SVT:s julkalender fyller 60 år
I år är det 60 år sedan den första julkalendern sändes i SVT, nämligen Titteliture 1960. Det firas med en ny sajt. Där kan man bl.a. se klipp från de olika kalendrarna och rösta på sina favoritkalendrar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Hipp hipp hurra!
Stolt ägare till tre La permer
Oj, jag har inte ens sett hälften av dem. Kanske endast 5 eller nåt… Har ju inte haft tv på många många år.
Har inte heller sett alla, men rätt många. En hel del av dem finns att se på Öppet Arkiv och/eller SVT Play.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: Spännande!
Jag minns någon trolltider på 70-talet. Den var sjukt spännande och jag grät när jag inte hann hem från stallet för att se dagens avsnitt…
#5: Den ligger på min "att-titta-på"-lista på SVT-Play. Såg dock att avsnitten är nästan en halvtimme långa, så det tar ju lite längre tid att titta på dem än på de senare julkalendrarna. De är knappt en kvart långa, vilket är mer lagom.
#6 Vet inte om det ger så mycket att titta idag. De är ju ganska… sega… filmer och sånt från 70-talet
#7: Ja, jag får väl se om jag fortsätter titta när jag väl har börjat. Den kommer ju alltid med på listan över de populäraste julkalendrarna så jag tyckte det var dags att se den, men om jag inte tycker den är bra så fortsätter jag inte.
Jag tyckte julkalendern med staffan och bengt var kul det blev ett jädra liv när det var en revolver med på julkalendern om jag minns rätt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
JUST, nu kom jag ihåg en kalender jag älskade och såg alla avsnitt och även kollade på repris och kollade igen… ALBERT OCH HERBERT!!!
Älskade de underbara gubbarna!!! 🤍
#10: Albert och Herbert såg jag också - inte bara julkalendern. 🙂
Försökte gå in på sidan som det länkas till i #0 och fick då bara meddelandet:
404 Not Found
nginx
Mailade SVT och frågade varför. Det här är svaret jag fick:
"På grund av rättigheter har vi inte möjligheten att ha videomaterialet tillgängligt under en längre tid. Utan tanken var under just december att ha det tillgängligt. Det kunde vi ha varit tydligare med."
#12: Vad synd!
#13: Ja, verkligen. Mailade tillbaka och sa att om de fortfarande hade hemsidesadressen kvar kunde de ju lägga upp en enkel sida där de förklarade varför den var borta och vilken adventskalender som vann omröstningen. Bättre det än att mötas av "Not Found".
#14: Bra att du skrev till dem!
#15: Har inte fått svar än, så de tycker kanske inte det är så viktigt att vi tittare får veta vad som hänt med sidan. 🙁
#16: Trist isåfall!
#17: Ja, verkligen.
#17: Idag kom det faktiskt ett svar, men det stod inte så mycket i det, bara:
"Det kan jag hålla med dig om.
Mest minnesvärda julkalendern blev Mysteriet på Greveholm enligt denna omröstning."
Alltid något åtminstone. Kanske de lägger upp sidan så småningom.
#19: Ja, det får man hoppas på!