Säg inte God Jul - eller?
På SSAB vill man att de anställda inte säger "god jul". "God helg" är ju mycket mer inkluderande mot folk från andra religiösa och kulturella traditioner. Men är det verkligen mer inkluderande att helt eller delvis ge upp sin egen kulturella tradition?
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Löjligt! Tänker inte sluta säga god jul och man kan inte inkludera precis alla. Gäller med allt. Fattar inte varför det ska bli så överdrivet herregud…..
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det här gör mig upprörd hur mycket ska vi tas ifrån våra traditioner 😥 nåja nu är det ett företag inte politiker och inget tvång men som jag skrev på annan sajt ingen rök utan eld börjar det någonstans tar det fäste och snart får vi inte använda orden GOD JUL.
Vi ska inte huka oss vi ska inte ge vika på fina traditioner som ger värme och glädje åt alla och vi ska vara rädda om det vi har byggt upp i vårt land en JUL full av glädje för stora och små en glädje för alla oavsett vart vi kommer från det ska inte tas ifrån oss och SSAB vad har dom för rätt att försöka få sina anställda att undvika dom fina orden ingen som helst rätt alls dom som arbetsgivare ska sköta sitt inte lägga sig i anställdas traditioner och försöka påverka dom att undvika värmande ord som GOD JUL.
God Helg jo ni SSAB det kan jag säga varje Lördag och Söndag men Julen den är helig den ska vi inte låta någon försöka ta ifrån oss eller påverka i en negativ riktning att den inte är inkluderande för det är just det den är den är inkluderande den vill alla väl med sitt budskap.
GOD JUL 🎅 SSAB-s ledning från en riktigt sur Tomtegumma som tycker ni är ett lågvattenmärke för det här har ni inte att göra med för här säger vi God Jul och det är något ni inte har rätten att lägga er i ☹
#0: Urk. 😒 Jag säger, och kommer fortsätta säga, "God Jul" precis som att jag säger "Glad Påsk", "Glad Midsommar", "Happy Halloween" och "Gott Nytt År".
Jag säger "Trevlig helg" på fredagar, året om. Punkt. 😊
// Harley
Jag kan säga Glad Helg, Happy Holiday eller vad som, det betyder inget för mig ändå.
Jag vet inte om det här är rätt sajt nej det är det inte för Julen är glädje men jag kan inte annat än tänka ska det kunna vara så illa så att orden God Jul med tiden kommer att uppfattas rasistiskt.
Jag tror jag får ta mina ord och gå någon annanstans där det är politiskt inriktat men vi får inte glömma vad Julen står för Jesu födelse och allt fint som genom generationer fört med sig till oss en God Jul som alla ska må bra av ❤ kan det bli finare än så 🤶
#7: "Jul" firade vi i Sverige långt innan vi vart kristna.
// Harley
Men hallå…
Vart man än vänder sig så har man rumpan bak.
En trevlig påminnelse i ett företag med alla de olika religioner och traditioner, inget annat verkar det som.
Var och en gör fortfarande som de vill.
/Maria
#8: Helt rätt.
#9: Mycket klokt och sansat skrivet av dig, Maria.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Jag har sagt God Jul ett par gånger idag. Det går automatiskt. Säger Trevlig helg också, men inte till jul utan när det är en vanlig helg. Tar dock inte illa upp om någon säger något annat.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
"God helg" är inte precis ett nytt uttryck, så jag förstår inte varför de som påstår sig värna om svenska traditioner tycker att det är så svårt att säga..
Sajtvärd Katter iFokus
En riktigt God Jul ska vi alla ha och det är något vi ska vara rädda om det ska ingen ta ifrån oss tvärtom Julens glädje är till för alla 🎅🎄
GOD JUL 🤶🧑🎄
Stolt ägare till tre La permer
#13 Snacka om att göra en höna av en fjäder.
"Det ska ingen ta ifrån oss"
Det är ju bara en uppmaning, påminnelse om att man kan säga både god jul och god helg.
Jag har jobbat med så många av olika nationaliteter och troisinriktningar så för mig faller det sig helt naturligt att alla inte firar jul såsom "vi".
Varför förstora något som egentligen är helt naturligt.
/Maria
#15: Det börjar i liten skala sen växer det och i slutändan tas vi ifrån så en dag heter det vi får inte säga för det har då blivit kränkande och exkluderande det är något vi inte ska ge vika för tvärtom vi ska värna våra traditioner och inte låta det fina det står för förstöra.
Det börjar med en fjäder och slutar med en hel höna det har vi sett med så mångt och mycket genom åren och orden God Jul är något vackert fint och positivt som vi ska värna och vara rädda om.
#16 Kränkande och exkluderande???
Nu får du väl ge dig. Det handlar om att önska alla gott.
/Maria
Vi ska reagera och kämpa för många gånger börjar det så här och vi vet inte vad SSAB kunnat sätta igång och många reagerar starkt på nätet och det med all rätt och jag kan bara instämma med skribenten en länk som lades in på annan sajt av en medlem på i fokus. Väldigt bra skrivet av henne.
https://detgodasamhallet.com/2024/12/10/bitte-assarmo-vad-du-an-gor-onska-inte-god-jul/#more-98263