Julen iFokus

Julen

Etikettertraditionerjulmaten
Läst 96 ggr
Pyttelite
2

Norsk julmat

Julen är inte bara ett tillfälle att spendera tid med nära och kära, det är också ett perfekt tillfälle att njuta av klassisk norsk julmat.

Det finns fortfarande vissa smaker och rätter som är ett måste på det norska julbordet.

Vad som serveras under julen varierar från norr till söder och från öst till väst. Här är några av de mest klassiska rätterna.

https://www.visitnorway.se/typiskt-norskt/julen-i-norge/den-norska-julmaten/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Det är mycket som är likt på det norska och det svenska julbordet, men ändå är det en del som skiljer sig åt. Här är några av klassikerna på det norska julbordet.
Carmarino
1

Intressant. Äter gärna lutfisk, men numera är det ingen annan som gör det så jag lagar det inte enbart till mig själv.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

DesK
1

/Désirée

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
Draken
2

#0: De glömde en väsentlig del av det norska julbordet. Köttkorven.

kjöttpölse, som det heter i Norge, är en tjock rökt korv med skinn som serveras tillsammans med en stark, tjock brunsås, och ost/lök chips.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

DesK
0

#3 Chips till maten???

/Désirée

Draken
1

#4: Jajjemen 😁 vi hade alltid chips på julbordet hemma när jag var barn. Alla mina kompisar hade också chips till korven, fast det skall bara vara ost/lök chips. Inga andra :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis