Julen iFokus

Julen

Etikettprathörnan
Läst 414 ggr
Carmarino
2

Julstjärnans dag den 12 december

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det julstjärnans dag. Brukar ni ha julstjärnor till jul? Jag har det inte längre, eftersom jag inte vill riskera att katterna äter på dem. Visa gärna bilder på era julstjärnor.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
0

Jag har numera såna i siden. Tog fram de vita igår. Har några röda också.

Stolt ägare till tre La permer

Carmarino
0

Det har jag också (fast bara vita), men dem hade jag glömt. Fotograferade dem till och med när jag tog fram dem i år, så nu finns det en bild också i tråden. Tack för påminnelsen. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
0

Idag är det julstjärnans dag.

MonicaLagerquist
0

Om jag hinner så ska jag plocka fram mina siden blommor idag.

JMW
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har alltid julstjärnor i juletider. Har bara köpt en än så länge. Sen har jag två konstgjorda i en hall utan fönster.

Carmarino
0

Så fina JMW.

JMW
0

#6 😊

Carmarino
0

MonicaLagerquist
2

En av mina i siden

Carmarino
0

Det är julstjärnans dag idag.

MonicaLagerquist
1

Planen är att plocka fram mina idag.Jag kör på sidenvarianten.

Carmarino
0

#11: Tog fram mina vita (se #0) till första advent. De står på sin vanliga plats i vardagsrumsfönstret. 🤶

Carmarino
0

Carmarino
0

Det är julstjärnans dag idag.

MonicaLagerquist
1

#14 Då ska jag plocka fram mina

Carmarino
0

#15: 👍

Carmarino
0

Torparmor
1

Jag har en kvar sen förra året men måste ta reda på hur jag får röda blad på den.

Har två stycken som ska bli julgåvor

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Carmarino
0

#18: Det är inte så lätt, men har man tur så funkar det. De brukar dock inte bli det till jul, utan när de själv känner för det. 😁 Har för mig att på den tiden jag hade julstjärnor som jag lyckades får röda blad på, så var det på våren/försommaren. Gjorde inget särskilt med dem, men de stod på norrsidan så de hade inte direkt solljus mer än högst en timme sent på eftermiddagen. Vill minnas att de stod på en skyddad plats ute på balkongen på sommaren också, men jag är inte helt säker.

Tarotstollan
1

Jag gillar Hyacinter till jul, så jag köper aldrig några Julstjärnor. Tycker de vita här ovan var fina, även om de inte var äkta.
Tror inte jag sett några vita riktiga någon jul att köpa, bara röda och rosa.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
0

#20: Nej, vita julstjärnor har jag inte heller sett i verkligheten. De på bilden i #0: hade min mor köpt någonstans och sedan ärvde jag dem efter henne.

Numera vågar jag inte ha varken julstjärnor eller hyacinter, eftersom katten tyvärr visat tendenser att vilja tugga på mina växter. Min förra katt gjorde också det när hon blev äldre, och hon blev sjuk av det.

Tarotstollan
1

Ingen av mina katter jag haft har tuggat på varken färska hyacinter eller de julstjärnor jag fått av andra.
Däremot hade jag en katt fröken som tuggade på det vissna och döda på en julstjärna en gång. Jag kollade henne noga men hon rörde inget annat av blomman. Hon blev inte sjuk men jag blev ju självklart orolig för henne, så glad att hon var förståndig nog att inte tugga på den levande blomman.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
0

#22: Det gjorde inte mina katter heller innan, men plötsligt fick en av dem för sig att hyacinter var jättegott och hann tugga i sig rätt många blommor. Det slutade inte väl. 😿

Nu har den andra också börjat tugga på mina novemberkaktusar och amaryllis, som hon aldrig har rört tidigare. Har köpt en låda kattgräs till henne, och som väl är verkar det som om hon slutat försöka tugga på växterna.

Torparmor
1

#19 Jag lyckades hitta uppgift om att julstjärnor behöver mörker på hösten för att börja blomma - ungefär som amaryllis. Så jag får jobba på det nästa höst eller kanske testa att mörklägga den redan nu 🥱, man vet ju aldrig får kanske blommor i vår 😵

Tyvärr kan vi inte ha några doftande blommor pga av min mans känslighet för dofter

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2025-12-18 07:58 av Torparmor
Carmarino
0

#24: Ja, man brukar rekommendera att sätta en "strut" på dem för att simulera mörker, om man inte har någon plats för dem som inte är så upplyst.