Så farliga är de levande ljusen
Snart tändas tusen juleljus. Varje år bränner svenskarna cirka 18 000 ton ljus, de flesta runt jul. Men är det så klokt egentligen? Vi frågade Aneta Wierzbicka, forskare vid Lunds universitet som länge har studerat hur levande ljus påverkar inomhusluften.
Hur farliga är de levande ljusen?
– Det går inte att ge ett exakt svar på den frågan. Men jag har forskat länge om förbränning och luftburna partiklar och vi försöker undvika förbränning för att det skapar föroreningar som kan leda till andnings- och hjärtproblem. När vi bränner ljus vet vi att det bildas små partiklar – vilken typ beror på vad ljusen är gjorda av och hur vi bränner dem.
Vad är det som gör dem farliga?
– Det är ljus som brinner med en fladdrande låga som är farliga. Då produceras mer sotpartiklar som ibland syns, ibland inte. Utsläppen varierar mycket med vilken ljusmassa och veke som används. Det handlar också om hur man kombinerar ljusmassa och veke, så det kräver stor erfarenhet och kunskap för att få fram rätt kombination. Vissa ljus ökar utsläppen ju längre de brinner.
https://www.forskning.se/2021/11/25/darfor-ar-levande-ljus-farliga/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Det låter ytterst osäkert att det är ett stort problem.
Jag tror snarare att brandrisken är större😉
/Maria
#1: Håller med dig helt där. Blev förvånad när jag läste anledningen till rubriken. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Intressant information. Det sägs inget om värmeljus, vilket är det jag har tänt.
Har inte haft ljus tända på säkert 40 år.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#3: Det är samma med dem skulle jag tro. De är ju också ljus, bara med en annan form.
Antagligen, men jag har nästan bara tänt till stora helger, minnesdagar och sådant.
Har mest tänt i min lyckta på balkongen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2023-01-10 19:56 av Tarotstollan
#5: Då tror jag inte du behöver bry dig så mycket om varningarna.
Det är ju lite märkligt att vi rekommenderas ha stearinljus hemma för att värma upp rummen om det samtidigt är så farligt att göra det. Med tanke på hur många som tänder ljus varje dag så är det ju konstigt att man inte hör så mycket om att folk blivit sjuka av det.