Vem firar du julen med?
Vem firar du julen med?
Dina föräldrar? Släkten?
Din familj?
Jag firar med min mamma, pappa, bror och ibland farmor.
Min man och våra barn - om inte barnen arbetar eller har flyttat hemifrån och firar med andra.
Förra året var vi mitt i en flytt och "firade" själva julafton (14-16) i Kista centrum tillsammans med icke-julfirare. Inte en svensk så långt ögat nådde. Det vart så kul till slut att vi sa typ Kuckeliku varje gång vi såg en svensk. Man såg i affärerna att alla svenskar tagit ledigt för att fira jul och även på innetorget fanns enbart de svenskar som var "i par" med någon invandrare.
Vi hann inte med något julstök hemma och valde att äta på restaurang och sen fick barnen önska något som vi handlade direkt och på plats (Rea!!!)
Det var både annorlunda och tänkvärt. Vi kommer inte att glömma den julen och vi hade det riktigt trevligt.
Numer pensionär i Nynäshamn
Vi firar lite olika varje år…
såhär har det varit de senaste åren:
2005: Firade hemma med familjen & mormor o morfar
2006: Firade hos mormor o morfar med familjen, mormor o morfar + morbror m fru.
2007: Kommer firas hos farmor med familjen. Vet inte om kusinerna kommer då…

Vilket mysig och härlig sida! Trillade in här av en slump = )
Men till frågan:
Vi åker stockholm runt som jag brukar säga… på morgenen äter vi sedvanlig jul-gröt-frukost tillsammans med släktingar som är våra grannar! Sen fikar vi hos mormor och morfar, och efter det blir det lunch, kalle anka och julklappsöppning hos min moster och senare på kvällen far vi till framor och farfar och där blir det risalamalta, julklappsöppning osv.
Kusiner, mostrar, fastra, morbröder och diverse andar släktingar finns på plats på alla ställen också… ganska så jobbig julafton tycker jag! Så juldagen är en bättre dag för då är vi bara hemma och njuter! =)
Jag firar med min mann och nån utvald familj (hans eller min), eller nån sällan gong med en god vän :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

I år skal vi fira jul med vår dotter och hennes sambo och med min gamla mamma. Risgröt med kanel och smörklick om aftonen den 23. - pynta julgran - skinkmacka och jul-öl.
Den 24. på morgonen brunch och gåvor (tradition från våra år i Grönland).
Stort aftonsmål med gås eller anka (många äter fläskstek med spröd svål), sockersteckta och kokta potatis, rödkål, brun sås. Ris á la Mande med varm körsbärssås till dessert - och mandelgåva.
Hemlagat konfekt och kaffe medan ljusen på granen brinner. Mysigt!
Juldagen åker vi till svärfar och anordnar julbord (sill/laks/räkor - gås, skinka - ostar).
2. juldagen julbord hos dotterns sambos familj - mycket god mat.
… och så är det dags att banta ;-)
:-) Inge
eftersom vi bor en bit från min familj så bruakr min man och jag varva. Ena året uppe hos dem andra året kvar härnere. Faktiskt så första julen i nya huset kom min föräldrar och den ene brodern ner till oss- det var roligt och annorlunda
Jag firar med sambon iaf, sen är det olika från år till år. Förra året var vi med hans familj, troligtvis blir det så i år också. Men andra gånger kan det bli med min mamma och släkten på hennes sida, andra gånger med min pappas familj.

Jag firar med sambo och barn. Ibland kommer det någon bekant hit och firar jul med oss. Men vi är alltid hemma. Det är liksom julen för mig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mm, i år är första julen när jag och barnen inte firar jul med någon. Deras pappa har bestämt sig för att hitta på annat, så det här väckte ju upp tankar vill jag säga.
Men jag har alltid sagt, att när inte julen känns som en trevlig tillställning längre, då går jag ut och firar den med dom som inte heller har någonannan att fira den med.
Man kan ju alltid hjälpa till med att fixa mackor för dom hemlösa el.dyl.

hej..ja julfirande..förr var det hos mina föräldrar nästa hos mig nästa hon syrran o nästa hos brorsan..men sista åren var det hos mina föräldrar..för dom orka inte åka runt…nu sista två nu tredje året har det varit hemma hos mig..mina barn o barnbarn kommer o min sambo..syrran o brorsan firar hos sig själva..far min firar på sitt boende..men vi åker dit dagen förre med julklapp o julblomma lite julgodis…

alltså jag tror att det som verkar nästan tabu-belagt, är just att prata om hur svårt man har att orka med julen, när alla andra har någon att fira den i gemenskap med.
När folk säger att de hatar julen, så kanske det istället är just, kraven vad man bör göra, ensamheten-isoleringen, samt taskig ekonomi, som dom egentligen menar.
Jag för min del, tycker om små måsten, allt det glittriga och fina Ensamheten kan man ju skingra genom att ta kontakt med fler som sitter ensamma.
Jag minns en bekant, som hade svår ångest, när jag sa till henne att det räcker ju med att du hänger upp en adventsstjärna, lägger på en duk och köper färdig glögg, risgryn, skinka och pepparkakor, så är det ändå jul. SÅ tackade hon mig i efterhand, för då blev det möjligt för henne.
Vad är det som vi egentligen måste, ibland gör man det för svårt för sig själv.
Jag som själv är sjuklig, (samt två av mina barn, förra julen) vi firade ändå jul, fast med färre krav. Allt är möjligt.
Sen undrar jag hur många det är som inte vill ha med julen att göra, pga. tråkiga barndomsminnen.
#11 vissa accepterar nästan inte att man säger "jag tycker inte julen är så rolig" ja, det har du rätt i, men jag forsöker påminna mig själv, även om jag åalskar julen så finns det många som hatar julen lika högt som ajg älskar den. Min mann är en av dom, tro det eller ej. Han är överlycklig över att jag startade denna sajten, framst för att då kan jag sprudla tilsammans med nån som tycker om julen, och även för att då kan han smyga inn och läsa utan påtryck om att tycka nåt om det, och kanske hitta andra tankar att ta till sig.
Det finns många som inte orkar med kraven och trycket, och där har jag bara en sak att säga:
är det bra nog för dig, så är det jul nog för mig.
Om det innebär att man sätter fram en julstake med 4 ljus punkt slut, eller om man glittrar ned hela huset, det är irellevant!
Julen är för att må bra och det gjör man ju inte vid att sträva äfter att fölga traditioner man inte orkar med.
Detta är viktig att komma i håg, tycker jag, man skal MÅ bra, inte nödvändigvsi fira julen kosta vad det kosta vill!
Så för alla er som inte orkar med julen, som nu läser dessa trådar här inne och tänker att ni kanske är dumma som bara hänger upp en stjärna i fönstret, som inte orkar med en gran, som inte orkar med att köpa eller pyssla med presenter i massor, skäms inte! Mår ni bra, så är det så det skal va! :D

#12: Kloka ord. Mår man bra är det rätt. Det finns inga rätt och fel med julen. Det är upp till var och en.
Ibland kan det bli en skränande kompromiss dock. Som jag som älskar allt med gardiner, lysen och tomtar medans gubben skulle nöjja sig med en liten gran. Han vet min kanske smått hysteriska julnojja och låter mig oftast hållas. så här drunknar vi i tomtar och stor äkta gran medans han anser att det gör mig glad och då blir julen som den ska. Glad.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vad trevligt att läsa om hur ni har lyckats hitta lösning på olikheterna i era förhållanden när det gäller hur ni firar jul osv.
Det är ju det som äkta förhållanden går ut på väl?, dvs att man hittar lösningar trots olikheterna. Jag vill också ha en sådan man.
#14 jag är lycklig som har en sådan mann. Men et sådant förhållande fungerar enbart om båda visar förståelse båda vägar :) Jag förstår hans motvilja mot julen.. och han förstår min glädje över den :) Jag önsker för dig att du hittar en mann som gjärna försaker och möter dig på mitten!
Jag minns en jul då jag och maken skulle fira med hans ena syster och hela dennes familj. Han låg sjuk före jul så jag stampade iväg till skogen och hämtade gran som jag pyntade. Eftersom vi knappt skulle äta julmat hemma hade vi det året bara valt att köpa hem skinka, lite must och så potatis. Och så skulle jag ha potatiskorv med mig till julfirandet.
På julaftonsmorgon låg jag i hög feber så att fira annat än för oss själva var ju inte att tänka på. Jag var så ledsen för jag hade sett fram emot att få fira jul med makens familj. Vi lyckades med gemensamma krafter få julskinkan, potatiskorv, potatis och must på bordet. För trots feber var man ju hungrig. Det blev ju jul det med. Usch det var nog den värsta julen jag varit med om hittills- jag är väldigt social och traditionsbunden och familjekär, speciellt på julen.
Å men det lät inget vidare när man vill ha det på annat vis korseett, jag hoppas julen i år bli något bättre enn som så iaf!
Jag har aldrig kännt något kvav angående julen? Vilka krav är det folk känner?
Hera: många känner krav om att presenterna måste hålla en viss standard, maten måste va perfekt, det måste va perfekt städat, perfekt pyntat och sen när man slitit ut sig på det skall man orka med att sprudla, va glad, perfekt sminkat, pyntat och springa runt och va med alla i principen. För många är inte detta nåt roligt eller positivt att gjöra, många kanske skulle va nöjd med att sitta hemma i gympakläder och äta god mat och när kanske man har en familj som tycker det inte är bra nog så kan kraven bli hårda och smärtsamma på en. Inte alla är välsignat med en familj eller vänner som förstår att man inte tycker det är roligt att åka runt och hälsa på hela släkten, eller att man inte orkar med julbord med 100 rätter tyvärr
Då är jag nog lyckligt lottad. Julen för mig är inget stressigt, utan vi gör det vi vill, lagar den mat vi gillar och har på oss precis vad vi vill :) Vi dukar inte upp speciellt, vi pyntar slarvigt :P
#20 ja du är lycklig, jag med, för mig så är det en del av mysen att duka fint, gjöra god mat som alla är nöjda med, det är det bästa jag vet att fixa klappar, men som sagt finns det dom som bara tycker allt som hör julen till enbart är jobbigt, och ajg tycker så synd om dom! Man undviker ju inte kommentarer på sådan om det "kommer ut" och överalt fins julmusik, presentpapper, super-erbjudande, juldekor som påminner en om det med.. jobbigt måste det va!
Jeg feirer julen sammen med mine barn. Vi prøver å få til slik at vi kan feire sammen med Rita og Fredrik også. Men de må også få feire sammen med hans familie også og også alene hvis de føler for det.
Før var det mye ståk før jul med å få bakt alle 7 slagene og mye som skulle lages ellers av mat. Det er blitt mindre med årene,heldigvis. Nå baker jeg bare det jeg orker og føler for. Det er ikke alle år at jeg pynter så mye, noen ganger blir det bar eadventstake og en juleduk. Men det er greit det og. Jul blir det uansett hva en gjør og hva en baker. Når det gjelder gaver, så er det ikke prisen som teller, men tanken bak. Det viktigste er å gi fra hjertet.
Det må bli opp til hver og en hva de ønsker å gjøre eller ikke gjøre i julen og hvordan de ønsker å feire den.Det viktigste er at man er førnøyd uansett hva man velger å gjøre.
Julen firas konservativt nog hemma i hemmets lugna vrå med endast familjen. Vill några släktingar komma, så är de välkomna. Men vi åker INTE EN METER på Julafton.
Jag älskar hela december, med advent och luciafirande. När granen är klädd några dagar innan jul och själva kulmen nås på Julafton, skulle jag inte vara hemma och njuta av mitt arbete då?? För min del skulle det vara helt galet att åka iväg någon annanstans.

Firar första delen av julaftonen hemma med familjen, då brukar min mamma komma hit. Lagom till middag, efter Kalle, åker jag och lämnar barnen hos mellandotterns pappa och hans släkt. Vi bor så pass nära att det funkar jättebra.
För inte alltför länge sedan firade vi alltid hos min morbror på hans gård, med deras familj o lite andra släktingar. Men eftersom vi har fem barn så har det blivit ohållbart att vi skall packa in oss och alla julklappar och åka bort. Så vi stannar hemma. Vill någon släkting komma hit får de såklart det, men i likhet med #23 så flyttar jag mig inte en meter förrän jag måste lämna barnen. :-) Lugn och ro vill vi ha.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Julen firar vi med min familj och min sambos familj. Brukar bli ett flängande på julafton men huvudsaken är att alla blir nöjda o glada och att ingen behöver sitta ensam.
I år hoppas jag vi kommer kunna vara hemma hos oss. Är alltid mest lugnt och skönt om man får vara hemma.

Börjar dagen innan med traditionell uppesittar kväll med frugans Mor & Far julskinkan griljeras. Sedan julklapps utdelning hemma med lillen på morgonen. Sedan 10.00 BAstu. för att göra oss iordning till 12.00 då vi beger oss till Sv Mor Sv Far för att äta jul middag. Sen efter calle Beger vi oss till Köping för träffa Min Mor Far med mina 2 syskon med respektive och barn . Sedan min Morbroro och Mormor som kommer ned från Sundsvall…..
Så det bir julafton 3 ggr för lillen kan man säga:;
Barn och barnbarn. Första julen utan svärfar blir det i år.
Vi brukar vara hos oss och äta första lunch och sedan blir det olika aktiviteter under dagen och på kvällen middag.
Vi brukar ta det lungt.
Jobbar hela helgen innan julen i år, så det blir inget julfirande med föräldrar och syster den 23:e som det brukar. Blir 24:e resp 25:e med pappas släkt ena dagen och mammas andra dagen.
Eventuellt blir det jobb på kväll/natt den 25:e också om de behöver extrafolk. Sedan sticker jag till Björkliden över nyår, så himla skönt att komma ut i "vildmarken" (nåja, vi skall bo på hotellet/i stugorna) och bara njuta av det lugna. Inga smällare och ingenting mer än stor brasa. Varit sugen i flera år - men först i år som det blir av. Blir en bra avkoppling efter en hektisk (jobbmässigt) julhelg. :o)
mvh Martin
Jag, min man och våra katterfira en lugn och god jul.
Jenna
Vi firar tillsammans med familj och släkt. Men det är antingen min mans familj/släkt eller min, eftersom vi bor ca 100 mil från min, så går det inte att kombinera. Vi har aldrig firat med vänner.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
#11 #12 Håller helt med er! Skippa kraven och njut av livet! Levande ljus och lite glitter räcker gott o väl för mig. Storstäda orkar jag säkert inte med ändå. ;)
Man ska inte känna att man är mindre värd för att man inte orkar putsa alla fönster eller ha nåt som alla andra har.
NJUUUUUT av livet!
Många..
Först med mamma, pappa, syster, mammas 5 syskon med respektive, fem kusiner, mormor & låtsasmorfar, gammelmorfar, morfar och låtsasmormor, morbrors frus föräldrar och hennes syster med 2 barn
Sen vidare med mina föräldrar o syster till farmor & farfar, pappas 2 syskon med respektive, 3 kusiner, gammelmormor & hennes man, farmors syster med respektive och deras son med respektive plus 3 barn.
46 personer allt som allt. Och vovven såklart!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
jag firar med min sambo och våra tre katter :D
ingen stress, inget jäktande och flängande runt hela Hälsingland, bara luuugnt, myyysigt och precis som vi vill ha det ;)

Varannat år med mormor och morfar och skäkten där och varannat med farmor och släkten. Förra året slog vi ihop alla :)

Min pojkväns familj bestående av oss, hans mor, far, två bröder och ibland en farmor.

Släkten och familjen… Alltså min ungar, mina föräldrar, brorsan och hans familj..:)

Lite olika, förra julen var jag hos min systers barns farmor och farfar med syrrans 2 pojkar. I år är det inget bestämt ännu
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
med familjen inkl farmor, farfar, min syster och hennes familj.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Med min familj. Dvs mamma, pappa, mina två systrar samt farmor. Vart 4de år även morfar och "mormor".
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Vi brukar vara antingen hos min mamma eller hemma hos oss. Vi - det är jag, (min man), våra två barn och mina mamma.
Min man hamnade i parentes eftersom han inte är med på själva firandet då han hatar julen och har gjort det ända sen han var barn. Nu de senaste åren har vi löst det så att han jobbar på julafton vilket innbär att han är nöjd och då är barnen och jag nöjda. Eftersom vi slipper må dåligt för att vi ser hur dåligt han mår av att det är julfirande.
Själv skulle jag inte kunna vara utan jul och har väl hört till de där smått hysteriska, men med åren har jag tonat ner massor och gör så mycket att det är mysigt bara. De senaste åren har jag varit så "slapp" med julpyntandet att tom med min man fått spelet på mig och börjat pynta…trots att han egentligen hatar julen! 
Firar med mamma, pappa, bröderna och oftast mormor om inte hon har åkt ner till min moster istället
Vart tredje år med mamma och annars med antingen farmor och farfar eller mormor och morfar
För mig är det lite svårt att fira julen med hela släkten, vilken jag helst vill göra. Eftersom både min mamma och pappa är skilda och min storebror bor i Australien. Men den här julen kommer jag nog att fira hos min farmor och farfar. 
Mvh Emelie 

vi firar med släkten varje år.

Alltid nere i Helsingborg med mormor, morfar, mamma och pappa. (Försöker hinna med storebror och farmor också.)

Jag och min sambo firar julen hemma med barnen, oftast kommer deras pappa över och äter med oss också. Så en lugn och skön jul utan stress =)