Hur många julklappar åt barnen?
Hur tänker ni med mängden julklappar åt barnen?
Vi har två barn, 7 och 5, och vi har köpt 10 st presenter åt vardera. Tror det landade kring 1200 kr per barn. Sen kommer dom ännu att få kanske 4-5 presenter till från släkten. Det tycker jag är helt tillräckligt!
Det är nästan så jag har dåligt samvete, i dagens konsumptionshets och hållbarhetstänk så känns det som att man borde hålla igen och bara köpa några få presenter.
Tidigare år har vi köpt kring 7-8 presenter per barn, men nu blev det några extra i år. De får oftast 1 eller 2 presenter som är lite "dyrare", resten billigare (men försöker undvika att köpa "skräp").
Hur gör ni om ni firar tillsammans med släkten, blir det konstigt om en familj har köpt mycket presenter åt barnen, medans en annan har köpt betydligt mindre?
Från min egen barndom minns jag hur vi fick massor med julklappar, och hur glädjen var total! Inget jag kan påstå att jag har tagit skada av, men förstår ju att tiderna ändras och den ekonomiska situationen ser annorlunda ut för allihopa. Vi brukar ändå påminna våra barn om att de inte kan få allt de önskar och inte heller så jättedyra saker.
Vore intressant att höra era tankar och åsikter :)
Har inga barn själv, men brorsbarn och brorsbarnbarn. Det är frivilligt att ge julklappar, och jag brukar bara göra det om vi firar jul tillsammans. Då får varje barn vars en julklapp av mig. De har så det räcker redan och får julklappar av så många andra, så jag tycker det är tillräckligt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jo, vill dra ner på antalet julklappar mot föregående år. Ge mer genomtänkta grejer, köpa second hand, inte köpa prylar bara för att.
"I'm too old for this shit."
Vi köper inte så mycket de flesta har redan mer än vad de behöver syrrans, barn får varsinn leksak av oss, hunden(mina föräldrars) får nått med, iår en säng köpt på loppis. Mina föräldrar får ofta nått ätbart typ vin och delikatesser av mig, syrran och min man. De vill inte ha mer saker. Syrran får nån present med ofta något presentkort. Min man får någon liten grej vi brukar göra nått ihop som ex. en utflykt istället för att spendera massor av pengar på saker vi inte behöver eller har plats för.
Jag tror inte de barn som får 15 julklappar blir lyckligare än de som får 5. Kanske tvärtom? De flesta barn behöver inte mera prylar. Det är inte där lyckan finns.
Det finns förhoppningsvis så mycket annat som blir till fina julminnen i framtiden.
#4: Kan ju bara svara för mig själv, men det är inte så många julklappar jag minns från min barndom - mer än att jag blev väldigt glad för dem, för det var oftast böcker som jag ägnade juldagen (och kommande dagar) åt att läsa.
Det jag minns mest från barndomens jular är stämningen, dofterna, julförberedelserna, myset och hur kul min bror och jag hade med våra kusiner på julafton.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Ges inte direkt julklappar längre men tycker själv att runt 10 julklappar till ett barn är alldeles för mycket i min smak. När det väl ges julklappar brukar det bli runt kring 1-2 per barn i familjen. Tycker att det ger det ett större värde och tråkigt nog så har min äldsta systerson blivit väldigt bortskämd av andra släktingar som öser på och så tittar han knappt på julklappen.
Själv har jag aldrig uppskattat att plötsligt få en massa julklappar som barn mer än ifall det var hemgjorda saker :P Samma sak gäller fortfarande. Noll, en eller två köpta om året räcker gott och väl för mig.
Tycker att julen ska handla om att man kan vara tillsammans som vänner eller familj och uppskatta det man har.
Det beror helt på. Får de dyrare så blir det färre, och billigare blir det fler. Men i genomsnitt 4-5 julklappar vardera.
De vuxna som är utflugna får oftast ett julkort med kontanter eller ett presentkort.