Svt:s Julkalender Tidstjuven
Vad tror ni om årets Julkalender på svt?
Jag såg just första avsnittet på play.
Vi får se hur fortsättningen blir.
Jag brukar ju vara skeptisk till en början men sen ändra mig efter några avsnitt.
Hoppas på att den blir bra😊
Vet inte riktigt. Återstår att se…
Har sett de två första avsnitten nu. Den verkar rätt bra så här långt. Får se om det fortsätter så.
En sak som dock är lite irriterande är att de låter de historiska personerna prata nutidssvenska. De använder till och med moderna slanguttryck. Förstår att de inte kan låta Gustaf Vasa prata som man gjorde då, men lite "stramare" språk borde de väl ändå kunnat använda.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#0: Jag har sett första avsnittet och tycker det ser lovande ut.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Jag tycker man får för lite julkänsla i årets kalender. Jag vill ha mer vinterlandskap och liknande. Det kommer väl i de 2 sista avsnitten kanske🤔
#4: Inspelat i Västervik och på Gotland tydligen. Snön är skum!
- Redigerat 2025-12-10 22:20 av Vixxen
Tycker den är bra. Ändå rätt bra betyg när både föräldrar och barn som snart fyller 16 och 18 tittar varje dag och gillar det.
Bildsköne Bengtsson är för övrigt en riktig historisk karaktär. Men något tidskikare är det oklart om han hade. Men en tjuv med charm var han.
Mvh // Johan
#4: Fast de julpysslar och bakar ju en del åtminstone. 🤶
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6: Dessutom lät nog inte Bildsköne Bengtsson som Mikael Persbrandt. 😉