Etikettprathörnan
Läst 311 ggr
Carmarino
2020-07-26, 13:52

Prathörnan 5 (OT)

Den förra prathörnan kom upp i 300 inlägg, så därför börjar vi på en ny.

I den här tråden kan vi prata om allt möjligt. Det behöver inte handla om julen, men det är roligt om det gör det.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
  • Redigerat av Carmarino 2020-09-06, 19:59
Nina
2020-07-26, 13:55

Jag insåg precis att jag fortfarande har lite julsaker framme. Så ingen mening med att ta ned det nu när det bara är 5 månader kvar till julafton :)

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här! Relationer \* Hundar \* Bodyart \* Kvinna \* Fiske \* Viktminskning Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!
Carmarino
2020-07-26, 14:08

Nä, har man kommit mer än halvvägs är det lika bra att låta julsakerna vara kvar. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tarotstollan
2020-07-26, 23:47

Ja, fast de är rätt dammiga nu, åtminstone mina!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Carmarino
2020-07-27, 11:39

Du får damma av dem, så blir de som nya. 😃

Tarotstollan
2020-07-27, 22:28

Jag väntar tills närmre jul! Om jag kan hitta dem då!😉

Carmarino
2020-07-28, 11:21

Lycka till! 👍

flocken
2020-08-03, 08:19

Har ni börjat planera något inför julen? Det har jag. Våran julpyssel dag är redan inplanerad. Jag älskar tiden som kommer nu. Augusti är en av mina favorit årstider. Nu börjar allt lugna sig, trappa ner. Blir min första jul med diabetes. Blir roligt att se om man lyckas med julbaket och godiset utan vanligt socker.

Sajtvärd rexkanin, fibromyalgi och diabetes Driver Djurflockens hunddagis. Litet hunddagis i hemmiljö. www.djurflocken.se
Carmarino
2020-08-03, 11:29

#7 Har inte börjat planera något direkt. Börjar inte julförberedelserna förrän tidigast i november numera.

Lycka till med julbaket och godiset. Det finns mängder med recept på sockerfritt julgodis. Tror till och med att jag har någon bok med sådana recept. 🙂 (Har några i bekantskapskretsen som är diabetiker.)

Det många inte tänker på är att vetemjöl också höjer blodsockret, så det bästa är om man kan baka glutenfritt. Vill man ändå använda vanligt mjöl så får man kanske nöja sig med att äta en lussekatt istället för fem. 😉

Här ser du bilder på mina väldigt små mjölk-, socker- och äggfria (fast med vetemjöl) lussekatter som jag bakade förra året. Receptet finns här.

Ett enkelt julgodis man kan göra är chokladtryffel. Det finns sockerfri choklad, men väljer man en mörk choklad med hög kakaoprocent så brukar det inte vara så mycket socker i den. Ju högre procent desto mindre socker. Det går att variera smaksättningen väldigt mycket så man kan göra flera olika tryfflar med samma grundrecept.

flocken
2020-08-03, 11:36

#8 jag har turen att jag klarar av mjöl. Blir ingen skillnad på blodsockret. Jag tog bort all pasta, potatis, gluten, socker. Sen lagt på en sak i taget. Kollat mina värden o mjöl funkar. Inte i för mkt mängder men när jag bakar. Lycka

Sajtvärd rexkanin, fibromyalgi och diabetes Driver Djurflockens hunddagis. Litet hunddagis i hemmiljö. www.djurflocken.se
Carmarino
2020-08-03, 11:59

#9 Så bra. 👍

Då borde mitt recept funka för dig, för det är så lite socker i degen att det går lätt att byta ut mot något sötningsmedel - om man är väldigt känslig. Annars tror jag inte den mängden socker påverkar blodsockret jättemycket, eftersom det blir så lite i varje bulle.

Skulle man vilja ha bullarna lite sötare går det att dubbla mängden, och även då funkar det med sötningsmedel. I vanliga recept brukar det vara så mycket socker att sötningsmedlet ofta ger en konstigt bismak, men med så liten mängd märks det ingen skillnad.

Nina
2020-08-03, 20:10

#7 Jularna ser alltid liladana ut hos oss zå det planeras inte så mycket. Blir litd närmare vi planerar vem som gör vad till julbordet.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här! Relationer \* Hundar \* Bodyart \* Kvinna \* Fiske \* Viktminskning Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!
flocken
2020-08-03, 20:19

#11 vi samlas alltid med vår bonus familj. Så min familj på 4 st +min svärmor och svåger. 6 st ihop. Sen vår bonus familj 4 st. Förra året kom även en annan väninna med dotter på kvällen oxå. Sen är det bara jul förberedelser från morgon till kväll. Jätte mysigt men är helt slut sen

Tarotstollan
2020-08-29, 22:14

Snart bara 3 månader innan det börjar bli dags för julpyntet igen!

Carmarino
2020-08-30, 11:00

Ja, tiden går otroligt fort nu känns det som.

Jimmy.L
2020-09-03, 18:36

Rusta i Södertälje har ställt fram julsaker till försäljning.

Carmarino
2020-09-04, 09:18

Har sett på Instagram att det är många affärer som börjat plocka fram julsakerna. Än så länge har jag inte sett några i de lokala affärerna häromkring åtminstone.

Carmarino
2020-09-04, 20:52

Nu kopplar jag ner från den gamla versionen av iFokus. Hoppas vi ses i den nya versionen nästa vecka. 👍

Jimmy.L
2020-09-09, 11:27

#16: Dollarstore har plockat fram julsaker.

flocken
2020-09-09, 11:28

#18: lite tidigt. Men åhh ❤️

Carmarino
2020-09-09, 11:36

#18: Har sett på Instagram att även Rusta och Gekås har plockat fram julsakerna. Lite tidigt även för mig, men jag kan förstås inte låta bli att titta om jag ser att det finns julsaker i affären. 😊

Nina
2020-09-09, 11:58

Igår kväll tände jag min julgardin 😂

Carmarino
2020-09-09, 12:07

#21: 🎄🤶🎅👍

Carmarino
2020-09-09, 15:44

Såg precis den första reklamen för julbord på Instagram. 🎅

Jimmy.L
2020-09-09, 16:41

#23: Jag har sätt många, senast från Gröna Lund.

Tarotstollan
2020-09-23, 23:22

Idag har det inhandlats Årets Tomteskum 2020, Blåbär! 😊
Dessutom en annan nyhet, Tomteskum Granar med vaniljskum och fruktgelé.
Vet att jag köpte granar förra året också men de var var i modell Ahlgrens bilar och 3 färgade. Såg att de fanns i år också.

Det var hemskt vad Ahlgrens bilar blivit populära i godis nuförtiden, i var och varannan ny godisbit som blir lanserad! 😮

• Redigerat av Tarotstollan 2020-09-23, 23:23
Carmarino
2020-09-24, 15:49

#25: Det är flockmentaliteten - om någon hittar på en sak så ska genast alla andra göra likadant. 😁

Har du hunnit provsmaka tomteskummen än?

Upp till toppen