Annons:
Etikettertraditionergodis
Läst 61 ggr
[Göstage]
2022-01-24, 09:14

Marsipangrisen och dess historia

Marsipangrisen är en kändis som brukar dyka upp i juletid. Men var uppstod traditionen?

"Många anser att julen inte blir densamma utan marsipan och marsipangrisar. Men varför just marsipangris? Kunde det inte lika gärna varit en marsipanfisk, eller en ko? Det finns många olika bud kring vad som egentligen är anledningen till detta.

Enligt marsipantillverkaren Nidar ska traditionen ha kommit efter deras julkollektion från 1915 där bland annat marsipangrisen fanns med. Andra tror att det kan ha något att göra med vår långa tradition av griskött. Grillad gris med äpple i munnen, fläsk, revben, korv och sylta är långvariga traditioner, både på julbordet och till festen. Till och med vikingarna åt griskött vid sitt midvinterfirande."---

• Redigerat 2022-04-07, 10:55 av Carmarino
  • Redigerat 2022-01-24, 09:15 av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2022-01-24, 09:16

Den som händelsevis är pigg på att tillverka marsipangrisar i större omfattning har chansen nu!

Bakkonst. Klassiska företaget letar efterträdare
Carmarino
2022-01-24, 12:00

#0: Intressant. Både Lübecker- och Odensemarsipan är jättegott. Fast jag föredrar egentligen mandelmassa. 😄

(Tog mig friheten att lägga in en bild i #0, för då kan jag lägga den här tråden på löpsedeln. Tycker den passar utmärkt där.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2022-01-24, 12:02 av Carmarino
Carmarino
2022-01-24, 12:02

#1: Det hade ju varit något det. Fast jag tror jag hade tröttnat på marsipangrisar rätt snabbt. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2022-01-28, 07:54

Marsipan som är så gott.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2022-01-28, 08:31

#4: Har börjat äta mina marsipantomtar som jag gjorde innan jul. Lade dem I frysen - och glömde dem. De är goda, men väldigt söta, så jag föredrar mandelmassa. 😊

Upp till toppen
Annons: