Ok att slösa el under advent?
Bild från pixabay.com
Är det okej att slösa el under jul och advent? 🌟🌟🌟
Förut hade man mindre betänkligheter när det gällde att smycka och belysa sina hem både in - och utvändigt. Det ansågs bara trevligt i en annars mörk årstid. Vissa har alltid märkt ut sig mer än andra, utan att behöva skämmas. Numera är vi belagda med elskam, många känner sig både tvungna att dra ner på sitt nöje och att förklara sig. Rätt eller fel?
Är det okej att lysa upp den här tiden på året, eller ska man aldrig använda mer el än nödvändigt? Vart går gränsen? Vad tycker du? Håll en god ton och respektera varandras åsikter! 🙂🌟🕯️🌟🕯️🌟🕯️🌟
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-12-13 01:45 av Sabah
Jag tycker att det är ok för det är ju bra en gång om året.
Tyvärr hamnar ju julfirandet mitt i en krig och energi tragedi i år, så man känner kanske sig extra illa berörd eftersom världen ser ut som den gör just nu.
Å andra sidan är det alltid något hemskt som pågår i världen, oavsett om det är jul eller inte.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Som jag förstått det så drar ljusstakar och julgransbelysningar väldigt lite förutsatt det är led och att man inte har en gammal belysning.
Jag tycker absolut man ska få lysa upp i mörkret för vi behöver ljus och mys omkring oss men i år behöver vi tänka på att spara på elen så den räcker runt till oss allihop det är inte enbart räkningarna det handlar om utan att det kan bli brist på el och hjälps vi åt så gott vi förmår kanske vi slipper stänga ner elen vissa tider.
Vi lever i tuffa tider och en mörk årstid så ljus och mys ska vi unna oss men ändå tänka efter hur mycket och inte överdriva just med tanke på om vi får elbrist.
Idag finns så många bra batteridrivna belysningar och det är något jag laddat upp med för fullt och tycker det blir riktigt hemtrevligt 🕯️🕯️🕯️🕯️
Ledlampor drar så lite, men de kostar i inköp och det får de göra om vi vill ha tänt. Gamla lampor är slöseri med elen och slösa ska vi inte!
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Tror vi behöver lite ljus i mörkret nu, men man kan ju minska ner på antalet timmar man har belysningen tänd. Å andra sidan kan man ha julbelysningen (om det inte är för mycket) tänd i rätt många dagar för samma kostnad och energiåtgång som för en dusch på 2,5 minuter.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nej att sklösa är inte okej.
Men att ha en adventsljusstake tycker inte jag är att slösa.
Stolt ägare till tre La permer
Då vi har så mörkt nu behöver vi lysa upp tillvaron. Jag tror också att vi behöver ha traditioner, det behöver vi för välmåendet! 😊
Men vi måste också tänka på att elen är begränsad, man kanske inte behöver ha uppe all belysning som man hade förut.
Skulle elen stängas, om än bara vissa tider, drabbas många hårt. Samhället idag är inte byggt för att fungera utan el. Få är det som har jordkällare och vedspis, även om det finns.
Men jag tycker inte man ska ha dåligt samvete för att man har tänt en adventsstake några timmar. Mys, men med måtta! 😊❤️🕯️🌟🕯️🌟🕯️
💖🧡💛💚💙💜
#6: 👍🤶🏻
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#0: Jag ser inga problem med det. Det är ju bara en gång om året, och håller i sig några veckor.