Julen iFokus

Julen

Etikett: prathörnan
Läst 28 ggr
Carmarino
1

Julstjärnans dag den 12 december

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det julstjärnans dag.

Brukar ni ha julstjärnor till jul? Förr hade jag alltid det, men nu vågar jag inte längre eftersom katten kan få för sig att tugga på dem.

https://fransverige.se/aktuellt/julstjarnans-dag-en-trendig-aterkomst/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Julstjärnan tar revansch! Borta är tråkstämpeln för nu kommer nya svenskodlade sorter, färger och storlekar – titta efter märket Från Sverige. Här ger Blomsterfrämjandet tips.
  • Redigerat 2024-12-13 00:05 av Carmarino
beem
1

Jag gillar julstjärnor men köper de inte längre för de hinner bara komma innanför dörren så tappar de blad. Så trist.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Carmarino
0

#1: Ja, de kan vara lite svåra. Fast jag fick en gång en femgrenad vit julstjärna som hade tappat alla bladen utom högbladen. Det var VD:n på företaget jag jobbade på som hade fått den som julgåva och sekreteraren slängde den i papperskorgen. Jag som inte kan slänga växter så länge det är minsta gnutta liv i dem sa "ska du verkligen slänga den", varpå hon sa att jag kunde ta den om jag ville.

Så jag tog hem den och så småningom började det komma blad på de kala grenarna. Framåt sommaren satte jag ut den på balkongen och den växte sig stor och frodig. Har aldrig sett en så vacker mörkt sammetsgrön färg på någon växt tidigare. Tyvärr gick det dock ohyra på den senare, så den vissnade ner på rätt kort tid. Trodde inte det fanns någon ohyra som klarade av den giftiga växtsaften, men uppenbarligen gjorde det det.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

beem
1

#2: Jag har läst att om man sätter den mörkt tex under en hink ett visst antal tim /dygn kan den blomma igen

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Carmarino
0

#3: Ja, det är många tips om det. Jag hade en gång en julstjärna som blommade om utan att jag gjort något alls, så det är tydligen inte alltid nödvändigt.