Julen iFokus

Julen

Etikettprathörnan
Läst 135 ggr
MonicaLagerquist
2

Bjuda in en främling

Skulle du kunna tänka dig att bjuda in en ensam främlig att fira jul med dig?
Bortse från corona eländet.

Stolt ägare till tre La permer

DesK
1

Javisst och det händer ju då och då att jag har främlingar i huset året om 😊 Hela grundtanken med julen är ju faktiskt att ge. Att bjuda en främling som är ensam och/eller hemlös är något som fler borde göra 😊 Det finns en gammal tradition att man alltid ska duka fram en extra tallrik, ifall det kommer någon som behöver mat.

/Désirée

MonicaLagerquist
1

#1 Vi har alltid en extra tallrik dukad vid jul

Har alltid haft det.

flocken
1

Åh ja.
Bara jag får med mannen på det. Han är väldigt traditionsenlig. Som det varit ska det alltid vara.
Ett år har en kompis varit med. Hon blev ensam på jul o vi sa direkt åt henne att komma.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Carmarino
0

Är aldrig hemma hos mig på julafton, så det är inte jag som bestämmer vem/vilka som ska är inbjudna.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Namiko
0

Nej, jag gillar inte att ha främlingar i mitt hem. Jag bjuder knappt hem folk jag känner. På det så firar jag inte jul heller utan trivs bäst ensam så jag kan njuta av lugnet som alltid kommer med julafton.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Draken
1

End sedan barnsben har jag haft en extra tallrik dukat vid julbordet. En tradition som min mormor har tagit med sig från sína barndoms jular :)

När jag var lite och bodde hemma, så hände det faktiskt att vi bjöd in andra till vårat julbord. Inte totalt främlingar dock.

Vi har aldrig bjudit in främlingar till våra jular nu, men vi har tagit in bekanta som är ensam på julen.

INGEN skall vara ensam på jul.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

MonicaLagerquist
1

Jag skulle utan problem kunna bjuda in främligar till mitt julbord.

Tarotstollan
1

Jag firar ju inte hemma men skulle aldrig våga vara ensam med någon främling i mitt hem.
Däremot bjöd vi in en avlägsen släkting till en bekant i familjen för många år sedan, han tackade och sa att det var den finaste julen han hade upplevt på många år då han var änkling och var totalt ensam tror jag.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Månglädje]
0

NEJ !

Det låter hemskt men nej i dagens läge skulle jag inte bjuda in vem som helst och jag säger nej stort nej.

Däremot önskar jag att det vore så enkelt men så är inte vår vardag idag, hade det vart för 40 år sedan så hade jag inte tvekat men vi lever i en helt annan tid nu än då så nej nej nej.

MonicaLagerquist
1

I pandemitider bjuder jag inte in främlingar men annars så står vårt hem öppet.