Påsken iFokus
…finns inte, så därför får denna helg en egen tråd här på Julen. Omröstningen visade nämligen att 75 procent av de som röstat ville ha det. 🐥
Här kan vi diskutera påsken och allt som hör till den. Har ni några särskilda traditioner? Äter ni påskmat? Hur brukar ni fira påsken, eller firar ni inte alls?
Glad Påsk till er alla! 🐣🐥🐤
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-05-30 15:27 av Carmarino
Jättetrevligt med en tråd om påsken 👍😊
När barnen var små gömde jag ägg, som dom fick leta efter och så åt vi traditionell påskmat, alltså inlagd sill, lax, ägg mm och på påskdagen blev det varsin liten äggtoddy.
Numera blir det varierat, just i år bjuder jag några vänner på enkelt påskbord, inlagd sill, varmrökt lax, romsås, delikatesspotatis, ägg, blandad sallad och syrlig cheesecake.
/Désirée
I Ucklum har stormen lagt sig efter det infekterade skyltbråket och prästen Fredrik Sidenvalls avgång. Nu ska församlingsborna fira påsk i Ucklum – på ett traditionellt vis.
Läs mer här:
https://sverigesradio.se/artikel/efter-uppslitande-braket-om-tomtemor-sa-blir-paskfirandet-i-ucklum
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Har du idébrist på hur du ska göra påskbordet riktigt fint? Lyssna på inredningsdesignern Märit Jonssons bästa tips på hur du piffar upp påskpyntet.
Lyssna mer här;
https://sverigesradio.se/artikel/tips-till-paskbordet-testa-lyckoagget-och-overraska-gasterna
- Redigerat 2023-04-07 09:26 av Pyttelite
Glad påsk!
🐈⬛🧹🐓🐓🐣🐣🐤🐤🧹🐈⬛
Tack Carmarino
för en liten påsktråd. I år blir det ingen påskjakt, barnbarnet har blivit för vuxen. Men det blir långfredagsmiddag med de närmaste och antagligen en tur på konstrundan någon av dagarna.
Glad påsk på er alla!
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
- Redigerat 2023-04-07 14:39 av Torparmor
#5: Vi får hålla tillgodo med den tills någon (kanske) startar en påsksajt. 😊
Själv firar jag inte påsk särskilt mycket numera, men jag påskpyntar lite åtminstone. När min mor levde brukade hon bjuda på makrill-låda på långfredagen, men nu har vi inga sådana traditioner.
Som barn brukade vi klä ut oss till påskkärringar och vi lekte några av de traditionella lekarna, som äggpickning och äggrullning. Då brukade vi också äta påskmat, men det är många år sedan. Min mor brukade färga ett par tjog ägg också, och de förvarades i en stor blå keramikskål. Så det var bara att nappa till sig ett ägg när man gick förbi, skala det och äta nästan "på språng". Det var inte många ägg kvar när påsken var slut, så vi åt rätt många varje dag. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Idag är der precis 8 månader till påskdagen 2024
🐓 🐥 🐑
- Redigerat 2023-07-31 09:36 av Torparmor
#9: 👍💐🐣
- Redigerat 2023-07-31 12:00 av Carmarino
🐣
Om mindre än en vecka är det påsk, så det är dags att ta upp påsktråden igen. Har ägnat en del av förmiddagen åt att påskpynta idag. Brukar göra det helgen innan påskveckan.
Så här ser pyntet i köket ut.
Bild 1 - köksbordet
Bild 2 - väggbonad
Bild 3 - duk i brödkorgen
Den svarta katten som hänger i lampan har jag för mig att min mor gjorde för väldigt många år sedan (1960-talet tror jag). Har två stycken, men på den andra har svansen gått sönder. Vill minnas att det var någon katt som tyckte den var rolig att leka med. 😊
I hallen har jag inte så mycket pynt, men en gul duk och lite konstgjorda påskliljor blir det. Påsen fick jag av min mor för länge sedan. Minns inte vad det var i den, men gissar att det var en kruka med riktiga påskliljor. De brukar dock inte överleva särskilt länge hos mig. 😁
I vardagsrummet har jag en hel del.
Bild 1 - sidobord
Bild 2 - påskägg
Bild 3 - hemstöpt påskljus
Bild 4 - köpt påskljus
Bild 5 - påsklöpare
Påskkärringarna på bild 1 har min mor gjort. Förmodligen är de också från 1960-talet. Träkatten vet jag inte var den kommer ifrån, men den är nog från samma tid gissar jag.
Påskägget är jättestort. Fick det av min mor för att hon trodde att mina dåvarande katter skulle ligga i det. Det hade de nog gjort, om det inte varit så att de var livrädda för det eftersom det vippade och gungade hela tiden. 😸
Det hemstöpta påskljuset gjorde jag för rätt många år sedan och gav till min mor. När jag skulle städa ut hennes lägenhet efter att hon dött så hittade jag det. Trodde hon hade bränt upp det för länge sedan, men tydligen inte. Har själv fortsatt "traditionen" att inte tända det, utan ha det som pynt.
Ljuset i ljuslyktan köpte jag på extrapris på ICA Maxi i år, bara för att ha ett gult ljus där. Normalt har jag bara vita eller röda ljus i den.
Kom på att jag ju har lite påsk även på toaletten. Det är en gästhandduk som det står Glad Påsk på, men tyvärr har den lila färgen bleknat rätt mycket så det går knappt att se texten längre.
#15 Carmarino - så fint du har gjort det. 🐤 🐔
Här dröjer det till skärtorsdagen innan det kommer upp lite påskpynt.
- Redigerat 2024-03-23 13:53 av Torparmor
#16: Tack Torparmor. Du får gärna visa ditt påskpynt här när du är klar. 🙂
Brukar alltid pynta helgen innan påsk, för annars blir det så kort tid att njuta av pyntet. Låter det vara kvar till helgen efter påsk, så totalt blir det två veckor. 😊🐓
- Redigerat 2024-03-23 16:07 av Carmarino
Trevlig påsk!🐓
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Glad påsk på er alla
🐰🐔
Stolt ägare till tre La permer
Detsamma till alla!
#21: och #22: Så fint. 😊
Tack Carmarino. Jag är nöjd.
Första året med påskpynt på altanen, mannen skyfflade bort den sista snön igår fm. Nu är det lite pynt utanför entren också, men det blir inget på köksbordet iår.
#25: Härligt. Här är det +12 grader så snöskottning behövs inte. 😊
Glad Påsk tebaks - med hopp om många värpande påskharar.
🐰🥚🐣
#28: Tack. 😊
Firar inte Påsk, har inte ens några ägg hemma som går att äta. Får köpa nya.
#30: Eftersom jag äter ett ägg varje dag har jag ägg hemma, men jag har inte färgat dem. Firar inte så mycket, men har tagit fram påskpyntet åtminstone. Är bjuden på påskmiddag hos min bror och svägerska påskafton, men något annat firande blir det inte.
#31. Låter trevligt!
Just Påsk maten är ganska så tråkig för mig, för det mesta äter jag ingenting av det mer än något hårdkokt ägg med salt och vitpeppar på, kanske någon köttbulle och prins skorv om det finns.
Äter inga sillar eller Janssons som det brukar vara.
#32: Äter inte heller sill eller Janssons, men det brukar finnas både ägg, köttbullar och prinskorv, samt lite annat smått och gott, så jag blir alltid mätt. Min svägerska gör jättegoda köttbullar. 😋
Orkar inte riktigt med att äta ”julmat” igen till påsk. Här brukar det bli lite annat smått och gott!
#34: Det är ju många som äter annan mat till påsk, så det är nog ganska mycket "fritt fram". Vad brukar ni äta?
Dags att öppna Påsken iFokus igen. För min del blir det en rätt lugn helg. Ska tvätta idag, men det är inte så betungande. Imorgon ska jag till min bror och svägerska och äta påskmiddag, men för övrigt har jag inget planerat.
Bilden föreställer påskpralinerna jag beställde i år. Orkade inte göra eget påskgodis nämligen.
Glad Påsk till er alla. 🐣😊
- Redigerat 2026-04-03 03:43 av Carmarino
Trevlig Påsk till er!🐣🧙♀️🐈⬛🧹
Själv firar jag inte, tar det bara lugnt och sover massor.
- Redigerat 2026-04-03 07:21 av Tarotstollan
Detsamma till alla!
#37: Det kan behövas det också. 😊
Glad Påsk 🐣