Julen iFokus

Julen

Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 5521 ggr
idalotta
0

Julkalendrar genom tiderna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken av alla julkalenderar är din favorit/favoriter?

Mina är helt klart Kurt Olssons julkalender & Sunes jul!

Ida

Medarbetare på Florist

lightseeker
0

oj, vad svårt! jag minns ju inte alls alla, men får väl säga det första som dyker upp i huvudet då: Teskedsgumman, såklart.

[Dandelion1000]
0

Jag gillar den med de där råttorna på skäppet. Undrar vad den hette Obestämd

giffan
0

#2 Dieselråttor och sjömansmöss?

jag gillar så många… man minns ju inte alla.

Men en jag minns så väl var den med Johannes Brost och stjärnhimlen. Tror det var stjärnhuset-81 tycker det är så spännande med stjärnor.

Sen kan man inte låta bli att tycka om trolltider och julstrul med staffan och bengt.

Albert och herbert va oxå bra… "jag vet att jag har klen skäggväxt, det har jag ärvt efter mossan" den repliken glömmer man inte.

Håkan bråkan va oxå bra och sen den som va senast  skägget i brevlådan. Har till och med köpt deras bok som kom ut sen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Dressan
0

mysteriet på greveholm :)

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Rita-S
0

norska Jul i Skomakergatan och The Julekalender! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

WinterPrince
0

Bäst är helt klart mysteriet på greveholm!

idalotta
0

oh albert & herbert… "eld i piiiiipaan!!"

Ida

Medarbetare på Florist

Trollhassel
0

Åh, mysteriet på greveholm! Jag har den på DVD. Den ska jag nog sätta mig och se någon kulen kväll. Jag minns också Jul i Kapernaum som gick -95. Mysig! Tycker dock att förra årets var jättetråkig! Ingen julstämning alls!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

TerriZue
0

Nej, jag tyckte inte heller om den som gick förra året, den gick an att titta på men jag kände ingen som helst julstämning.

Favoriterna måste nog bli Trolltider och Mysteriet på Greveholm. Jag har ju inte varit med så väääldigt länge, så jag känner inte till de äldre så bra, man minns ju inte så bra från när man var liten. Trolltider visades ju långt innan jag ens var påtänkt men den har jag sett på video hemma hos farmor och farfar och nu har jag sett till att skaffa mig den på DVD. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Trollhassel
0

Man borde köpa upp sig på de kalendrar från förr som finns att få tag på. Vissa har varit riktig bra. Spännande att se även när man är vuxen. Jag ser fram emot många år av kalendertittande, lucköppnande, jullängtande och pysslande nu när jag har en liten i magen. Till nästa jul kommer h*n redan vara 10 månader! :)

Någon som har funderat över hur årets kalender kommer att vara? Jag har inte läst eller sett någon trailer på en än, mn jag hoppas att det kommer att vara bättre än förra årets, som jag tycker gav mer påsk- än julkänsla.

Med Vänliga hälsningar

TerriZue
0

Ja, jag hoppas verkligen att det här årets blir bättre än förra.

Har för mig att den skulle heta "Superhjältejul" eller något sånt. Hur som helst ska den handla om SilverSara och StålMicke, de är pensionerade superhjältar som bor på en speciell planet för just pensionerade superhjältar. Hela kalendern ska, om jag förstått saken rätt, gå ut på att de berättar för sina barnbarn om sitt allra första äventyr tillsammans.

Jag vet inte, känns kanske inte så juligt ute i yttre rymden men man får väl ge den en chans i alla fall… mindre juligt än Skägget i Brevlådan får vi väl hoppas att det inte kan bli i alla fall.

Trollhassel
0

Åh, låter inte alls juligt. Vaför kan de inte köra med fina julsagor med lite spänning i? Barnen får ju se superhjältar och rymdgubbar i barnprogrammen året runt. Jag vill ha myspyskalender med fötterna på jorden.

Med Vänliga hälsningar

TerriZue
0

#12 Jag håller med dig helt och hållet och jag bara hoppas att det äntligen ska komma en vettig kalender snart igen.

Trollhassel
0

#13…som när man var liten. Då var kalendrarna bra, det var snö på jul och allt var perfekt. Så minns jag det i allafall. :)

Med Vänliga hälsningar

idalotta
0

inte stålmicke… stålhenrik ;)

Ida

Medarbetare på Florist

giffan
0

Men skägget i brevlådan var ju bra ju… tyckte personerna var så härliga på något sätt.

~ Anneli ~ 

Sweetienin
0

Min favorit julkalender är Julens Hjältar!
Har alltid älskat den, den ger en så mycket julstämning och den är så mysig.
Jag har den på dvd och kollar på den varje år när jag får jullängtan ^^
Jag fullkomligt älskar den! :P

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

mariatingsund
0

Ture Sventon? Jag kommer inte ens ihåg om det var julkalender, men det måste ha varit det.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

TerriZue
0

#14 Ja, precis! Undrar om vi nånsin får en vit jul igen. :(

#15 Just det! Stål Henrik… tyckte det lät lite skumt med Micke men jag kunde inte komma på vad det var för ett annat namn, så jag chansade. :P

#18 Ja, Ture Sventon var julkalender, har även den på DVD. :) Har inte haft någon chans att titta på den än men snart så. :)

TerriZue
0

#16 Jag tyckte också att personerna var härliga i den, speciellt han med den blåa skjortan som var lite virrig i kolan ibland men jag tyckte inte alls att den var något julig… fick ingen julkänsla alls, den var ju så grå och hård på något sätt.

