Annons:
Etikettjulväxter
Läst 14518 ggr
Michellepetersson
12/3/17, 3:37 PM

Min gran dricker inte vatten

Hej alla! Jag för första gången kan äntligen ha en äkta gran hemma. Eftersom jag läst att de dör ju längre de står på stället de säljs, ju snabbare dör dom, så satte vi upp vår för någon dag sen. Glömde dock att man behövde snitta granen. Eftersom vi inte har en såg så borrade vi istället då det tydligen ska gå och göra oxå. Borrade 4 hål på undersidan och 4 små på sidan. Men granen dricker ändå inte.. Är en Kungsgran. Håller på och sprayar den med vatten flera gånger om dagen så länge. Vad kan jag göra?

Annons:
Carmarino
12/3/17, 3:58 PM
#1

Vet du när granen höggs? Om den höggs för en månad sedan t.ex. (inte helt ovanligt) så är det svårt att få den att dricka oavsett om man snittar den eller ej.

Min erfarenhet är att det inte alltid går att lita på julgransförsäljarna beträffande tidpunkten granarna höggs. Har ibland fått besked om att granen jag köpt höggs veckan innan, men barren började trilla några dagar senare.

Enda sättet att försäkra sig om att granen är nyhuggen är att hugga den själv, vilket ju inte är det lättaste. Det finns ställen som säljer granar "på rot", men de är inte så många.

Kan man inte det ska man kolla tyngden på granen. Är den väldigt lätt så har den förmodligen legat avhuggen så länge att den börjat torka.

Det hjälper ju inte dig med din nyinköpta gran, men om den inte dricker nu så är det tveksamt om den kommer att göra det. Här är i alla fall lite tips, men det verkar som om du redan testat de flesta. OBS! Har ni djur hemma så strunta i tipset med magnecyl och växtgödning.

http://mappis.se/julgran-som-inte-barrar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
12/3/17, 4:43 PM
#2

Gran, det har jag inte haft på ca 20 år.

Jag tycker att det är så onödigt att främja dessa odlingar på mark som kunde använts till grönsaker och potatis istället.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Michellepetersson
12/3/17, 9:38 PM
#3

#2 den kommentaren var väl oerhört onödig. Ta och var lite glad istället eller lämna dina dystra tankar för dig själv

Carmarino
12/3/17, 10:13 PM
#4

Vill passa på att påminna om den här regeln på Julen iFokus:

Vi vill önska dig  välkommen, även du som inte tycker om julen alls, men vi ber dig komma i håg att vi vill gärna respekteras för att vi tycker om julen, just som vi respekterar att där finns dom som inte tycker om den alls. Viktigast av allt är god ton och gott humör!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
12/4/17, 6:51 AM
#5

#4 Bröt jag mot regeln?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
12/4/17, 7:13 AM
#6

#5 Det var väl inte direkt något "gott humör" du visade? Vi som tycker om julen och julgran tyckte det var ledsamt att läsa vad du skrev.😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
12/4/17, 8:47 AM
#7

Kan granen fått en "chock" av att komma in i värmen från kallt väder har för mig jag har läst att den ska helst stå i ett garage eller liknade innan och vänja sig vid värmen.

Upp till toppen
Annons: