Glögg
Det låter som något som till och med jag skulle kunna tycka om. Annars är jag inte så förtjust i glögg. 🤶
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Monicas svartvinbärsglögg
4 dl äppeljuice (jag rev färska äpplen och pressade i min potatispress)
8 dl svartvinbärssaft
8 dl vatten
2 kanelstänger
2 tsk krossad kardemumma
1 stjärnanis
25 gram riven färsk ingefära
Blanda koka upp,koka ett par minuter låt svalna till dagen därpå-
Sila och tappa upp på flaskor
Jag tänkte koka upp glöggen när jag silat den och tappa upp på nyrengjorda varma flaskor
Stolt ägare till tre La permer

#1 Eftersom att min saft är låg i sockerhalten så blir glöggen inte så söt ,
Alkohol får man hälla på i efterhand eller låta bli.
#0: Så gott. Har aldrig testat att göra egen glögg.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Planen är att göra äppelglögg och päronglögg också.
Så gott det låter!😋
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#3: Tål inte kardemumma, men resten låter gott. 😋
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

#8: Läckert. 😊

Mannen var ner i källaren och letat.
Han hittade två flaskor päronglögg och tre flaskor potatis glögg så jag gör nog ingen mer glögg efter äpple glöggen.
#11: Då har ni nog så det räcker över julen. 😊

Ja vi är ju dessutom bortresta fram till 18/12
#13: Kan ni inte packa ner en flaska och ta med er? 🤶

Nej det är för varmt i Thailand för att dricka varm glögg och jag gillar inte kall glögg
#15: Fast svartvinbärsglögg med isbitar kan nog vara rätt gott. Eller är det för kryddat för det när det är kallt?

#16 Jag har ett glas glögg står i kylen jag ska testa den lite senare idag
#17: Spännande. Du får berätta om den var god när du smakat.

Äppelglögg
Den första omgången blev helt misslyckad.
Jag skar 4 kilo äpplen i bitar Lär stå över natten och skulle köra den i pressen Men det kom inte en droppa öht..
Så färsta omgången fick bli mat till rådjuren
Igår plockade jag nya äpplen . Den här gången rev jag dem på rivjärnet..
Det fick stå över natten och safta till sig Idag pressade ag ut tre liter fruktsaft som jag nu blandat ihop enl recepet och kokat upp och sen låtit sjuda i 20 minuter Nu ska det stå till imorgon sen silas av och tappas på flaskor.
Recept
1 ½ liter äppeljuice
1½ tsk krossad kardemumma
2 tsk honung
i Citron Riv av skalet och pressa sen ut saften
25 gram riven färsk ingefära
1 tsk hela nejlikor
3 bitar kanelstång
Blandas kokas upp låt sjuda i 20 minuter Låt svalna och stå över natten Sila av tappa upp på flaskor
- Redigerat 2024-09-01 13:20 av MonicaLagerquist

#18 den var supergod Nästa gång ska jag spetsa den med lite gin
#19: Då blev rådjuren nog glada. 😊
#20: Kul att den blev lyckad. 👍