Julen iFokus

Julen

Läst 191 ggr
Carmarino
4

Köttbullens dag den 23 augusti

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det köttbullens dag. Lite tidigt att förbereda julköttbullarna kanske, men det är ju faktiskt bara fyra månader kvar till "lillejulafton", den 23 december.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2

Bara 4 månader kvar! 😲 hur gör du dina julköttbullar?

/Désirée

Carmarino
3

Ja, det är otroligt vad tiden flyger iväg. 🤶

Gör inte julköttbullar så ofta (eller köttbullar överhuvudtaget), men har gjort det några gånger. Har bl.a. ett recept där man använder julmust som vätska att blöta ströbrödet i. Det blev gott.

ca 40 köttbullar

800 g nötfärs
1,5 dl ströbröd
1 dl julmust
1 gul lök (eller mortla 1,5-2 dl rostad lök till pulver)
1 dl matlagningsgrädde
1 ägg
1 tsk salt
2 krm malen svartpeppar
smör till stekning

Blanda ströbröd och must i en liten skål och låt svälla 10 minuter.
Hacka löken fint och bryn lätt i en stekpanna med smör. (Hoppa över detta om du använder rostad lök.)
Blanda färsen med grädde, ägg och kryddor i en bunke.
Blanda ner lök och ströbrödsblandningen.
Forma köttbullar och stek på medelhög värme.

I originalreceptet står 1,5 dl must, men då blev köttbullarna alldeles för lösa i konsistensen. Tror att man till och med kan minska mängden ytterligare för att få fastare köttbullar. Eller minska mängden grädde.

Den rostade löken står inte med i originalreceptet, utan jag testade själv det för jag hade så mycket rostad lök hemma. 😊

Man kan också steka köttbullarna i ugn ca 8-10 minuter i 225-250°C, men jag tycker inte det blir lika bra.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3

Har köpt en köttbulletång som är suveränt bra att använda för att få jämnstora köttbullar. Jag lyckas nämligen aldrig att få dem lagom annars. Sedan lärde jag mig ett trick av Leif Mannerström. Lägg de rullade köttbullarna på en lätt oljad tallrik. Då är det lätt att bara "hälla ner" dem i stekpannan.

Köttbulletången fungerar för övrigt väldigt bra även till att göra chokladbollar och cake pops.

Grodan
1

Aha, jag ska tala om det för hunden, har några bullar i kylen han kan få jobba lite för…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Carmarino
1

#4: Tror hunden blir väldigt glad för att det är köttbullens dag idag. 😊

Grodan
1

#5 Ja, det blir han. Jag upptäckte ju nyligen (av de belöningar jag provat) att köttbulle är något han verkligen anstränger sig extra för…

Carmarino
2

#6: Så kul. Om du hinner fotografera så får du gärna visa bilder på honom med köttbullarna här. 😍

Grodan
1

#7 Ojdå, jag är typ sämst med att fotografera idag… tyvärr

Carmarino
1

#8: Då kan du ju visa ett foto på honom så får vi själv föreställa oss hur han ser ut när han får köttbullar. 😄

Grodan
3

#9 haha majgadd vad du är kräääääääävande… hahaha

han ville inte va med på bild… 🤣😜

Tarotstollan
1

Så söt!😍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
0

Är det en Doberman?

Carmarino
0

#10: Det var säkert för att han inte fick någon köttbulle. 😄

Han är jättesöt. 😍

Carmarino
0

Det är köttbullens dag idag.

MonicaLagerquist
0

Tyvärr blir det nog inga köttbullar idag.om jag inte hittar några i frysen.

Stolt ägare till tre La permer

Carmarino
0

#15: Inte för mig heller. Såvitt jag minns har jag inga köttbullar i frysen, fast jag får kanske ta en extra titt. Däremot har jag prinskorv, så jag kanske kan ta det istället. 😊

Grodan
1

åh, det gillar min hund. köttbullar är bästa träningsbelöningen för honom. han gör allt för köttbulle!!!

Carmarino
0

#17: Dags för lite extra träning idag kanske? 😊

EquusCaty
1

Hahah. Varför såg jag inte detta tidigare?

Tjena^^

Carmarino
0

Idag är det köttbullens dag.

MonicaLagerquist
1

Synd att jag tog snitsel ur frysen igår-

Carmarino
0

#21: Det blir nog inga köttbullar för mig heller. Vet inte ens om jag har några. Får ta en ordentlig titt i frysen. Kanske gömmer det sig en påse där. 😊

Carmarino
0

Det är köttbullens dag idag.

Tarotstollan
1

Har frusna köttbullar men har redan bestämt att äta rester i dag, så det får bli köttbullar en annan dag.

• Redigerat 2024-08-23 13:16 av Tarotstollan
Carmarino
0

#24: Har inga köttbullar alls, och jag ska på kräftskiva ikväll, så jag står också över köttbullarna idag.

MonicaLagerquist
1

Idag blev det inga köttbullar det åt vi igår

• Redigerat 2024-08-23 17:49 av MonicaLagerquist
[Hayabusa-0001]
1

Som tidigare nämnts, på annan plats på denna sajt, så gjorde jag 2 kg köttbullar i onsdags. Blev en del över, men nu är de slut…

Carmarino
0

#27: De ser jättegoda ut. 😋

[Hayabusa-0001]
1

#28 Tack, åtgången var god så jag tog det som ett gott betyg 😉