Julen iFokus

Julen

Etikettjulförberedelser
Läst 2887 ggr
DesK
2011-12-06 14:56
3

Saffran

TrevorS uppmärksammar inne på Matlust att man kan bli sjuk av saffran, så jag påminner om det här.

/Désirée

[TrevorS]
2011-12-06 17:22
0

Va bra du skrev, tänkte precis starta en ny tråd om det här men såg du hann före. Skrattande

Rita-S
2011-12-06 20:55
1

Som tur är så är ju alla recept anpassat att man inte skall få i sig för mycket av det. 1 gram saffran i vanlig lussekattrecept exempelvis, men det är ju så att man får hålla koll på doseringen så man inte överdoserar och får i sig aldeles för mycket.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TrevorS]
2011-12-06 20:56
1

#2. Precis. Men något man bör prata mer om faktiskt. Många är dåligt pålästa när det gäller att det är giftigt. Skrattande

Rita-S
2011-12-06 21:04
1

ja det finns ju dom som stoppar i saffran i absolut allt så fort man får tag på saffran. Jag hör dock inte till en av dom som skall ha saffran i allt :) jag har dock en kompis som mer än gärna stoppar i ett gram här, ett halvt gram där.. i soppor, såser, till steken, i brödet…. hon har aldrig blivit sjuk men detta tåls att tänkas på ändå!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

[TrevorS]
2011-12-06 21:07
0

#4. Kanske inte kommer upp i de doserna, eller så kanske det inte är helt ren saffran, pratas ju lite om fusket om saffran också.

Rita-S
2011-12-06 21:24
1

ja inte vet jag, men hon stoppar ju då saffran i allt.. om hon sen stoppar i två påsar i middagsmaten och äter upp allt.. men ja uppenbarligen får hon inte i sig mer än hon tål. ändå skulle jag nog gärna se att det står liten varning på baksidan om att i mycket stora doser är det giftigt.

[TrevorS]
2011-12-06 21:39
0

Håller med, men folk kanske skulle ta det som hjälpmedel att "trilla av pinnen". Obestämd

Love-
2011-12-06 21:43
0

vid 8g är det till och med dödligt

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

[TrevorS]
2011-12-06 21:57
1

4-5 gram sa läkaren är farligt, blir det högre kan det bli livshotande. Tänk så lite kan göra så stor skada. Skrikandes

[TrevorS]
2011-12-06 21:58
2

Påpeka också att i normala mängder är den inte farlig alls, utan det är när man använder för mycket. Som att man vill "lyxa till det", som det kan bli tokigt.

[Malin]
2011-12-07 06:34
1

Hehe, då har jag tur då eftersom jag inte äter det ;)

Gunlog
2011-12-07 22:04
1

Konstigt. Det gäller ju samma sak för muskotnöt.

Det var tom folk som dog pga att tryckfelsnisse hade varit i farten i receptet…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

SusannAlg
2011-12-09 10:00
0

Då är det ju tur att saffran är såpass dyrt. Brukar sällan använda mer än 1 gram till 1 liter degspad. Så även om jag äter upp alla lussekatterna aldeles själv så är det ju inte farligt….. tja, jag skulle nog få väldigt ont i magen förstås, fast det skulle knappast bero på saffranet.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Rita-S
2011-12-09 10:16
0

jag tror knappast vanliga medelsvensson äter en hel deghög med saffransbullar aldeles ensam innom några timmar Tungan ute Tur det säkerligen! Jag själv brukar väl äta motsvarande 2 gram eller kanske 3 under hela december. Typ. Fördelat på alla dom dagar som finns då.