[trollduva]
0

pelle svanslös och mysteriet på greveholm är mina favoriter

giffan
0

#20 Lite mera framtids jul kanske, tomten va ju med och önskelista och lussebullar… å mkt annat, men inte så juligt som vi är vana med kanske.

~ Anneli ~ 

Trollhassel
0

#22 Inte min framtidsjul i allafall. Jag ska ha änglar, myspys och glitter. Inte hård, grå, kantig jul.

Med Vänliga hälsningar

lightseeker
0

ni har varit så hjälpsamma, här kommer min "ny/gamla" favvis-lista:

Teskedsgumman, Julens Hjältar och Albert och Herbert.

[Asta]
0

Favoriterna är förmodligen de som trillar fram först när jag tänker julkalender. Eftersom jag börjar bli gammal så är mina favoriter teskedsgumman och Herkules Jonssons storverk.

metalbitch
0

helt klart Trolltider

Rita-S
0

*putta*

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Salish
0

Greveholm! <3

Rita-S
0

Jag sitter nu och ser en episode av Jul i Skomakergata varje dag! <3

lightseeker
0

jaa, Rita, det är klart att jag tycket att de senaste årens norska julkalendrar som de har visat på svensk tv (som tex.jul på skomakergata) var jättebra!

Rita-S
0

#30 vaaaa har dom visat Skomaker Andersen och Jul i Skomakergata på svensk TV! Det får jag säga! :D

lightseeker
0

jag hoppas att det är samma som vi pratar om, var tittar du på den, på youtube eller?

Rita-S
0

nej, jag har den på VHS och tänker köpa den på dvd sen :)

lightseeker
0

jul i töyengata och tomtar på loftet, har jag googlat fram att jag har sett på, så det var fel gata det.

lightseeker
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nissene på låven, heter den ena på norska

Rita-S
0

#34 rattans, jaja :)

Leorag
0

Åh vilken nostalgi!
Mina favoriter är: Pelle Svanslös & Pettson & Findus men Mysteriet på Greveholm samt Jul i Kapernaum var också helt okej.

Gusthav
0

Mina favoriter är nog Mysteriet på Greveholm, Pelle Svanslös och Ronny och Julia. Kanske just för att jag var liten då. Om jag hade varit typ 4 år nu hade min favorit om 10 år varit Superhjältejul, bara på grund av nostalgin. Men jag gillar den inte nu. Hoppas ni förstår vad jag menar Tungan ute

SusannAlg
0

Jag gillade den som var förrförra året… minns inte vad den hette, men den handlade om en tomtenissa… som var så lat att tomten skickade henne på uppdrag att uppfylla en liten tjejs önskan om en bra jul… den kanske hette nåt sånt?

Trolltider gillade jag också!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Tatsu
0

Teskedsgumman och Mysteriet på Greveholm.

Juicy
0

Mysteriet på Greveholm och Pelle Svanslös.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

TerriZue
0

#39 Den hette "En riktigt jul". :)

Ja, den var helt okej. :)

MoaW
0

sunes jul är min absoluta favorit Glad

#38 förstår vad du menar, man gillar ju oftast dom som gick när man var liten Flört Fast Sunes jul gick samma år som jag föddes, har väl sett den i efterhand och tycker den är askul Tungan ute Påminner ju om när man var liten

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

RuiXue
0

Helt klart Pelle Svanslös! Tycker inte det vart någon vettig julkalender sen dess och nu har jag slutat tittaRynkar på näsan

Jennie

hermitage
0

greveholm är bäst tycker jag

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

WinterPrince
0

Pelle Svanslös gillade jag också…

Kommer ihåg Bill och Bull som var oense om vilket ljus som var det tredje (de räknade från olika håll) *fniss*

mayolica
0

Det här är några som jag kommer ihåg och tycker var bra.

Teskedsgumman.

Herkules Jonssons storverk.

Håll huvudet kallt.

Albert & Herberts julkalender.

Sunes jul.

Barnen i höghuset.

En riktig jul.

~ mayolica ~

Loucar
0

Det är flera stycken som är favoriter

Teskedsgumman

Trolltider

Julens Hjältar

Staffan o Bengt

Mysteriet på Greveholm

Pelle Svanslös

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

sofie83
0

Klasses julkalender

ThreeSenses
0

Pelle Svanslös :)

SusannAlg
0

Årets kalender tycker jag är som ett vanligt barnprogram…. nää jag tycker att det ska vara julstämning! Annars ska det ju inte heta "Julkalender"!!!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

annie
0

Kommer knappt ihåg dem alla.

Här fick jag mig en påminnelse Skrattande.

Snakebiite
0

Min absoluta favorit är Mysteriet på greveholm jag gillar dock ronny och julia med och Pelle svanslös=)

mackeNR1
0

greveholm helt klart :) den gick på tv när jag var ett år men har sett den såå många g¨nger på dvd

pigelina
0

Diselråttor och sjömansmöss:P

Kommer ihåg att vi lekte det långt efter jul på fritis/skolan ;)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus