Annons:
Etikettprathörnan
Läst 1341 ggr
Carmarino
2020-07-26 13:52

Prathörnan 5 (OT)

Den förra prathörnan kom upp i 300 inlägg, så därför börjar vi på en ny.

I den här tråden kan vi prata om allt möjligt. Det behöver inte handla om julen, men det är roligt om det gör det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-11-27 13:40 av Carmarino
Annons:
Honestyisdead
2020-07-26 13:55
#1

Jag insåg precis att jag fortfarande har lite julsaker framme. Så ingen mening med att ta ned det nu när det bara är 5 månader kvar till julafton :)

Carmarino
2020-07-26 14:08
#2

Nä, har man kommit mer än halvvägs är det lika bra att låta julsakerna vara kvar. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-07-26 23:47
#3

Ja, fast de är rätt dammiga nu, åtminstone mina!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2020-07-27 11:39
#4

Du får damma av dem, så blir de som nya. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-07-27 22:28
#5

Jag väntar tills närmre jul! Om jag kan hitta dem då!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2020-07-28 11:21
#6

Lycka till! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
flocken
2020-08-03 08:19
#7

Har ni börjat planera något inför julen? Det har jag. Våran julpyssel dag är redan inplanerad. Jag älskar tiden som kommer nu. Augusti är en av mina favorit årstider. Nu börjar allt lugna sig, trappa ner. Blir min första jul med diabetes. Blir roligt att se om man lyckas med julbaket och godiset utan vanligt socker.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Carmarino
2020-08-03 11:29
#8

#7 Har inte börjat planera något direkt. Börjar inte julförberedelserna förrän tidigast i november numera.

Lycka till med julbaket och godiset. Det finns mängder med recept på sockerfritt julgodis. Tror till och med att jag har någon bok med sådana recept. 🙂 (Har några i bekantskapskretsen som är diabetiker.)

Det många inte tänker på är att vetemjöl också höjer blodsockret, så det bästa är om man kan baka glutenfritt. Vill man ändå använda vanligt mjöl så får man kanske nöja sig med att äta en lussekatt istället för fem. 😉

Här ser du bilder på mina väldigt små mjölk-, socker- och äggfria (fast med vetemjöl) lussekatter som jag bakade förra året. Receptet finns här.

Ett enkelt julgodis man kan göra är chokladtryffel. Det finns sockerfri choklad, men väljer man en mörk choklad med hög kakaoprocent så brukar det inte vara så mycket socker i den. Ju högre procent desto mindre socker. Det går att variera smaksättningen väldigt mycket så man kan göra flera olika tryfflar med samma grundrecept.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

flocken
2020-08-03 11:36
#9

#8 jag har turen att jag klarar av mjöl. Blir ingen skillnad på blodsockret. Jag tog bort all pasta, potatis, gluten, socker. Sen lagt på en sak i taget. Kollat mina värden o mjöl funkar. Inte i för mkt mängder men när jag bakar. Lycka

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Carmarino
2020-08-03 11:59
#10

#9 Så bra. 👍

Då borde mitt recept funka för dig, för det är så lite socker i degen att det går lätt att byta ut mot något sötningsmedel - om man är väldigt känslig. Annars tror jag inte den mängden socker påverkar blodsockret jättemycket, eftersom det blir så lite i varje bulle.

Skulle man vilja ha bullarna lite sötare går det att dubbla mängden, och även då funkar det med sötningsmedel. I vanliga recept brukar det vara så mycket socker att sötningsmedlet ofta ger en konstigt bismak, men med så liten mängd märks det ingen skillnad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2020-08-03 20:10
#11

#7 Jularna ser alltid liladana ut hos oss zå det planeras inte så mycket. Blir litd närmare vi planerar vem som gör vad till julbordet.

flocken
2020-08-03 20:19
#12

#11 vi samlas alltid med vår bonus familj. Så min familj på 4 st +min svärmor och svåger. 6 st ihop. Sen vår bonus familj 4 st. Förra året kom även en annan väninna med dotter på kvällen oxå. Sen är det bara jul förberedelser från morgon till kväll. Jätte mysigt men är helt slut sen

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
2020-08-29 22:14
#13

Snart bara 3 månader innan det börjar bli dags för julpyntet igen!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
2020-08-30 11:00
#14

Ja, tiden går otroligt fort nu känns det som.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-09-03 18:36
#15

Rusta i Södertälje har ställt fram julsaker till försäljning.

Carmarino
2020-09-04 09:18
#16

Har sett på Instagram att det är många affärer som börjat plocka fram julsakerna. Än så länge har jag inte sett några i de lokala affärerna häromkring åtminstone.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-09-04 20:52
#17

Nu kopplar jag ner från den gamla versionen av iFokus. Hoppas vi ses i den nya versionen nästa vecka. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-09-09 11:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#16: Dollarstore har plockat fram julsaker.

flocken
2020-09-09 11:28
#19

#18: lite tidigt. Men åhh ❤️

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Carmarino
2020-09-09 11:36
#20

#18: Har sett på Instagram att även Rusta och Gekås har plockat fram julsakerna. Lite tidigt även för mig, men jag kan förstås inte låta bli att titta om jag ser att det finns julsaker i affären. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Honestyisdead
2020-09-09 11:58
#21

Igår kväll tände jag min julgardin 😂

Carmarino
2020-09-09 12:07
#22

#21: 🎄🤶🎅👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-09-09 15:44
#23

Såg precis den första reklamen för julbord på Instagram. 🎅


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-09-09 16:41
#24

#23: Jag har sätt många, senast från Gröna Lund.

Tarotstollan
2020-09-23 23:22
#25

Idag har det inhandlats Årets Tomteskum 2020, Blåbär! 😊
Dessutom en annan nyhet, Tomteskum Granar med vaniljskum och fruktgelé.
Vet att jag köpte granar förra året också men de var var i modell Ahlgrens bilar och 3 färgade. Såg att de fanns i år också.

Det var hemskt vad Ahlgrens bilar blivit populära i godis nuförtiden, i var och varannan ny godisbit som blir lanserad! 😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 2020-09-23 23:23 av Tarotstollan
Carmarino
2020-09-24 15:49
#26

#25: Det är flockmentaliteten - om någon hittar på en sak så ska genast alla andra göra likadant. 😁

Har du hunnit provsmaka tomteskummen än?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-09-26 14:02
#27

Julen på Skansen blir lite annorlunda i år.
https://www.skansen.se/sv/jul-pa-skansen

Annons:
Carmarino
2020-09-26 15:50
#28

#27: Ja, det är nog många julmarknader och liknande som blir antingen inställda eller ändrade på något sätt. Här i Helsingborg brukar det alltid vara Mikaeli marknad sista söndagen i oktober, men i år har de Mikaeli månad istället, med mindre aktiviteter dagligen.

De utställare som brukat vara med den dagen har istället öppet hemma hos sig själv istället, så får man åka runt och besöka dem på en marknadsrunda. Eftersom det brukar vara ungefär samma utställare på julmarknaden så gissar jag att det blir ett liknande upplägg även för den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2020-09-26 16:54
#29

Jag kommer hålla mig borta från julmarknader i år.

Carmarino
2020-09-26 16:57
#30

#29: Ja, det blir nog inga julmarknader för mig heller i år - om det överhuvudtaget kommer att finnas några.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-09-29 00:37
#31

#26. Jag har smak…ätit upp Blåbärstomtarna! 😉
De försvann väldigt fort, tyckte bara jag hann öppna påsen så var den slut!😲
De smakade sött och hade en ganska ok smak av s.k. blåbärssmak.
Jag kommer nog att köpa flera påsar av dem om de finns kvar till jul, kanske
köper några redan denna veckan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 2020-09-29 00:38 av Tarotstollan
Carmarino
2020-09-29 13:30
#32

#31: Då får jag ju testa åtminstone en påse - när de väl dyker upp i någon av affärerna jag handlar i. De brukar vara lite sena med säsongsvarorna, men jag såg att ICA Maxi faktiskt hade plockat fram lite Halloween-grejor. Inget som lockar mig dock.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-09-30 07:14
#33

Julmarknaden i Slottslängorna brukar locka 5 000 besökare. Därför blir det omöjligt att arrangera den i år.
– Vi har inget annat val än att ställa in. Det beror på situationen med corona, säger Pernilla Weirum, kultursamordnare på Sölvesborgs kommun.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/popular-julmarknad-stalls-in-pa-grund-av-corona

Carmarino
2020-09-30 12:31
#34

#33: Trist, men det lär bli många inställda julmarknader i år. De brukar ju vara välbesökta, så de flesta lär inte kunna genomföras. 😢


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Honestyisdead
2020-10-01 04:46
#35

Imorgon tar jag fram min favorittomte. Julgardinen är redan en snackis om hur knäppa vissa är 😂

Carmarino
2020-10-01 18:17
#36

#35: 👍🤶🎅😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-10-03 06:50
#37

Knappt hade de första löven börjat skifta i gult förrän de dök upp i butikshyllorna. På bästa skyltläge vid kassan på ICA Kvantum i Värtan står en korg med skumtomtar på extrapris.

https://www.mitti.se/nyheter/det-har-redan-borjat-lacka-mot-jul/reptiC!gonc4AJ0etg2AUOdF2Y3Rw/

Tarotstollan
2020-10-03 08:01
#38

Jag har redan ätit en kaka och 2 påsar med julskum.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2020-10-03 12:00
#39

#37: Tycker det verkar som om de har funnit i vissa affärer i flera veckor. Har sett många recensioner på Instagram. Än så länge har de dock inte kommit till vår lokala ICA Maxi, men de brukar inte vara särskilt snabba med julsakerna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-10-04 14:43
#40

Säkert fel forum men var hittar man hasselnötter med skal?

Carmarino
2020-10-04 15:12
#41

#40: Hasselnötter äter vi ju massor till jul, så det är inte fel forum att fråga. 🙂
Däremot vet jag inte om det går att få tag i hasselnötter (eller andra nötter) med skal i affärerna förrän närmare jul. Kan inte minnas att jag sett det mer än då - och efter jul, när de säljer ut de nötter som inte såldes då.

Vill du köpa på nätet så säljer Vivara en ekorrblandning med bl.a. hasselnötter och valnötter med skal (finns utan skal också).
https://www.vivara.se/ekorrmat-notblandning

Även Svensk Ekomarknad säljer nötter med skal, men hasselnötterna verkar vara slut för tillfället.
http://sem.e0.se/?s=n%C3%B6tter+med+skal&post_type=product


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2020-10-04 15:14 av Carmarino
Annons:
[Jimmy.L]
2020-10-04 15:17
#42

#41: Jo Vivara har jag nyligen köpt ifrån.

Tack då håller jag utkik till jul.

Carmarino
2020-10-08 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Det var extrapris på Satsumas den är veckan. Säsongens första för mig. De var lite sura, men de luktar jul åtminstone. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-10-08 21:24
#44

Ja, det är äkta jul doft! 💚
Jag brukar bara köpa clementiner eller satsumas runt jul, för jag gillar inte att de är sura.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Caeli
2020-10-08 21:59
#45

Jag köpte apelsiner för någon vecka sedan. Det var första gången den här säsongen och de var faktiskt riktigt fina!

Carmarino
2020-10-09 00:50
#46

#44: Gillar inte heller när de är sura. De här var inte jättesura, så de var helt okej, men de var inte lika söta som de brukar vara till jul.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-10-09 00:51
#47

#45: Köper sällan apelsiner, för jag vet att jag glömmer att äta dem innan de blir för gamla. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-10-09 00:57
#48

#47. Samma här men jag brukar pressa dem om de blir lite "rynkiga". Tycker ändå apelsinjuice är godare än att äta hela apelsiner.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 2020-10-09 00:57 av Tarotstollan
Annons:
Carmarino
2020-10-09 09:44
#49

#48: Brukar glömma dem så länge att de nästan har torkat, så att det knappt finns någon saft kvar. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-10-09 23:14
#50

🤣 Ja men då kan du ha dem till hockeypuckar!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 2020-10-09 23:14 av Tarotstollan
Carmarino
2020-10-10 02:37
#51

Snarare bandybollar eller golfbollar - fast jag spelar varken bandy eller golf. 😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-10-10 06:17
#52

Fast det är ju aldrig för sent att börja!😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2020-10-10 11:14
#53

I mitt fall är det definitivt för sent. Har alltid varit totalt ointresserad av golf (fast bangolf är kul) och skulle inte klara att både åka skridskor och fösa en boll med en klubba samtidigt. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-10-11 20:49
#54

Samma här skulle jag tro, kan knappt stå på ett par skridskor.
Har aldrig spelat någon form av golf så risken är väl mer att jag slår ihjäl mig själv eller någon annan med klubban!😂

Köpte en jultidning idag: Hus & Hems Dröm jul. Köpte den bara för att det var kampanjpris på den, halva priset 35 Kr.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2020-10-12 03:46
#55

Köpte faktiskt skridskor för drygt 20 år sedan. Har använt dem en enda gång. 😂

Blev förvånad hur snabbt det gick att komma ihåg hur man åkte, trots att det var sisådär 25 år sedan sist. Nu hade det nog varit betydligt svårare tror jag.

Läste Drömjul för några dagar sedan, på Readly. De har inte alla tidningar som finns, men väldigt många. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2020-11-02 12:38
#56

I kväll kl. 21.00 börjar TV8 visa julfilmer måndag-fredag, med repris på eftermiddagen dagen efter (måndagen efter för fredagsfilmen). Vet inte hur länge de kommer att göra det, men vad jag har sett så är det åtminstone denna och nästa vecka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2020-11-02 14:31
#57

#56: tack för tipset :)

Carmarino
2020-11-02 14:50
#58

#57: Är inte helt säker men åtminstone en av dem tror jag att jag såg förra året när någon kanal (minns inte vilken) körde julfilmer varje dag i någon månad innan jul.. Känner dock inte igen alla, så en del verkar vara "nya". 🎅


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2020-11-02 15:06
#59

#58: jag trillade in på reprisen idag. Den har jag sett. Men det är ju många som ska visas så det lär vara flera jag inte har sett :)

Carmarino
2020-11-02 15:11
#60

#59: Det var nog ingen repris. Kan åtminstone inte se att den sändes någon dag förra veckan. Märkligt att de börjar på eftermiddagen, fast kul att de gör det. Kan inte minnas att jag sett den, men resumén jag läste var rätt knapphändig, så det är inte omöjligt att jag har det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2020-11-02 15:19
#61

#60: jaha, trodde det eftersom den dök upp när jag kollade så jag hade kanal 8 så jag kan se julfilmerna :)

Carmarino
2020-11-02 15:22
#62

#61: Ja, kanal 8 är en av de kanaler som faktiskt blev kvar när Com Hem passade på att stryka en massa andra när de digitaliserade. Blev av med bägge de danska kanalerna också, så jag tror att det försvann sex eller sju kanaler. Nu är det väl frågan om vi får behålla 4:an och 7:an. Men inte sjutton sänker de priset när de halverar antalet kanaler inte. 👿


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Honestyisdead
2020-11-02 20:12
#63

Min kanal 10 försvann när analoga försvann. Märkte igår att jag har den igen. Mest saknar jag TLC som också togs bort.

Sjukt att dom gör då här i en pandemi. Speciellt om 4an och 7an tas bort.

Carmarino
2020-11-02 23:41
#64

Kanal 10 är fortfarande borta här, samt även TLC, TV12, FOX, DR1 och danska TV2. Än så länge är TV4 och Sjuan kvar, men det är väl i natt de försvinner om de inte kommer överens.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-11-08 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

För två år sedan körde vi en omgång med frågor från Tomtens julspel. Frågorna är blandade, d.v.s. både vuxenfrågor och barnfrågor finns med.
Är det något ni skulle tycka vara trevligt om jag gjorde även i år? Förhoppningsvis har ni väl glömt svaren sedan 2018. 😄

I så fall kommer jag att lägga ut en fråga lite då och då, och den som svarar rätt först får en guldstjärna. 🌟


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2020-11-08 12:27 av Carmarino
Carmarino
2020-11-09 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

När jag var och handlade idag så köpte jag även en påse vörtmix. Tycker visserligen inte särskilt mycket om vörtbröd, men hittade ett recept på vörtbaguetter som verkade spännande. Därför bestämde jag mig för att testa åtminstone. Gillar jag inte brödet så får jag ge bort det istället. 😊

Får se när jag hinner baka det. Det är inte så mycket jobb med det, men det ska göras på skållad fördeg och jäsa i många timmar. Så det tar minst två dagar att baka det, men degen sköter sig själv för det mesta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-11-10 15:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Gjorde en burk Apelsin- och lemoncurd idag. Den blev god.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-11-15 11:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Eftersom det är Bundt Cake Day idag så bestämde jag mig för att baka, och eftersom det snart är advent så bestämde jag mig för att använda min Holiday Bundt Tree-form och att ha saffran i smeten. Så här blev resultatet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2020-11-15 16:38
#69

#68 Blev det gott?Det ser gott ut ialla fall.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2020-11-15 16:53
#70

#69: Tack. Har inte smakat mer än några småbitar som lossnade när jag tog kakan ur formen, men de var goda åtminstone. Så jag hoppas resten av kakan är det också. Det luktar saffran i hela lägenheten. 😊🎅🤶


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2020-11-15 19:12
#71

Saffransdoft är ljuvlig.

Stolt ägare till fem La permer

[Göstage]
2020-11-18 12:24
#72

Lars Lerin blir årets julvärd på SVT.

"– Tror du att det är en så bra idé det här egentligen? säger han men ändrar sig snabbt:

– Jag tycker att det är så tråkigt att säga nej. Om man nu bara lever en gång är det väl bra att säga ja."---😊

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/aPWJ8d/lars-lerin-blir-svts-julvard-2020

Antar att det blir en egen tråd.

Carmarino
2020-11-19 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Idag har jag bakat pepparkakssnittar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-11-21 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Igår hade jag ett ärende ner till centrum, och där har de fått upp julbelysningen i alla träden. Det syns inte så bra på bilden, eftersom solen fortfarande sken, men det syntes när man var där.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-11-21 17:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

På Sundstorget har granen kommit upp och man håller på för fullt att bygga upp årets skridskobana. Den kommer att bli dubbelt så stor som förra årets, för att det ska vara lättare att hålla avstånd.
(Om man klickar på bilden så ser man att det är ljus i granen.)

