Julen iFokus

Julen

Läst 142 ggr
Zadeira
1

Göra egen glögg?

Hej.
Jag har aldrig i mitt liv gjort glögg, köpt årets Blossa och varit det. I år har jag fått tag i roliga ettiketter att sätta på juldricka och hade därför tänkte se om jag kan göra egen glögg.

Nån som har ett enkelt recept? Både alkoholfri och med alkohol tas emot.

TatsuOni
1

Jag gör alkoholfri. Jag gör saft på t ex slånbär, blåbär eller andra bär. Jag gör min saft på honung eftersom att jag inte tål socker. Du kan göra vilken saft som helst eller använda något färdigt.

Sedan köper man bara en påse med glöggkryddor, bland dem vanliga kryddorna. Kokar och låter dra enligt instruktionerna och silar.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2023-11-02 17:39 av TatsuOni
Zadeira
1

#1 Smart! Om man inte kan plocka egna bär, kan man ta typ nån "Bobs" eller så (fast kanske finare kvalite)?

TatsuOni
1

#2 Du kan säkert använda färdig saft. Men du kan även göra egen på köpta frysta bär.

DesK
1

Förr gjorde jag en hel del glögg, bl a den där som görs på svagdricka och potatis. Den absolut bästa glöggen jag har gjort var den som jag gjorde på hemgjord sherry. Den blir dock inte färdig i år. Något som är gott att göra är att blanda t ex cognac med vin, socker/honung och kryddor.

/Désirée

Maria
3

Förr gjorde vi alltid egen glögg där basen var svagdricka. Det bubblade på bra och luktade ljuvligt av kryddorna. Det var bla Potatis i minns jag.
Den brukade bli15 -18 %.

/Maria

Carmarino
0

Har aldrig gjort egen glögg, men det beror mest på att jag inte tycker särskilt mycket om glögg. 😊

Hittade två recept här på sajten:

https://julen.ifokus.se/discussion/1179288/hemgjort-glogg-utan-socker-och-alkohol-:)

Det här är DesK:s recept, som nämns i #4:
https://julen.ifokus.se/discussion/1348587/glogg-hemgjord

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Julgran, betlehemsstjärna, presenttips, recept och samvaro med andra är vad vi bjuder på här på julen.ifokus.se. Var välkommen in i värmen, vi bjuder på glögg och massor av roliga diskussioner!
  • Redigerat 2023-11-02 22:28 av Carmarino
MonicaLagerquist
1

Förra året gjorde jag päronglögg av egna påron.Gör den alkoholfri och spetrar den efter behag och tillfälle.
I år gjorde jag äppleglögg av pappas äpplen.
Vi gör även potatisglögg själva.Men inte i år då vi hade kvar sen föra året

Stolt ägare till tre La permer

[skyggis_tryggis]
1

Jag har aldrig gjort egen glögg, men ska göra en enkel variant i år.

Jag har en påse glöggkryddor som jag ska koka ihop med vatten och socker, och sen blanda med rödvin.

Glögg är oftast för söt, tycker jag, så jag ska ta mindre socker än det står i receptet och se hur det blir.

När dricker ni årets första kopp glögg? Till första advent eller tidigare?

TatsuOni
1

#8 Som absolut tidigast till första advent. Ibland blir det bara veckan innan jul.

MonicaLagerquist
1

Vi har druckit glögg ett antal gånger .
Varmt och gott ruggiga kvällar

Torparmor
1

#7 hur gjorde du päron-/äppelglögg? Jag har gott om äpplen och tänkte testa med dem

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2023-11-03 09:18 av Torparmor
[skyggis_tryggis]
1

#9: Jag tänkte så först, men kanske tjuvstartar med alkoholfri glögg i november, och gör vinglögg till första advent.

[skyggis_tryggis]
1

#10: Jag ska nog också göra lite glögg i novemberrusket.

MonicaLagerquist
2

#11 Jag rev äpplena med fruktrivaren och sen pressade jag den i pressen.Sahten kokande jag upp och kryddade.Silade av kryddorna och tappade på flaskor.
Päronen var så mogna att dem skar jag bara i bitar och pressade utan att riva först.

Torparmor
2

#14 OK, så egentligen kan jag ta av vår äppelmust och göra glögg på och sen fler äppelkakor av äpplena
Tack! image.png

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2023-11-03 13:40 av Torparmor
MonicaLagerquist
1

#15 Exakt

Fornöga
1

2025 Dags att sätta dunderglöggen om man vill ha den klar till första advent.

Varning: alkoholhaltig! ☠

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

GP har under årtionden publicerat receptet på den numera klassiska Dunderglöggen. Vill man ha den redo till första advent är det dags att sätta den på jäsning.
  • Redigerat 2025-10-19 13:54 av Fornöga
Carmarino
1

#17: Ska du göra en hink full? 🤶

Tror det är samma recept som länk nummer 2 i #6 hänvisar till.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2025-10-19 14:31 av Carmarino
Fornöga
1

#18 Man kan ju tvätta fötterna i det som blir över… 😊

(Det här receptet är årligen återkommande i GP, så det kan nog ha florerat även här tidigare.)

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Carmarino
0

#19: Ja, det lär väl - förhoppningsvis - göra att fötterna luktar bättre än gamla strumpor. 😁

Fornöga
1

#20 🧦😫😁

• Redigerat 2025-10-19 14:47 av Fornöga