snö så kanske det hade känts lite roligare.
Varit ute och handlat lite grann men vet inte vad jag skall köpa men plockat på mig en del ändå.
Köpte faktiskt två chokladkartonger, fast jag vet att jag inte borde, en Paradis och en Aladdin.
Skall gå ut och handla i morgon också och då skall jag köpa lite frukt, bl.a. clementiner de hör ju verkligen till julen.
Har köpt två hyacinter men de har inte slagit ut ännu, det kanske blir lagom till nyår.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#25: Köpte också clementiner när jag handlade igår. De var söta och goda.
Har fått upp det mesta av julpyntet. Granen togs in igår kväll och jag ska klä den idag. Såg att det är delvis stjärnklart och temperaturen ligger på runt 2 plusgrader, så kanske det blir lite frost på marken. Mer än så kan vi nog inte hoppas på här nere, men vi är ju vana vid det så jag har ändå fått lite julkänsla. 🤶

Idag för en massa herrans år sen fick jag körkort
#27: Grattis! 👍
Fick mitt måndagen efter midsommarhelgen för en väldig massa år sedan. 😊

#28 Tänk att man så noga håller reda på vissa saker
#29: Hade nog inte kommit ihåg det om det inte varit just måndagen efter midsommar, och att man då fick körkortet direkt i handen när man klarat det. Däremot kommer jag inte ihåg vilket datum det var. 😊
Fick mitt körkort den 3 Mars 2000, efter att ha kuggat uppkörningen två gånger 🫣
#31: Jag kuggades bara en gång - och det var mestadels beroende på nervositet. Missade en 50-skylt, som dök upp på en rak, fin 70-väg ute på landet. 😁

Idag för 37 år sen mötte jag min man för första gången
#33: Grattis. 😊

Han kom på en fest i det kollektivet jag nyss flyttat in i och han blev kvar.
#35: Trevligt. ❤
Igår var jag och stöpte ljus för första gången på flera år. Vi är ett gäng f.d. kollegor som brukar göra det varje år, men när jag var arbetslös hade jag inte råd, och sedan kom pandemin, så mitt ljuslager har tunnats ut rätt mycket. Nu fick jag fylla på det igen. 😊
På första bilden är det mina ljus som hänger främst och väntar på nästa dopp. Bild två visar dem när de är klara och ligger och svalnar. Det syns inte så bra på bilderna, men de tjockaste är 5 cm i diameter och 40 cm långa. De tunnaste är 3 cm i diameter och 50 cm långa. 🕯
Så kul, jag har aldrig stöpt ljus.
#38: Ja, det är roligt. Särskilt när man är ett gäng som stöper tillsammans.
Det är inte svårt, men eftersom jag är kort och ljusen är långa, är det rätt jobbigt att lyfta dem när man ska doppa. De blir ju tyngre och tyngre för varje dopp, så på slutet väger brädorna en hel del.
De tjocka ljusen väger nog några kilo då, så på slutet får man dela upp dem på två eller tre brädor. Jag valde två, men kände att det hade varit bättre med tre, eftersom det från början är sex ljus på varje bräda.
Idag är det prick två år sedan Gizmo flyttade in hos oss 🥰
#40: Fina Gizmo. 🥰

#40 Härligt

Det känns konstigt att vara här på Koh Lanta
utan Nisse
- Redigerat 2026-02-22 15:52 av MonicaLagerquist
#43: Nisse har kanske en del att ta hand om hemma?

#46 Vackert.
Comet har ätit på min lilla midsommarstång så planen är att hitte en ny idag
#47: Mina två midsommarstänger är tack och lov inte särskilt tuggvänliga, så de får vara ifred från katten. 😊
Det verkar vara extrapris på midsommarstänger lite överallt i affärerna den här veckan, så förhoppningsvis hittar du en som passar.
Glad midsommar allihop. Nu är vi snart halvvägs till julafton. 😉
Tomtar på grönbete.
"På gräsmattan hemma hos Åsa i Hansjö utanför Orsa är det fullt med minihus och tomtar och inne i en stuga finns ännu fler, närmare 4000."---
https://www.sverigesradio.se/artikel/asa-har-jul-aret-om-narmre-4000-tomtar
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-06-24 11:30 av Fornöga
#50. Är hon inte rädd att de skall bli stulna?
De kostar ju en del, säger jag som själv har en hel del tomtar i förråden.
#50: Inga tomtar på loftet verkar det som. 😉

Själv var han väl på kongress.
#53: Även de behöver semester. 😊
#54: Trodde den alltid brukade vara i Köpenhamn, men kongressen flyttar tydligen runt. 🤶
#56 Efter pandemin övertog tydligen Ålborg evenemanget enligt artikeln.
#57: Aha, har inte läst den eftersom den är i Aftonbladet. Läser aldrig deras artiklar på grund av deras betalningskrav - antingen pengar eller personuppgifter.
- Redigerat 2026-07-10 09:03 av Carmarino
#58 Nej, jag är också restriktiv med att acceptera deras kakor, men Google för mig dit ibland…🤷♂️
- Redigerat 2026-07-10 09:11 av Fornöga
#59: Mig också, men jag backar tillbaka och försöker hitta en artikel utan tvångsbetalning.
Årets smak på Juleskum har redan läckt ut. Nåja, det är ju "jul i juli" om knappt en vecka.
Kommer ni att testa? Jag gillar vaniljfudge, men tycker den är rätt söt. Som Juleskum misstänker jag att det blir väldigt mycket sötare.
#61: Kommer definitivt testa. Älskar Vaniljfudge 😁
Eko har redan startat Jul i Juli. Jag muttrar och maken jublar 🙈🤣
- Redigerat 2026-07-19 09:48 av Draken
#62: Det är många som har jul i juli verkar det som. Åtminstone att döma av vad som syns på Instagram. 🤶
#61. Brukar ju testa en påse så det blir väl så i år också!😉
#64: Det kommer nog jag också att göra - om jag hittar den. Min lokala ICA Maxi brukar vara dålig på att ta in säsongsvaror. Förra året fick jag aldrig tag i "familjemixen" (eller vad den nu hette), men de brukar nog ha årets smak på juleskum har jag för mig.
Idag när jag var på inköpsresa hittade jag detta, inte ens x-tra-pris.
Måste vara rekordtidigt!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#66: Tror det har förekommit julmust i vissa affärer redan i juli något år, men det hör nog inte till vanligheterna. Fast numera är det många som börjar plocka fram julsortimentet redan i augusti. Lite för tidigt för min smak.
Jag är inte speciellt förtjust i Julmust men från ett nytt bryggeri:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#68: Snygga förpackningar. 🤶
De hade jag velat testa med eller utan socker.
#67: Håller med. Julsortimentet kan de plocka fram , som tidigast, mitten på Oktober tycker jag.
#68: Maken är likadan. Det skall vara Apotekarnes, annars får det vara.
#71: Föredrar också Apotekarnes, men jag dricker nästan aldrig julmust mer än på julafton. Har en flaska med apelsinsmak stående. Den kom ut 2023 och jag köpte en liten flaska för att testa. Har inte gjort det än. 😁
#72: Det låter inte så gott med apelsinsmak på Julmusten 🫣 Jag tycker julmust överlag är ganska äckligt, så jag dricker det inte alls.😉
- Redigerat 2026-08-15 10:01 av Draken
#73: Det har varit delade meningar om den på sociala medier. Vissa tycker den är jättegod, andra tycker inte alls om den. Så det var därför jag tänkte prova själv. Fast frågan är om det finns någon apelsinsmak kvar i min flaska efter sisådär 2,5 år. 😁
#73. Smaken finns nog kvar, det är nog värre med kolsyran.
Jag hade oöppnade flaskor stående över ett år och det var inte mycket kolsyra kvar i dem.
#75: Det passar mig perfekt. Min mage gillar inte kolsyra. 😁
#76: 😂 Inte bara jag som är knäpp då 😂
Oftast drar jag inte åt korken på flaskan när jag har öppnat den, just för att kolsyran skall dämpas eller försvinna helt 🫣
#77: Det gör jag också. 😁
Har faktiskt en flaska julmust stående som jag fick i present av ICA för flera år sedan. Den är öppnad, men jag har dragit åt korken. Tror ändå inte det är särskilt mycket kolsyra kvar i flaskan. Får kanske ta mig ett glas must och kolla. 😊
#78: 😂😂