Ja, och så kom det med en liten bit av min tumme också, men det bjuder jag på. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2020-11-21 17:26 av Carmarino
Carmarino
2020-11-21 17:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

När jag ändå var nere i stan så passade jag på att gå in i Zoégas mysiga butik/café och köpa med mig två hekto kaffebönor av årets julkaffe. Det ska bli spännande att testa det, för jag har hört många säga att det är väldigt gott. För mig smakar de flesta kaffesorter ungefär likadant, men jag brukar åtminstone kunna känna skillnad på om jag tycker det är gott eller inte. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2020-11-25 16:55
#77

Onsdagen den 9 december börjar Hela England bakar julspecial (två avsnitt) på TV4 Play.

https://webb-tv.nu/hela-england-bakar-tv4-play/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2020-11-26 08:33
#78

Hoppas att kunna få komma in till svärmor imorgon.Dels för att hon fyller år och dels för att fixa inför förta advent.Ska ringa boendet imorgon och höra om vi får komma.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2020-11-26 17:52
#79

#78: Håller tummarna. 🤗


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-11-26 22:29
#80

Sitter och tittar på julfilmen som går på 8:an just nu. Har sett alla sen de började sända.
Sen Com Hem ändrade sitt basutbud så finns det inte mycket annat att se på kvällarna numera och jag gillar filmerna även om de inte är så där jättebra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2020-11-26 23:42
#81

#80: Brukar också titta på dem - om jag kan hålla mig vaken. 😁 Fast en av dem stängde jag av efter tio minuter för den var så erbarmligt dålig. De flesta är dock helt okej.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2020-11-30 13:20
#82

Här blir det minst en julfilm pr kväll. Vi har både netflix opch primevideo, så vi slipper all reklam 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2020-12-02 16:59
#83

Hurra! Nu är snön tillbaka på iFokus. 🎅🤶❄❄❄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2020-12-05 09:06
#84

Bitte Assarmo om pepparkakans historia och om sökandet efter den perfekta julgranen.

Om det finns något vi förknippar med julen så är det väl pepparkakan. Den kryddiga doften av nejlikor, kanel och ingefära, knastrandet när vi sätter tänderna i den tunna kakan – allt ackompanjerat av julljus, julsånger och glittrande gran. I det forna Mesopotamien lär man ha ätit den här sortens kryddiga kakor redan 2000 år…
  • Redigerat 2020-12-05 09:07 av [Göstage]
Carmarino
2020-12-05 13:38
#85

#84: Trevlig artikel. 🤶


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-12-09 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Såg den här i veckobladet från City Gross. Vet inte om det är jag som är gammaldags, men inte sjutton tycker jag att semlor hör till julbaket. 😖


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2020-12-09 15:39
#87

#86 Det är synnerligen förbjudet att äta semlor så här års.
Semlor äter man tidigast på semmeldagen!

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2020-12-09 16:24
#88

#87: Håller helt med dig. Tidigare brukade affärerna åtminstone vänta till mellandagarna innan de började sälja semlor, men även det tycker jag är för tidigt. Att göra om dem till julbakelser är definitivt helt fel. Det finns väl inte särskilt många (om någon) som äter lussekatter till midsommar?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2020-12-09 17:10
#89

#88 Jag bakar runda saffransbullar med pärlsocker en gång varje sommar.

Stolt ägare till fem La permer

Soligajag1
2020-12-09 22:38
#90

#77: Tack för tipset !
Missade programmet , kollade på nåt annat . Jag ska titta på julbaks programmet imorgon. E😊❤️

HH 🙂

Annons:
Tarotstollan
2020-12-09 22:38
#91

Här har funnits semlor att köpa sen i slutet av oktober….😞

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
2020-12-10 06:46
#92

#91 Helt galet om jag fär säga vad jag vill.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2020-12-10 11:34
#93

#89: Runda bullar är väl sin sak, men lussekatter är det nog inga konditorier som säljer till midsommar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-12-10 11:37
#94

#90: Det var rätt trevligt faktiskt. Nyårsavsnittet kommer nästa vecka, på onsdag 16/12 kl. 20.00.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-12-10 11:39
#95

#91: Vet inte när de började sälja dem här, för jag har inte sett några än. Tror dock att de finns att köpa sedan ett tag tillbaka åtminstone. 😖

#92: Klar du får säga vad du vill - och jag håller med dig om att det är helt galet. 🥴


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-12-12 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Vaknade tidigt imorse och såg en massa blinkande ljus utanför fönstret. Det visade sig vara en brandbil som stod parkerade mellan husen intill.

När jag tittade lite närmare så såg jag att det stod flera brandmän och höll på med släckning vid porten i huset mittemot. Det såg tack och lov inte ut att vara någon större brand, så hjärtat flyttade sig från halsgropen och ner till sin rätta plats igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-12-12 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

När det ljusnade kunde jag se lite bättre vad det var som hänt. Något hade brunnit utanför porten. Trodde först att det var blomkrukan som står precis bredvid porten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2020-12-12 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

När jag zoomade in lite så såg jag att det troligen var en moped eller liknande. Har inte sett någon notis om det i den lokala tidningen, så det var tydligen inte något allvarligt. Såg att det var folk ute och städade upp och tvättade rent fasaden under eftermiddagen, så förhoppningsvis blev det inte så mycket skador.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-12-12 21:59
#99

Fy så hemskt, hoppas att det var en olycka och inget planerat.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2020-12-13 12:41
#100

#99: Ja, fast det verkar lite märkligt om en vespa (tror det var en sådan; grannarna sa att det har stått en där några dagar) självantänder. Var det någon som satte fyr på den så undrar man ju hur den personen är funtad i huvudet. Vespan stod ju precis intill husväggen med en brännbar "kruka" i trä precis bredvid och ett fönster nästan direkt ovanför.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2020-12-14 12:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#101

Idag har jag slagit in lite julklappar.

Stolt ägare till fem La permer

Draken
2020-12-14 14:28
#102

#96: Obehagligt uppvaknande. Kan det ha varit elfel så den självantände tro ? Det kan hända.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2020-12-14 14:52
#103

#101: Så bra att du fick hjälp med julklapparna. 😻


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-12-14 14:58
#104

#102: Ja, det var rätt nervöst innan jag insåg att det inte var någon risk att det skulle sprida sig in i huset, eller till vårt hus. Har inte hört något om brandorsaken, och det verkar inte ha varit en elscooter, så det borde inte vara något elfel.

Numera är ju en sådan här liten brand inte något att skriva om, så tidningarna har inte rapporterat något om den. Såg att räddningstjänsten har klassat den som Nivå 2, men de har inte skrivit några detaljer om den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Draken
2020-12-14 15:01
#105

Usch. Obehagligt.

Hoppas det inte blir något mer.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2020-12-14 15:07
#106

#105: Ja, det hoppas jag också. Bränder är otäcka saker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-12-16 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Nu är årets julgran inhandlad. Den står i en hink vatten på balkongen och väntar på att få komma in och bli klädd om en vecka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2020-12-16 14:06
#108

#107 Så fin den är.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2020-12-16 14:26
#109

#108: Tack. Hoppas den blir ännu finare när den är klädd. Måste ju ha en rätt gles gran eftersom jag har levande ljus i den. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-12-20 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#110

Idag har jag gjort kola. Det blev två olika sorter, dels en apelsinkola och dels en vaniljkola med saltrostad mandel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2020-12-20 19:58
#111

Det blir ingen gran hos oss i år.Jag blev så sur på belysningen förra året.Den ville inte lysa som jag ville så den åkte till Återbruket när granen åkte ut och jag har inte köpt någon ny.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2020-12-21 02:17
#112

#111: Så trist. 😪


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2020-12-21 08:05
#113

#112 Jag har en levande gran på trappen i en kruka och den har belysning.Funderar på om jag ska klä den med lite kulor och en röd toppstjärna.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2020-12-21 11:54
#114

#113: Det låter som en trevlig idé. 🤶


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2020-12-23 08:25
#115

Idag ska jag göra mozartkulor.Det enda julgodis jag gör i år.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2020-12-23 10:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#116

Det tar sin lilla tid men gott blir det.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2020-12-23 13:04
#117

#116: Åh så gott. Älskar kombinationen mandelmassa, nougat och choklad. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-12-29 15:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Julius och Bocken önskar god fortsättning på julen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
2020-12-29 16:11
#119

Söt Julius.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2020-12-29 16:28
#120

#119: Ja, han är en riktig favorit. Han har funnits med så länge jag kan minnas. Är inte säker, men jag tror att mina föräldrar köpte honom innan jag föddes. Bocken är däremot inte fullt lika gammal. Minns inte riktigt när jag köpte honom, men det kan nog vara 15-20 år sedan tror jag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-01-04 12:06
#121

Nu har jag brjat att plocka ner julsakerna,Hade tänkt vänta några dagar till men katterna rev ner gardinerna i kattrummet och då tyckte jag att det var lika bra at ta undan resten också.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-01-04 12:09
#122

Ska ta ner mina julsaker till helgen har jag tänkt. Mina katter har - tack och lov - inte rivit ner några av dem, trots en del vilda jakter och lekar. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-01-09 11:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Idag började jag att plocka ner julsakerna. Startade med Julgranen, för den är i vägen när jag ska samla ihop resten av pyntet. 😊

Den har hållit sig rätt bra hela julhelgen och inte barrat särskilt mycket.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-01-09 11:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

Så här såg den ut när jag tagit bort allt pynt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-01-09 11:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Som synes var det inte jättemycket barr på golvet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2021-01-09 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

Det blev så här mycket när jag hade sopat upp barren. (Fast det låg en del barr i hallen också, eftersom jag bar ut granen hel. Vanligtvis brukar jag klippa ner den och ta den i en sopsäck, men eftersom den inte barrade så mycket tyckte jag det var enklare att bara bära ut hela.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-01-09 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Det är lite skillnad från julen 2018. Då såg det ut så här.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-01-10 08:53
#128

Idag ska jag gå ett sista varv och plocka bort några julsaker som jag missat och sen ska allt upp på vinden.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-01-10 09:09
#129

#128: Ska plocka ner resten av julsakerna idag. Förvarar dem i klädkammaren, så jag slipper bära kartonger och kassar så långt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-01-10 13:40
#130

#129 Vår klädkammare har min man som verkstad.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-01-10 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

#130: Har inte så mycket förvaringsutrymmen, så jag måste använda klädkammaren till att förvara allsköns saker där. Julsakerna har en hel hylla själv. 😄

Nu är i alla fall allt nerpackat och undanstuvat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-01-10 15:22
#132

#131 Skönt när allt är på plats.Jag har ju svärmosrs saker att ta rätt på men det får bli till veckan när vi ska dit.Har har så få saker att det är snabbt gjort.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2021-01-10 15:51
#133

#132: Ja, hur mysigt det än är med julen, så är det rätt skönt att städa undan den också. Även om jag gillar julen så skulle jag inte vilja ha det året runt. Det är ju just att den bara kommer en gång om året som gör den speciell. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-01-15 17:05
#134

Idag har jag plockar bort julen hemma hos svärmor.

Stolt ägare till fem La permer

Soligajag1
2021-01-15 21:12
#135

#123:
Vilken fin Julgran !
Skönt och plocka ner den ! 😊👍❤️

HH 🙂

  • Redigerat 2021-01-15 21:13 av Soligajag1
Carmarino
2021-01-16 02:22
#136

#134: Trevligt. Då fick hon njuta av julen lite extra länge. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-01-16 02:23
#137

#135: Tack. Ja, den var väldigt fin i år, trots att den var lite sned i toppen. Det var andra året i rad jag lyckades hitta ett riktigt vackert exemplar. 🎄🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-04-05 08:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Femte april.
Ska det se ut såhär då?

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-04-05 08:37
#139

#138: Det har ju förekommit att det snöat långt fram i maj, och till och med juni, även i södra Sverige. April brukar ju ha väldigt omväxlande väder, men oftast blir snön inte liggande så länge åtminstone.

Här är vi lyckligt förskonade från snö, men det är bara för att temperaturen håller sig några grader över noll. Lite kallare och det hade snöat även i Skåne, för det har regnat i flera timmar. 😖


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2021-04-30 09:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Trevlig Valborgsmässoafton önskar jag alla trevliga medlemmar här på Julen iFokus.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2021-04-30 11:51
#141

Tack Detsamma !!!

Tänk så trevligt vi hade det hos pappa , , det blev en blixt visit , min bror skulle tillbaka till jobbet . Fick med sig lite bullar av mig.

Jag är snäll jag , , alla andra på boendet bantade , , "ler"

Nu ska jag ta en liten promenad !!

Kram Kram
Soligajag1

HH 🙂

MonicaLagerquist
2021-04-30 11:53
#142

Vi har varit ner till svärmor med en bukett vitsippor.Vi gick en promenad med henne i rullstorlen.Det var soligt men blåste snålt.Det grillas på svärmorsboende idag så det doftade gillad mat läng väg.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-04-30 12:32
#143

#141: Så roligt att det blev ett bra besök hos din pappa. Bullarna uppskattades säkert också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-04-30 12:33
#144

#142: Skönt att komma ut lite. Här är det soligt, men lite kyligt i luften och "sjöbris".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-06-06 12:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Önskar er alla en trevlig Svenska flaggans dag/Nationaldag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-06-06 12:56
#146

Önskar att jag hade en flaggstång.
Glad nationaldag på er alla.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2021-06-06 14:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

#146: Får kanske förtydliga att det inte är min flaggstång. Fotograferade den en högsommardag för snart 16 år sedan. Just den dagen var det klarblå himmel och en svag bris, som precis lyckades få flaggan att röra på sig.

Flaggstången står i trädgården till Byskolan i Gånarp, som är ett jättemysigt ställe där man kan fika både ute och inne på sommaren, och inne på vintern. Dock inte nu i coronatider.

http://byskolan.se/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-06-06 14:24 av Carmarino
Carmarino
2021-06-09 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

Det var extrapris på färska aprikoser den här veckan, så jag blev sugen på aprikosmarmelad. "Mixade ihop" två olika recept så det blev 500 gram aprikoser, 335 gram syltsocker, en halv deciliter vatten och en matsked hemmagjort vaniljsocker (som jag inte bestämde mig för förrän senare, så det kom inte med på fotot).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-06-09 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Är inte särskilt bra på att finhacka saker så därför använder jag min "hackmaskin". Då går det snabbt och lätt att få till fina bitar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-06-09 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

På förpackningen stod det att det var 500 gram aprikoser, men det var till och med lite mer. Alltid trevligt när det är på det hållet, istället för att det är för lite.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-06-09 11:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#151

Vill inte ha för stora bitar i marmeladen, så jag använde en potatisstöt och mosade aprikosbitarna lite. Så här blev slutresultatet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2021-06-09 13:28
#152

#151:

Mums va gott !
Måste testa en dag , 😊

HH 🙂

Carmarino
2021-06-09 14:55
#153

#152: Ja gör det. Den var väldig lätt att göra. Kokade den ca 4-5 minuter eftersom jag är van vid att koka den så länge, men enligt receptet så skulle man "koka häftigt i två minuter", så det funkar säkert det också.

Har bara smakat lite av marmeladen (lite av det som blev kvar i kastrullen när jag hällt upp marmeladen på burkarna), och den smakade gott. Ska testa på kvällsmackan ikväll, när marmeladen har stelnat. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
2021-06-09 21:47
#154

Låter sååååå gott!😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2021-06-10 02:18
#155

Det var det också. Bredde ett tunt lager marmelad på mackan och lade ost ovanpå. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-06-12 12:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#156

Gjorde glass idag. Delade smeten på tre och smaksatte en del med mjölkchoklad och en del med aprikosmarmelad. Den sista tredjedelen fick förbli vaniljglass. (Från vänster till höger: vaniljglass, chokladglass och aprikosglass.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-06-12 12:24 av Carmarino
Tarotstollan
2021-06-12 17:19
#157

Skicka lite till mig!😋😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2021-06-12 17:24
#158

#157: Tror glassen är flytande innan den kommer fram. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2021-06-12 17:30
#159

Då är det glassoppa, det går bra det också!😄

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2021-06-12 17:32
#160

#159: 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Soligajag1
2021-06-13 07:25
#161

Alla tyckte om glassen igår kväll , glömde ta ett foto , jag la upp glassen i fina glas och hallon på. 😊 mums .

Nu har jag pizza för en vecka . 😋👍

HH 🙂

Carmarino
2021-06-13 09:55
#162

Åt vaniljglassen igår, och den var väldigt "fet", d.v.s. man fick känslan av att ha en fet hinna i munnen. Tror det beror delvis på att jag bara hade 3 dl grädde i, men sedan har förmodligen den kondenserade mjölken också betydelse. Nåja, jag ska äta upp de andra två sorterna också, men sedan återgår jag nog till glassmaskinen och mina vanliga recept:

Grundrecept
För 4 personer
2 ägg
1,5 dl socker
3 dl vispgrädde eller vispbar växtbaserad grädde
2 dl mjölk eller växtbaserad mjölk
Vispa äggen lätt i 1-2 minuter.
Häll i socker lite i taget.
Häll i vispgrädde och mjölk.
Häll i blandningen i skålen och starta maskinen.
Låt maskinen arbeta tills glassen är klar (beroende på vilken maskin man har).
Tillsätta smak:
Exempelvis krossade chokladkex, chokladbitar, lakritsströssel, frukt, bär efter egen smak.
Smakgivarna tillsätts under de sista 5 minuterna av omröringen.
Smält choklad tillsätts sista minuten.

Baileysglass
Ingredienser:
300 g (3 dl) grädde eller vispbar växtbaserad grädde
180 g (3 st) ägg
50 g socker
frön från 1 vaniljstång eller 1 tsk vaniljpulver
½ dl Bailey’s
Gör så här:
Vispa grädden i en bunke.
Vispa ägg och socker pösigt i en annan bunke.
Blanda ner vaniljfrön/vaniljpulver och Bailey’s i äggblandningen.
Blanda samman äggblandningen och grädden.
Kör smeten i glassmaskin.
Om man vill så kan man byta ut Bailey’s mot någon annan likör eller saft, för att få en annan smak på glassen.

Tror det bli en omgång Bailey'sglass eller Amarulaglass nästa gång. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-06-16 12:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

Har börjat grodda rädisfrön. Det blir spännande att se om jag lyckas få dem att växa, fast det såg lovande ut imorse när jag hällde av vattnet de legat i blöt i under natten. Då syntes några pyttesmå groddar redan på några av fröna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-06-16 12:31
#164

#163
Spännande.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-06-16 13:03
#165

#164: Ja, jag hoppas det funkar. Läste att det skulle gå att grodda "på fat", vilket är ungefär samma som det här, och att det kunde gå så snabbt som bara fyra dagar innan groddarna var klara. Fast då är de nog inte så stora som jag vill ha dem. Vill ju att de ska växa ungefär som krasse - om de nu gör det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-06-16 17:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#166

Eftersom det var extrapris på aprikoser den här veckan också, och jag har blivit lätt beroende av aprikosmarmelad, så köpte jag två förpackningar och kokade aprikosmarmelad på båda. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-06-16 17:11 av Carmarino
Carmarino
2021-06-16 17:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#167

Det var även extrapris på nektariner, så det blev lite nektarinmarmelad också. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2021-06-17 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#168

#163: Det verkar vara kraft i rädisfröna, för de har utvecklats väldigt mycket på bara ett dygn. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-06-17 21:19
#169

