Julen iFokus

Julen

Etikett: julmaten
Läst 1989 ggr
Rita-S
0

Hemgjort kokad julskinka

Hemgjort julskinka är alltid lite ekstra gott! :D

stick små hål i skinkans översida.
Stoppa i nellikar och svartpeppar i hålen, lite hulter om bulter.
Surra skinkan med tråd och lägg i vatten kryddat med citronskal, laubärblad och salt.

Koka den i några timmar (en timme per kilo ungefär) och låt den kylast av.

Om du inte har god tid kan du köpa färdig surrat okokad skinka och stoppa ned nelliker och svartpeppar i den :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Lullan1
0

Vi brukar alltid rimma och binda vår skinka själva innan den kokas, den brukar bli jättegod! Även om det är lite pyssel med den innan!

Jenna-Gun
0

Är så snål att jag köper färdigkokt skinka numera.

Har man köpt en trekilos färsk skinka

och kokar den själv, har man bara 2 kilo kvar om ens det när den är klar.

Man får mer för pengarna om man köper färdig.

Jenna

drutten53
0

ja du det minskar jätte mycket…förr koka jag min..men idag så köper jag en färdigkokt skinka…men köper en mindere  skinka och kokar den…vill ju ha skinkspadet till dopp i gryta på julen..annars är det ingen jul..kan inte va utan dopp i gryta o rödkål..på julafton…jag nöjer mig bara med detta…det andra kan jag strunta i…hi hi

Jenna-Gun
0

Har inte den traditionen att doppa i grytan. Inte i mitt barndomshem och inte som vuxen.

Tazen
0

Jag brukar koka min skinka med lök,morötter,palsternacka,rotselleri,vitpepparkorn men inget salt och sen fryser jag in  buljongen och använder till olika soppor

SussiF
0

Jag gör alltid kryddskinka i ugnen till jul, tycker det blir godaste skinkan :-)

[Asta]
0

Vi ugnsbakar skinkan hos oss. Jag är så van vid det så att jag tycker inte att kokt skinka är julskinka - det är pålägg för mig. Skinkan skall vara ugnsbakad och den ätes varm. Det är kul att vi har så olika traditioner.

Sara
0

Jag ungsbakar oxå.

Sara

V-lang
0

Jag ungsbakar också =)

korseett
0

mina skinkor vill jag helst ha råa- de blir så varma annarsSkrikandes

sorry kunde inte låta bliOskyldig

abbis
0

Jag kör mina i keramik ugnen 350-400 grader 5 kilo färdig på 2 timmar…blir jättesaftig

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[Asta]
0

#11 utan något skydd på? Folie eller så menar jag

Liss
0

#11 Haha, i keramikugnen.. ja de var med ett sätt:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hoppfull
0

#10 men jag skulle gärna koka ner mina i storlek om jag tålde värmen ;-) Oskyldig

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

abbis
0

#12 folieinbakad med stektermometer…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/