Ensam jul - wy not?
Förr brukade jag fira en "vanlig" jul med familjen och vänner, men tyckte alltid det blev stressigt.
Sedan 2 år har jag börjat fira jul den 23/12. Mina barn är 23 och 15 år nu. Vi har storparty med en massa mat, öl och skoj på kvällen den 23 december. Då har alla tid och mina barn bjuder in deras kompisar. Och jag mina. Jättekul, för några av min dotters kompisar träffar jag bara till julpartyn. Och många tycker inte om jul eller är ensamma. De tycker det är underbart med en julparty där alla har olika bakgrund och ålder. En del tar med egen mat, så det blir en bra blanding och för mig blir det mindre arbete och kostnader. Nästa förmiddag åker alla igen. Min son åker med till sin pappa som också är med på partyn. Min dotter är gift och firar julafton igen med kompisar på krogen. Och jag städar upp resten, tar en långpromenad med hundarna och har sedan en hel mysig kväll för mig med en massa matrester. Underbar känslan att ha fixat julen på ett bra sätt utan stress och kan göra vad jag vill.
Någon mer som är själv på¨julafton?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Firar med familjen (föräldrar och syster) 23/12 om vi är lediga från jobb, och den 24e resp 25e med släkten (pappas ena dagen och mammas andra dagen).
Sällan jag kan vara med på alla tre. Ger bara julklappar med pappas släkt… eller ja, det brukar alltid bli något även de andra dagarna även om det inte är inslaget med klappar och sådant, utan mer att man ger något dit man kommer som tack för att de fixat allt.
Behövs det folk på jobbet (brukar det göras) så tar jag gärna extrajobb, framförallt kväll/natt.
mvh Martin

Nej, jag har alltid firat med familj och släkt den 24:e. Vet inte varför, tradition? Det blir åtminstone alltid så.
Din jul låter helt underbar, du får ju sas "hela paketet", både fest och lugn och ro. Kanske något att tänka på när ens barn blir större och man vill förnya sig.
Ensam jul är det inget fel på så länge man trivs med det och har valt det! :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#3, nej just det skillnaden är nog om man har valt att ha det så själv, eller om man har blivit bortvald.
Den 23, så går jag och lilltjejen på Liseberg, där är det just den dagen, många människor som inte har någon julstress, utan bara långsamt vankar omkring och myser utan, stress och krav.
Sedan går vi hem och sätter på julgröten. (och ev. skinka till dom stora barnen, som inte jag äter)
Nästa morgon sätts julkalkonen in i ugnen, jag har oftast bakat en kaka med, ifall man får besök.
Ja, så långt bort har mina krav flugit.
Några besök då: nej, vi är bortvalda av släkten, pga. att jag avsöljade misshandeln av mig i min barndomsfamilj, detta var -91, sedan dess har ingen av släkten hört av sig, eller velat ha med mig och mina barn att göra. Detta året flyger barnens far iväg utomlands, så jag skall få dom till att inte tycka synd om sig själva. Utan istället se att vi har det väldigt bra.
Ja, det är många som inte ha någon att fira jul med. Många pensionärer tex. När jag jobbade inom äldreomsorgen kom det kanske några på besök under dagen, men inte många blev hämtad till familjen.
Många män som är skilda och deras barn kommer bara snabbt förbi för att hämta julklappar.
Och många som lightseeker som står utan familj.
Jag har också haft ganska deprimerande jul när mina barn var små. Min familj finns i Tyskland, jag var nyskild och det skulle vara lyckliga jul för mina barn.:(
Då känns ensamheten mycket mer.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

detta kommer bli den första julen då jag skall fira ensammen. Eller ja ensammen och ensammen. Jag och sambon flyr undan allt julklappsinköp och sätter oss i en stuga hemma på gotland med illrarna och stannar där och äter gott och myser till min födelsedag (28 dec) sen är det att åka hem igen till Linköping.
#6 det lyder ju riktig mysigt ju! :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Det är bara jag, min man och katterna.
Så har vi firat i flera år.
Vi åker in till stan till våra nära och kär den 18 dec. då fikar vi tillsammans och buter klappar.
Sedan firar vi alla, varför sej.
Jenna