Jag ska nog testa och grodda några rädisfrön

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-06-18 00:58
#170

#169: Gör det. Det verkar ju vara rätt lätt. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-06-18 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#171

#168: Rädisgroddarna växer så det knakar. Nu har de flesta fått lite rötter också, så jag har fyllt på vatten i lådan undertill.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-06-26 09:15
#172

Häromdagen köpte jag den första jjulklappen.
Hittade et fin pastamaskin på loppis för 65 kronor.Vet inte riktigt vem som ska få den men alla mina barn gillar ju att laga mat så det blir nog bra.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-06-26 09:43
#173

#172: Perfekt! Har inte själv hittat några presenter, men vi ger ju bara barnen julklappar så det blir inte så många. Brukar hålla ögonen öppna när det är rea på barnsaker för att försöka hitta något lämpligt. Problemet är att de har vad de behöver och jag vet inte riktigt vad de önskar sig. Så det blir oftast böcker, för det vet jag att de tycker om. Hittills har jag lyckats undvika köpa någon de redan har. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-07-04 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#174

Det var extrapris på jordgubbar på City Gross den här helgen, så då passade jag på att köpa några liter för att göra rårörd jordgubbssaft. Hade inte planerat att göra det, men när jordgubbarna kostar 20 kr/liter så gäller det att passa på. 😋

Eftersom saften är rårörd så ska den stå i kylskåpet till imorgon. Då ska den silas av, blandas med socker och hällas på flaskor. Fast jag kommer att hälla det mesta på burkar och frysa in. Är ingen storkonsument av saft direkt, men tycker det är gott med ett glas då och då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2021-07-05 17:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

Jordgubbssaften blev väldigt god. Det blev 1,75 liter råsaft totalt, så den lär ju räcka ett tag. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-07-05 17:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176

Av jordgubbarna som blev över kokade jag sylt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-07-07 17:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#177

Bakade lite idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2021-07-07 19:31
#178

Sluta fresta mig!🥴

Ser jättegoda ut men inget mera sådant för Tarotstollan!😞😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
2021-07-07 20:30
#179

Choklad är gott men inget för mig

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-07-08 01:59
#180

#178: De är nästan sockerfria, och dessutom glutenfria så ingen sockerpåverkan från mjölet. Skippar man att sockra kakan (behövdes inte märkte jag - tyvärr för sent, men borstade bort så mycket jag kunde) och väljer annan fyllning så blir de helt sockerfria.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-07-08 02:06 av Carmarino
MonicaLagerquist
2021-07-08 09:25
#181

#180 Jag trillar så snabbt dit när jag väl börjat äta kakor så det är enklast att skippa helt.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2021-07-08 14:57
#182

#181: Ja, det är nog säkrast. De här är inte så stora, men väldigt lättätna så risken är att det slinker ner lite för många.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2021-07-09 01:54
#183

En kaka är väl ingen idé att äta, då hinner man ju inte känna vad den smakar, 3 är lite mera lagom!🙄😄😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2021-07-09 09:08
#184

#183: Ja, på ett ungefär. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-07-10 09:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#185

Kom på att jag ju kunde använda jordgubbssaften till att göra chokladtryffel, så det gjorde jag idag. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-07-12 17:17
#186

#185
Så fina och goda de ser ut.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-07-12 17:30
#187

#186: Tack. 😊
Ja, de var goda. De är redan slut. 😄
(Nåja, jag gav bort de flesta, men de var väldigt lättätna.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2021-07-12 18:54
#188

#185:

Wow!! Ser helt magiska ut!!! Mums!!

HH 🙂

Annons:
Carmarino
2021-07-12 19:19
#189

#188: Tack. 😊

De är superenkla att göra:

Hacka 100 g choklad (eller använd chokladknappar) och smält chokladen försiktigt över vattenbad eller i micron (korta intervaller och rör emellan).

Tillsätt 40 g (4 cl) valfri vätska, t.ex. grädde, likör, saft, sprit (typ rom eller whiskey) och värm lite till.

Rör rätt kraftigt med slickepott eller visp tills smeten går ihop. Det kan se ut som den skär sig, men fortsätt röra till smeten är smidig och blank.

Låt smeten svalna i rumstemperatur (eller i kyl om man har bråttom).
Spritsa eller klicka i ischokladformar och låt stelna. Man kan också vänta tills smeten har stelnat och sedan rulla tryfflar, men jag tycker det är så kladdigt att jag föredrar att spritsa. 😊

Om man vill kan man strö på valfritt strössel eller lakritspulver innan tryfflarna har stelnat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-07-13 07:28
#190

Idag är det fem månader kvar till lucia.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-07-13 08:46
#191

Tiden rusar iväg.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-07-18 00:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#192

Idag är det Skånska (Skåneländska) flaggans dag. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2021-07-18 00:59
#193

Grattis Skåne flaggan!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
2021-07-18 08:02
#194

Grattis på dagen skåneflaggan

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-07-21 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#195

Idag har jag bakat en gluten- och mjölkfri chokladkaka. Recept finns här:
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1507687/recept-glutenfri-chokladkaka


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

-Ett härligt forum för oss som älskar att baka. Oavsett om det är tårtor, kakor eller matbröd.
Annons:
Carmarino
2021-07-28 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#196

Hittade en burk skivade jordgubbar längst ner i en låda i frysen. De var från förra gången jag gjorde rårörd jordgubbssylt, vilket var den 12 juni 2018. 😱
Tog ut dem och tinade upp dem, och eftersom de smakade helt okej (lite sura bara) så bestämde jag mig för att koka sylt på dem.

Hade noterat på burken att det var 530 gram jordgubbar, men när jag hade silat dem var det bara 272 gram. Fast saften som runnit av var runt 240-250 gram vill jag minnas, så det stämde nog rätt bra ändå.

Det är lätt att vara efterklok, och när jag hade kokat färdigt sylten insåg jag att jag nog skulle ha fyllt upp med åtminstone en del av den avrunna saften. Nåja, jag tror det kommer att funka bra att ha i yoghurten åtminstone.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-07-28 13:33
#197

Kul med fynd i frysen .

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-07-28 14:49
#198

#197: Ja, det finns en hel del fler fynd att göra i min frys. Den är stor och nästan proppfull. Har dessutom en känsla av att det finns många saker där som är ännu äldre än jordgubbarna. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-07-28 18:43
#199

Nötter till jul.
Hiss eller diss?

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-07-29 01:17
#200

#199: Gillar inte att knäcka nötter, men jag gillar nötter. Så jag har hellre en skål färdigknäckta nötter och mandlar på gottebordet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2021-07-29 01:49
#201

#199. Ja, det hör till julens gottebord men jag äter hasselnötter och valnötter i vanliga fall också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
2021-07-29 08:14
#202

Här har vi inga nötter till jul.En tidigare svärson var nötallergiker så då slutade vi med nötter och nu känns det inte som om det är något vi saknar.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2021-08-01 17:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#203

Har bakat lite jordgubbsmuffins idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-08-04 07:32
#204

Har funderat fram och tillbaka.Ev blir det ju inget julfirande hos oss i år .Vi åker till Thaliand och kommer hem ett par dagar före jul och vet inte om vi borde sätta oss i frivillig karantän eller hur vi ska göra.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-08-04 08:57
#205

#204: Svårt att säga hur det ser ut om fyra månader. Kanske säkrast med karantän, men ni kan ju alltid ha ett litet julfirande och sedan fira lite mer när ni kommer ur karantänen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-08-04 09:06
#206

Ja vi får väl se hue det ser ut om fyra månader.
När vi kom hem från Thailand senast så hade ju eländet brutit ut för fullt.
Dagen när vi kom ner till Thailand sa stoppade UD alla resor.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-08-04 16:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#207

Det är National Chocolate Chip Cookie Day idag, så jag bakade en omgång chocolate chip cookies.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-09-04 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#208

Har bakat Skånska pepparkakor för första gången i mitt liv. Brukade äta det ofta som barn, då med smör och ost på samt en tallrik filmjölk till.

De här blev rätt goda, även om de blev aningen mörka, till och med lite brända på undersidan (men det känns inte på smaken). Dock tycker jag att pepparkakssmaken blev lite för framträdande, så om jag ska baka dem igen halverar jag nog mängden pepparkakskryddor.

https://bakverk.ifokus.se/discussion/1510801/recept-skanska-pepparkakor


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

-Ett härligt forum för oss som älskar att baka. Oavsett om det är tårtor, kakor eller matbröd.
Carmarino
2021-09-21 15:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#209

Lagade pasta-allt-i-ett med färs och svamp idag. Riktigt gott, och rätt snabblagat. En fördel är att man lagar allt i samma panna. Fast jag stekte först färs, lök och svamp i en stor stekpanna. Sedan lade jag över det i en sauteuse, eftersom det är högre kanter på den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
2021-09-23 07:13
#210

Högen med julklappar ökar sakta på sig.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-09-23 09:28
#211

#210: Perfekt att slippa stressa med julklapparna precis innan jul. 👍🤶🎅


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2021-09-23 09:47
#212

#209:

Så gott ! Mums !!

Så gör jag med, med grönsaker och allt.
Sedan in i en wook panna .
såhär tex, , som jag har min skink , korv sås i .

HH 🙂

Carmarino
2021-09-23 10:37
#213

#212: Ja, det är praktiskt att göra allt på en gång, och så sparar det disk. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-11-02 00:54
#214

Idag är det fem år sedan jag tog över som Sajtvärd på Julen iFokus. Oj, vad tiden rusar iväg. 🤶🎅🎄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2021-11-02 04:24
#215

Grattis till 5-års dagen!🎄🎄🎄

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2021-11-02 06:39
#216

#215: Tack Tarotstollan. 🤶


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
2021-11-02 07:38
#217

#214 Garttis.🥂

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-11-02 09:00
#218

#217: Tack MonicaLagerquist. 🤶


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-11-02 09:01 av Carmarino
Soligajag1
2021-11-02 18:50
#219

#214:

Va roligt för dig !! Hurra för dessa 5 år !

Du är verkligen duktig som Sajtvärd på Julen !

Kram Kram

HH 🙂

Carmarino
2021-11-02 18:51
#220

#219: Tack Soligajag1. 🤗


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-11-18 18:10
#221

Idag har jag "hamstrat" ansjovis.Vill ju inte bli utan jansson på julbordet.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-11-18 18:24
#222

#221: Brukar den ta slut?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-11-18 20:20
#223

Det har varnats då fisket gått dåligt och vissa fabrikat var slut och det satt kundinfo om att det var slut och leverans var osäker.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2021-11-19 03:03
#224

#223: Aha. Ja, då är det bäst att bunkra upp. 🎅


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-11-19 07:42
#225

#224 Ja jansson vill man ju inte vara utan

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2021-11-19 07:42
#226

Stolt ägare till fem La permer

Nu har fisket efter skarpsill i Bohuslän pågått i cirka fyra veckor. Den här gången är det bara två mindre båtar som deltar i fisket. Fångsterna har varit ovanligt
MonicaLagerquist
2021-11-19 08:28
#227

Igår så satte mannen på vinterhjulen på bilen.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2021-11-19 08:56
#228

#226: Tur för mig att jag inte kan äta sill. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2021-11-20 07:42
#229

Felpost

Stolt ägare till fem La permer

  • Redigerat 2021-11-20 07:44 av MonicaLagerquist
MonicaLagerquist
2021-11-20 07:43
#230

Stolt ägare till fem La permer

Längtar du till julafton? Här får du reda på exakt hur många dagar, timmar, minuter och sekunder det är kvar till julafton år 2021!
Annons:
Carmarino
2021-11-20 08:04
#231

#230: Det börjar närma sig. 🤶


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-11-21 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#232

Idag har jag putsat fönster och hängt upp julgardinerna i köket.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kreatia
2021-11-22 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#233

#0: Har plockat i mina julkartonger idag 🎅 o blir extra glad då jag ser mina "juldjur" som är för söta. Eller hur 😁? Och en norrländsk tomte som kommer från mina trakter där det finns gott om älg rider förstås på en sådan 😜

Carmarino
2021-11-22 18:21
#234

#233: Så roliga, och klart att tomten ska rida på en älg. Renarna har han ju bara till släden. 🎅


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2021-11-22 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#235

#221:

Ojojoj. . Det har jag aldrig gjort , köper några extra burkar på Fredag,

Lagade Janssons frestelse idag , blev så sugen på det , 😊

HH 🙂

Kreatia
2021-11-22 19:22
#236

#235: oj så gott med janssons 😋 får nog göra det snart 🤗

Carmarino
2021-11-27 13:39
#237

Vi fortsätter i nästa tråd.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: