Julen iFokus

Julen

Etiketterdekorationjulmarknad
Läst 78 ggr
Carmarino
3

Julmarknader 2022

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni varit på någon julmarknad i år? För min del har det bara blivit en enda, och jag tror inte det blir fler. Å andra sidan är den här marknaden väldigt mysig, nämligen Fredriksdals julmarknad i Helsingborg. Den ägde rum i helgen som var (2-4 december), men jag har inte hunnit sammanställa bilderna förrän nu.

Första bilden visar en av de gamla husen som flyttats dit, nämligen Ågård.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3

Fredriksdals museer och trädgårdar är ju en anläggning lite lik Skansen, men inte alls lika stort. Djur har de däremot, men inga vilda sorter. Hästarna används i arbetet på området och de brukar gå ute året om, men tas in på nätterna.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3

Även linderödsgrisarna är ute året om. De har sina stior, med massor av halm att bädda ner sig i, så de kan gå in när de känner för det.

Carmarino
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

I stadskvarteret finns en gammal lanthandel - Hedströms diversehandel - som är väldigt mysig. Särskilt nu till jul när de har laddat upp med julpynt och annat. Den har tidigare legat nere i centrala Helsingborg, men flyttats till Fredriksdal.

Carmarino
3

Huvudentrén leder upp mot herrgården.

Carmarino
3

Framför herrgården står en häst och vagn med en "adventsljusstake" på.

Carmarino
3

Herrgården var vackert upplyst.

Carmarino
3

På andra sidan herrgården finns "stenoren", där det i år fanns en stor halmbock med en släde som barnen fick sitta i. Det verkade vara väldigt populärt, för varje gång jag passerade satt det nya barn där.

Carmarino
3

När det är arrangemang (midsommar, mikaeli, jul m.m.) så brukar man kunna åka häst och vagn igenom parken. Man hör bjällrorna på långt håll, så då gäller det att flytta på sig så att ekipaget kan passera.

Carmarino
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Korna har fått flytta in i stallet nu, men på sommaren är de ute i hagarna dygnet runt. Det finns fler djur inne i stallet, men det var lång kö för att komma in där, så jag nöjde mig med att fotografera korna genom utgångsdörren.

Soligajag1
1

#3:
Va mysigt!!

Härliga bilder !

HH 🙂

Carmarino
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Längs de flesta stigarna på området så tänds det marschaller när det börjar skymma. På bilderna ser det väldigt ljust ut, men det var det inte. Min kamera ljusar dock upp bilderna rätt mycket, så det verkar vara mitt på dagen trots att det var nästan mörkt. På bild 2 ser man Lillarydsgården till vänster. Även den upplyst.

Carmarino
1

#10: Tack. Ja, det är en väldigt mysig julmarknad. Det säljs rätt mycket olika saker också, både ätbara och icke-ätbara, men jag fotograferade inte stånden eftersom det var så mycket folk framför dem att man knappt såg dem.

MonicaLagerquist
1

Så mysigt det ser ut.

Stolt ägare till tre La permer

Carmarino
1

#13: Tack.

Tarotstollan
0

Väldigt vackert och djuren ser ut att ha det bra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Åsa S
1

Japp jag var på första julmarknaden i Kolsva redan i november, trevlig julmarknad med div saker men som alltid öppnar orangeriet som Ernst inredde i sommartorpet ett år. +Iår var det öppningsdag för gårdsbutiken vid herrgården samma dag och vilka köer det var där men goda ägg, smör, specialgjord julmust från Guttsta fick jag med mig hem och faktiskt var priserna på smör och ägg bättre än i lillcoopen jag brukar handla i. Förra helgen var jag på en jätteliten marknad vid Thor Modeens barndomshem i Kungsör men det var bra pris på honungen där så jag handlade, sedan åkte vi till köpings julmarknad där handlade jag ingenting. Nu i helgen på söndagen ska jag på en lite större julmarknad i kungsör passar bra då kan man gå på högmässan där och sedan strosa ut på stan och se alla stånd

Carmarino
1

#15: Ja, det är som att ha en bit av landsbygden mitt i stan när man går i skogskvarteren och bland djuren. De är väldigt väl omhändertagna och sköts noggrant. Dessutom är museet Sveriges första KRAVcertifierade friluftsmuseum.

Fredriksdal museer och trädgårdar har länge arbetat ekologiskt och är nu också certifierat enligt Sveriges mest kända miljömärkning för mat, KRAV. Certifieringen visar att Fredriksdal producerar på ekologisk grund med extra höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan.
Carmarino
0

#16: Trevligt med så många fina julmarknader, och roligt att kunna handla lokala matvaror. Det kan vi göra på Fredriksdal också, men det var inget direkt som passade mig så jag köpte inget.

[I_love_iller1]
1

jag skulle på julmarknad men blev magsjuk

Carmarino
0

#19: Stackars dig. Hoppas det blir fler tillfällen.

[I_love_iller1]
1

#20: tack!

Lona
1

Vilken fantastisk julmarknad du har varit på, Carmarino!

Vi hade julmarknad på gården förra helgen, den är långt ifrån lika stor som på Fredriksdal men jisses, så mycket folk det kom!
En marsipangris blev det totala inköpet och Charlie lyckades fixa en egen varmkorv genom att "hjälpa till" med hästarna.😄

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Draken
1

#0: Har varit på två, men jag blev lika besviken på båda två 🙈

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Carmarino
0

#22: Tack. Ja, den är väldigt mysig, och trots att det sällan är snö här nere så skapar de ändå julstämning.

Till skillnad från dig så köpte jag inte ens en marsipangris. 😁

Carmarino
0

#23: Trist. Det är inte alla julmarknader som lyckas. Flera av dem verkar mest vara som en vanlig marknad där de vill kränga så mycket grejor som möjligt.

Draken
0

#25: Jo det var väldigt lite jul på marknaderna. Skall man gå på julmarknad, så vill man ju se Jul, inte allt annat som man ser året runt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Carmarino
0

#26: Exakt. Då kan man lika gärna gå på en vanlig marknad. Till jul vill jag ha julstämning i kubik.

Draken
0

#27: Precis så tänker jag med.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis