Hur ser eran julafton ut?
Hur firar nu jul? När jag var liten trodde jaga tt det bara fanns ett sätt att fira jul, vårat sätt men jag insåg ganska snart att så var det ju inte. :) Så nu är jag lite nyfiken på hur ni firar jul.
I år vet jag inte säkert hur det kommer se ut eftersom jag har flyttat hemifrån och ska fira med min pojkväns släkt men innan har det varit så här hemma hos oss..
På morgonen vaknar jag och mina småsyskon, jag först, sen min syster och vi går och väcker våran bror. Kvällen innan har mamma gömt varsin present till oss någonstans i huset, ibland finns det en karta, ibland får vi väcka henne med ett glatt "Fågel, fisk eller mitt emellan?" Vi letar reda på våra små paket och öppnar dem och sen är det bara att klä på sig. Runt åtta-tiden åker vi till någon släkting på mammas sida och äter frukost tillsammans med släkten (förut var det timm gammelmormor alla åkte men när hon dog så brukar det vara olika vem vi åker till). Vi har det trevligt hela morgonen och förmiddan och åker hem runt lunch. Ska vi fira julen hemma hos oss tillsammans med både mammas och pappas sida av släkten så börjar stöket hemma, maten ska förberedas och marsipanen ska bakas iordning, glöggen ska värmas och lussekatterna och pepparkakorna ska plockas fram. Sedan kommer alla lagom till Kalle ankas jul. Vi tittar (Alla tittar, det är mycket viktigt) och fikar och pratar och skrattar. sedan görs maten klar och vi brukar äta runt halv sex. Vi äter upp och vi tar god tid på oss, tomten kommer nämligen ALDRIG innan sju, för innan dess är han hos andra. Sen kommer tomten med sin lykta ner för vägen. (Vi bor på landet så det ser jättefint ut när han kommer där med sin lilla lykta i mörkret på grusvägens om är täkt av snö, ett riktigt julkort. :) )
Vi öppnar våra paket sen är det bara lugnt, man tackar för presenternaoch sen sitter vi bara och pratar, kollar på någon film och har det allmänt trevligt resten av kvällen. :)
På bilden står jag och min kusin vid ingången till vardagsrummet där vi förra året hade ställt upp ett jättebord för att alla skulle få plats att äta. :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Det ska självklart stå: "Hur firar ni jul?" Och inte "Hur firar nu jul?" :P

Vårat julfirande ser ut som så här i år:
Ca 10:30 Jag kommer hem från nattjobbandet som Personlig Assistent.
Ca 12 är det lunch med sillar, lax, potatis, ägg med någon god hemmagjord röra som "topping" på, leverpastej & gurka till och åtminstånde någon knäckemacka med Edamerost på. Blir vitt vin till det. Kaffe med kanel på maten.
15:00 Kalle Ankas Jul på TV:n. Efter Kalles jul blir det att julmysa med våra 3 möss innan vi kör igång med middagen.
Ca 17:30/18:00 är det själva middagen som vi intar framför TV:n. Det är i år Potatisgratäng, Älgfärsspett, Lammfärsspett, Julskinka, Prinskorvar, Leverpastej+gurka och mycket annat gott. Blir nog rödvin till maten.
19:00 Karl-Bertil Jonsson´s jul på TV:n. Kaffe till programmet.
Efter Kal-Bertil blir det julklappsutdelning för mig, min sambo och de 3 musketörerna….MUSketörerna, thi hi. Det är våra små gosiga mus-tjejer som jag tänker på.
Sist men inte minst så blir det julsnaskade med hemmagjord ischoklad, chips&dippa och desertost&kex.
#2 Det låter ju hur mysigt som helst! :D
Vi kör en lite alternativ jul skulle man kunna säga. Jobbar på stadsmissionen på dan och fixar ett julbord till de hemlösa,. Senare på kvällen kör vi en fest ihop med folk som inte har lust med mor, far, bror, mormor, farfar och moster klara, utan vi samlas ett gäng som käkar julmat har klappar gran och dricker alldeles för mycket snaps, tv är bannlyst. Blir lite lagom dimmiga och brukar avsluta kvällen vid 0400 efter ett par stora conjak!! mycket stoj och stimm och stora skratt!!!!!!

Vi firar numera varannan Jul hos dottern i småland.Hon har tre barn och vi tycker de ska slippa att fara runt.Vartannat år är vi hemma.Har vi tur kommer de två barnen som bor här nere till oss då.
Så vår julafton i år börjar med en bilresa på 2,5 timmar.Julbordet äter vi klockan ett.Fika blir det till Kalle Anka och sedan kommer Tomten.Därefter är det dags för oss att åka hem så småningom.
Vi har ju hästar som vill ha sin kvällsmat.
Kvällen hemma tar vi lite gröt och en skinkmacka.Tittar på Tv och saknar barn och barnbarn.
Förr när man var liten så gick de till såhär:
Vakna av att mamma satt på sängkanten med julklapp.. upp och hoppa och äta frukost med syskonen.. Förväntansfulla pysslar vi med de sista som ska göras innan alla kommer. Tillslut kommer dem. Vi äter av glatta livet och dricker en massa julmust! Kalle på tv .. och efter de risgrynsgröt med saftsås. Och senare knäck!
Hos pappa: ungefär dessamma förutom julklappen på sängen:P
Ja sen vart de ju lite knas kanske.. min syster firar med sin sambos familj, min bror firar med sin flickväns familj .. och mamma har blivit singel. Så nu är de bara mammsen och jag. Och de har bara vart tråkigt och suttit själva med en massa onödig mat.. dagen efter jul bruka syskonen komma i typ två timmar för att få sina presenter och sen sticka igen. Så gulliga är dem!
Vi har prövat en massa olika, vart själva, vart hos vänner (alldeles för konstigt), mamma rest bort och jag ensam kvar osv osv..
De här året ska vi visst med min bror till hans flickväns pappa med familj. Se hur de lyckas.. man känner sig alltid lite lustig till mods sådär.. när man ändå inte tillhör deras familj.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Här hemma kliver vi upp i lugn och ro och äter skinksmörgås och risgrynsgröt och småmyser tillsammans.
Sen vid ett-tiden börjar vi förbereda varmrätterna och dukar bordet med fina servetter och ljus det brukar vi vara klar med vid halvtre ungefär. Sedan tar vi lite lätt fika till Kalle och hans vänner. Efter det går vi in och dukar bordet tillsammans och sätter oss och njuter av maten.
Sen är det bara mys i soffan med julgodis, ris à la Malta, lite glögg och julmust tills det pyser ur öronen.
Ska väl också tilläggas att vi har 4 vuxna barn hemma, så det här lugnet var inte när dom var yngre när man skulle flacka mellan mina föräldrar och deras pappas föräldrar…hela dagen var bara ett enda stress. Tacka vet jag en lugn och skön jul =)

Brukar fira jul på ena sidan släkten varannat år och andra sidan släkten varannat, men den här julen kommer jag jobba så det blir inget firande med släkten. Börjar 12 och slutar 9 på kvällen och kommer då umgås lite med mina föräldrar och syster och hennes sambo någar timmar.

Jag firar jul i skåne varje år, vilket för mig betyder mat, mat och MAT!
1. Vaknar på morgonen vid 8-9 och äter "frukost" (vilket ser ut som ett julbord fast med fil)
2. Förmiddagsfika vid 10, Då blir det något "lätt". Alltså bara kaffe och kakor…
3. Lunch kl 12. Julbord fast inte med allt framdukat. (Ålen, sillen och syltan kommer senare)
4. Det är ingen jul utan Kalle Anka (Kl 15) (kakor och fattiga riddare till)
5. När Kalle är slut, bär vi fram alla paket och fyller vardagsrummet. Sen blir det julklappsöppning! (16-17)
6. Julmiddagen förbereds och äts vid **18
**7. Fruktskål med godis till nyheterna (19.30)
8. Somnar vid 11
Morgon: julgröt med mandel i(numera 1 russin pga av nötallergi) den som sår mandeln får öppna ett paket.
(Barnen fick ett varsitt i sin tallrik)
Glömde att före det har ju tomten lagt ett paket i julstrumpan till oss var, även hundarna.
Lite fika mitt på dagen och Kalle Anka på em
vid 16.00 tiden stort julbord med diverse rätter, även vegetariska, och vid 18 tiden kommer Getbergstomten lufsande nerför vägen och alla barnen tittar förväntansfullt i fönstret (även vuxna)
senare på kvällen blir det musik och fika för den som orkar.
Men den här julen kommer det inte några små barnbarn för de ska fira hos andra hälftens släkt iår, det måste ju vara rättvist fast det blir tyst och tråkigt här.
Vår Jul:
ca 07:00 Hunden väcker mamma, och hennes pip och spring väcker mig o min bror. Sen äter vi frukost tillsammans (lussebullar och mjölk :D) och ger varran en julklapp var.
ca 09:00 Vi tar "julabadet" och gör oss iordning. Jag och mamma börjar packa in julklapparna i bilen (hälften är påplats sedan igår).
Någon gång mellan 10 och 11 åker vi till mormor och morfar.
Vi äter julmat och ser på kalles jul.
Efter Kalle så tar jag (familjens julklappsutdelare i år) fram alla julklappssäckarna och delar i ganska långsam takt ut klapparna.
När alla julklappar är öppnade och alla tackat alla så tar vi det lungt ett par timmar.
ca 19:00 Lillebror åker till sin pappa. Moster, hennes kille och mina kusiner kommer och det blir ytterligare en julklappsutdelning. Ytterligare en gång sitter vi och tar det lungt för att sedan ytterligare en gång äta julmat. Sedan går familjens hårdrockare (jag och mina kusiner) upp på övervåningen och lyssnar på musik (oftast har vi fått ett antal skivor som lyssnas igenom.
22:00 Mamma ör trött och vi åker hem.
Sedan det jobbiga, på Juldan fyller jag år!

våran jul börjar med morgonkaffe..sen blir det att förbereda jansons..omelett..köttbullar..sen julfrukost skinksmörgås eller risgrynsgröt…sen kommer mina barn o barnbarn vi tretiden..då gör vi oss klara för en färd med bilarna upp till min eller våran ängels grav…önskar god jul..och tänder ljus..sätter dit blommor och en lite julklapp..sen blir det kalle anka..sen julmiddag..sen kommer tomten..delar ut julklapparna…vi blir 15 stycken här hos mig…sen tar vi det lungt..sen börjar barnen packa ihop sitt och går hem till sitt…då slappar man resten av kvällen….kram

Här börjar julafton med dottern som vill öpnna en julklapp :-) sen blir det kaffe med skinkmacka… vi brukar sedan få hålla på och pyssla med julmaten fram tills vi ska käka. Sedan julbord innan Kalle… vid Kalle (ungefär) kommer mina två stora pojkar som ätit jullunch med sin pappa hos sin farmor och vi kollar på Kalle och sen delar vi ut julklappar… Efter det kanske vi spelar spel eller bara myser med glögg, knäck, julmust, en julöl eller så…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.