Läsvärd jul bok!
Någon här som kan rekommendera någon bra bok som man kan läsa till jul?
Den ska handla om jul, om allt om jul, gärna lite sånt historia eller vad man ska kalla det.
Iaf, några tips? :)
http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)
Alla mina böcker är ju norska som den norrmann jag är, det kanske inte är helt grejen? :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
nja, det får ju gärna vara på svenska ^^
men tusen tack endå! :)
http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)
Viveca Lärn har skrivit en bok som heter "En fröjdefull jul". Jag vet inte exakt vad den handlar om, men jag tycker att Viveca Lärn är en duktig författare, så därför tror jag gott om den boken. …eller om det är pocket. Jag har hittat denna boken på en internetsida, därför vet jag om den.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Nu kom jag att tänka på en bokserie i 3 som jag har köpt. "Julberättelser" heter den… Den är utgiven 3 år i rad. 2002 -03 -04.
Där har du berättelser från förr, då de gick i trätofflor i snön i skogen långt ut i natten… Det är med hästar och slädar och facklor och annat mys.
Du kommer inte att bli besviken!
åhhhhh…l det är en sådan bok jag vill ha om norska gamla jultraditioner!
En av dom roligare böcker jag har är det som kallast "mockumentary", en fusk-dokumentar i bokform :) Denna har jag på engelska nu, min älskade mann har köpt den åt mig, men som liten fick jag den från bokklubben på norska. Jätterolig bok som tar för sig tomtens liv och levnad!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
I Julberättelser finns även kända sagor m.m. Bl.a. "Endast Tomten är vaken".
De böckerna är jättemysiga att läsa. Jag ser här nu när jag söker att det kom ut en 4:e bok som hyllade H.C. Andersen 200 år. Där är hans mest kända sagor samlade. Jag har alla de sagorna, därför har jag inte köpt boken.

Så har vi ju Sagorna om
Bland tomtar och troll. Jag tycker dom är bra.
Åh, Bland tomtar och troll! Den boksamlingen hade jag ju glömt! Men å andra sidan handlar nog inte de böckerna om julen förr i tiden. Jag uppfattade TS att hon ville ha böcker om jul.
Men jag håller fullständigt med dig: Bland Tomtar och Troll är jättebra! 
tack så jätte mycket för alla tips! verkligen jätte snällt av er!