Amaryllis - när?
När är det egentligen dags att sätta Amaryllislökar och tulpanlökar? Man vill ju att de ska blomma lite lagom till jul. Någon som vet?
//Pernilla

NU!!
MVH Isnornin
ja absolut nu idagarna- annars har du nog inget som blommar då. jag gjorde fel ett år och startade för sent. bara det att jag nu inte minns hur sent 

Vi gjorde det igår. Litar på min blomsterintresserade man så det är väl läge nu då! :)

Oj jösses! Bästa att srpinga till blomsteraffären så fort jag slutat snuva och vara förkyld då! Visst sätter man jultulpaner något senare? Alskar knubbiga små röda jultulpaner, särskilt på ett fat med mycket mossa.

Hej!!
Jag fick ett tips om att spara amaryllislöken förra året och det gjorde jag men… vad ska jag göra med den nu??? Den har stått mörkt hela året. Den ser ju inte så rolig ut, kanske man inte kan spara dom???
Mvh Fiddeli
jo man kan spara dom! i med den i lite jord nu bara och så lite vatten så får vi hoppas på att det kommer en knopp. 6-10 veckor står det att det tar för den innan den blommar. mamma brukar alltid få dem att blomma om- jag har tyvärr bara lyckats med att få gröna blad men ingen knopp
en bra länk om Amaryllis
skötselråd om olika julblommor
sådär nu har jag också satt min amaryllis så får vi se om den blommar till jul eller senare. Passade på att plantera om resten av blommorna med för det missade jag i våras
jag tror de blev glada nu för lite bättre jord även om det är fel tid
Jag haft en amaryllis stående i ett fönster hela året grön och fin, den har fått vatten och näring ibland. NU har den en knopp!! Ska bli så roligt att se hur det går.
/Lillianna
~ Lillianna ~

jag köper alltid en amaryllis till svärfar på farsdag, och köper då en hem till oss oxå.Brukar blomma lagom till jul!!!
vi köpte för en vecka sen :)
Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

Ojojoj. Nu har jag två lökar - en mörkt mörkt röd och en vit med röda strimmor - som står och ska blöta rötterna ett dygn. Ska bli spännanade att se om de hinner få blom innan jul… håll tummarna!

Jag brukar köpa till 1 advent.
Jag planterade för 6 veckor senn och den första blommade i dag - YeaaaH.
Färgen skulle bli röd, men den är vit
Någon som kann berätta vad som händt?