Annons:
Etikettergodisjulpyssel
Läst 113 ggr
Carmarino
2020-12-29 15:50

Julgodis 2020

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni gjort något julgodis i år?

Jag har inte gjort så mycket som jag hade tänkt, men lite kola blev det. Kolorna i cellofan är vaniljkola med saltrostade mandlar och de andra är apelsinkolor. Hade inte röda kolapapper så det räckte, så därför fick jag slå in några i guldpapper.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2020-12-29 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Till kolorna gjorde jag saltrostade mandlar i olja, men jag tyckte det blev lite för kladdigt. Därför testade jag ett annat recept där man kokar upp 2 deciliter vatten och 1,5-2 matskedar salt, lägger i 200 gram mandlar i vattnet och låter koka ca en minut. Sedan silar man av vattnet, brer ut mandlarna på bakplåtspapper på en bakplåt och rostar dem i 200 grader i mitten av ugnen ca 10 minuter.

Det blir jättegott. För att göra det ännu godare så doppade jag några (60 stycken) av mandlarna i choklad också. Allihop är slut redan, men jag har gjort en omgång till (utan choklad). Det går ju väldigt snabbt att göra dem, och jag hade en stor påse mandel i frysen som hade passerat bäst-före-datum, så jag behövde använda dem innan de härsknade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2020-12-29 16:10
#2

I år blev det bara en omgång Mozartkulor.De tog slut på juldagen.

Stolt ägare till fem La permer

JMW
2020-12-29 16:24
#3

Jag gjorde enligt tradition Rocky Road.
Sen kokade jag saffranskola. Ska aldrig mer göra kola. Det tog nästan tre timmar att komma upp i 125 grader. Sen var den mjuk och hopplös att skära och inte smakade den saffran heller. En katastrof.

Carmarino
2020-12-29 16:29
#4

#2: Det är så gott med Mozartkulor. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-12-29 16:38
#5

#3: Hur kokade du kolan? Visserligen kan det ta rätt lång tid, men sällan mer än en halvtimme. Jag brukar använda en sauteuse som jag köpte på ICA för många år sedan. Den funkar väldigt bra till kola och jag tror att det tar ungefär 20-25 minuter innan smeten är klar, lite beroende på hur stor satsen smet är.

Tror inte den sauteusen går att köpa längre, men den liknar den här:
https://www.plickoplock.se/stek-kokkarl/834-sauteuse-28-cm.html

Har aldrig testat att göra saffranskola så jag vet inte hur den blir. Hallonkolan jag gjorde smakde dock inte så mycket hallon i början, men efter några dagar kände jag smaken lite bättre. Fast det var ändå inte så att jag hade kunnat sagt att det var hallon kolorna smakade, om jag inte hade vetat det.

Vaniljkolorna med saltrostad mandel var dock otroligt goda, fast de blev nog mer som fudge i konsistensen. Inte så sega alltså, men det gjorde att de var jättelätta att skära.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Nonstick belagd stekpanna som tål induktionshäll
MonicaLagerquist
2020-12-29 17:53
#6

#5 Jag brukar koka i min Gunda järngryta.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Lillyrod
2020-12-29 18:15
#7

Jag gjorde chokladkola, misslyckade knäck och chokladfudge med jordnötter. Knäcken kom upp i 125 grader men ville inte stelna ändå. Lite tråkigt men smaken är ju där så de går ner : )

Jag hade tänkt att prova göra Praliner men det hann jag inte med. Det får bli en annan gång.

Carmarino
2020-12-29 18:32
#8

#7: Vid 125 grader blir knäcken rätt mjuk. Vill man ha den hård får man koka den till minst 129-130 grader har jag för mig.

Till kolorna jag gjorde använde jag vegansk grädde, och fick lära mig att om man kokar kola/knäck på det så måste man koka dem till en högre temperatur (ca 128-129) grader för vegansk grädde kräver högre temperatur för att stelna.

Här är en liten lathund om man använder vanlig grädde:

Vid 122-125°C är smeten lagom för mjuk knäck och kola
Vid 130°C är smeten tillräckligt hård för att bryta i bitar
Vid 140-145°C får man hårda kolor som är lite sega mitt i
Vid 160°C är smeten karamellfast


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
2020-12-29 18:48
#9

Jag vill inte ha den hård men jag vill inte att den ska rinna ur formarna vilket var vad som hände.

JMW
2020-12-29 19:26
#10

#5: Jag har aldrig kokat kola på en halvtimme.
Jag använde en kastrull som det stod i receptet.
https://www.ica.se/recept/saffranskola-med-havssalt-727471/

Gör julens godaste kola: smaksatt med saffran och havssalt! Ett magiskt gott julgodis som är enkelt att göra och smakar sött, kryddigt och salt på samma gång.
Carmarino
2020-12-30 12:27
#11

#9: och #10: Det låter konstigt. Tror aldrig jag har råkat ut för det faktiskt. Brukar ha plattan på medelvärme och det har hittills alltid funkat. Det enda som hänt är att jag missat i slutet av kokningen, när det går väldigt snabbt, så temperaturen gick upp till drygt 130 grader, och då blev kolan hård.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
2020-12-30 18:09
#12

Jag har aldrig råkat ut för det förut heller. Jag kokade kola innan som blev hur bra som helst men misslyckades med två omgångar knäck.
Ena omgången går att äta men en ville inte ens vara kvar i formarna. Den flöt ur trots kylig förvaring. Mycket märkligt!

Carmarino
2020-12-30 18:18
#13

#12: Det är nog hustomten som skojar med dig. 😉😄🎅


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Lillyrod
2020-12-30 18:25
#14

I så fall vill jag tala med honom/henne!

Carmarino
2020-12-30 18:26
#15

#14: 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: