Annons:
Etikettprathörnan
Läst 468 ggr
MonicaLagerquist
12/20/19, 8:00 AM

Att arbeta på julen

Vad tycker du om att arbeta på julen?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Herveaux
12/20/19, 8:07 AM
#1

Jag har morgonpasset (06:45 - 11:00) i stallet på julafton och jag älskar det. 
Även fast de 15 hästarna och 4 stallkatterna bara tycker det är en vanlig tisdag så är det något speciellt att vara där julaftonsmorgon. ❤️


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

MonicaLagerquist
12/20/19, 8:47 AM
#2

När jag var ung hästtjej delade jag och en kompis alltid stalltjänst på julafton.Vi skötte alla hästarna och red så mycket vi ville.

Stolt ägare till fem La permer

oh-la
12/20/19, 8:49 AM
#3

Känns deppigt sedan barnen kom, och framför allt sedan dottern blev så stor att hon verkligen själv längtar efter julafton. Jag själv älskar ju julen så det blev mer speciellt när man har en liten som är så full av julmagi. Själv arbetar jag inte längre skift, så jag kommer alltid vara ledig på julafton. Min man däremot jobbar skift. Den här julen ska han vara ledig, men en av de andra läkarna som skulle jobba har fått åka iväg av personliga skäl och ingen vill ju ta julafton nu så nära inpå. Vi går därför och oroar oss för att han ska bli inbeordrad, och det känns faktiskt inte alls roligt.

Carmarino
12/20/19, 9:13 AM
#4

Har alltid haft turen att ha ett jobb där jag slipper jobba under julen. Dessutom har jag oftast kunnat ta ledigt både innan julafton och mellandagarna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
12/20/19, 9:14 AM
#5

Åh … stallet på julmorgonen …Nu blir jag nostalgisk, det var ett tag sedan det var hästar i huset. 🐎🐴🙂 När alla stod och mumsade fridfullt på frukostmaten med extra äpplen och grangrenarna som tjejerna hade dekorerat med var åtminstone någorlunda på plats, stallkatterna fick något extra julgott och allt var bara lugn och ro. Det var julmys det! 

Fast jobba på jul var ju frågan …Nej, det har jag inte gjort på mycket länge men sänder en tacksamhetens tanke till alla som gör det! 🎁


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
12/20/19, 6:04 PM
#6

Jag har ju jobbat många jular .Både på barnsjukhuset och som kokerska på ett äldreboende.Visst var det trist att inte fira hela dagen med barnen men även kul att fixa jul för dem som inte firar jul hemma.På äldreboendet fixade vi till god julmat och fint firande för de boende,

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Draken
12/21/19, 10:09 AM
#7

Vi jobbar varannan jul, och i år skall jag jobba julafton, dagpass (06.45-15,30) Visst skulle jag vilja vara hemma med barnen på Julafton, men det brukar fungera bra. Oftast kan dagpersonalen stämpla ut redan vid 14.30

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

millan21
12/21/19, 11:53 AM
#8

Jag har jobbat många julaftnar.  Jag har inga barn och då tror inte folk att man har något liv heller tydligen. Varje år får jag höra "Men du har ju inga barn, då spelar det väl ingen roll om du jobbar julaftonskväll"

I år ska jag faktiskt vara ledig julafton för första gången på länge. Juldagen jobbar jag 13-22 och annandagen likaså.

Carmarino
12/21/19, 12:40 PM
#9

#8 Har inte heller några barn, men tycker ändå om att vara ledig under julen. Nu har jag inte haft sådana jobb där vi jobbar juldagarna, men ibland har det tydligen irriterat vissa att jag tagit ledigt flera veckor till jul.

Brukade alltid först boka de veckorna runt jul som jag ville vara ledig, vilket innebar att jag fick det beviljat redan på våren. Ett år var det dock en kille som bara ett par veckor innan jul hade fått för sig att han skulle vara ledig, så jag fick besked från någon chef att jag fick jobba under mellandagarna eftersom killen ville vara ledig.

De frågade inte ens om jag kunde tänka mig att jobba, utan bara förutsatte att jag skulle gå med på det. Påpekade då att jag bokat min semester redan i april, och också fått den godkänd då, så jag hade ingen tanke på att flytta den. Sedan hörde jag inget mer om det, så tydligen chansade de bara på att om de lät tillräckligt "befallande" så skulle jag inte våga säga emot.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
12/21/19, 12:48 PM
#10

Jag jobbar julaftonskvällen i år, det är inte det roligaste då dottern är i en sån ålder att julen är extra viktigt (4år) men jag har vuxit upp med att vuxna jobbar iallafall varannan jul så själv är jag van men det blir extra svårt då ob förskolan är stängd. Hade inte min man haft kvar av semesterdagar så hade vi fått ha dottern på jobbet eftersom även mormor och farmor jobbar inom vården. Jag hade helst däremot jobbat dag snarare än kväll och inte även jobba nyår och förlängda turer på mellandagarna (7-21)

l'm back

Torparmor
12/21/19, 11:24 PM
#11

När min dotter var liten jobbade min man 12 julaftnar i rad, men som tur var inte eftermiddagsskift utan bara natt eller förmiddagspass så vi fick ändå den viktigaste tiden på julaftonen tillsammans. Vissa av åren jobbade han också nyårsnatten. Men det gick


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Draken
12/22/19, 10:57 AM
#12

#8 #9 Varför skall inte ni få vara lediga bara för att ni inte har barn ?  Det låter ju helt sjukt.

Vi jobbar varannan jul och vartannat nyår (fast jag brukar ta på mig extrapass på nyår om det behövs ;) ). Vart 4'de år jobbar vi julaftons kvällen. Spelar ingen roll om vi har barn eller inte.

Jag skulle ha jobbat kvällen i år, men då ville en av de andra Uskorna byta, då hennes dotter skulle vara hos farföräldrarna i Boliden (de är skilda) . Så hon frågade mig om jag ville  byta och ta hennes dag, så skulle hon ta min kväll. Och det ville jag absolut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
12/22/19, 3:46 PM
#13

#12 Vissa anser inte att vi utan barn behöver vara lediga på julen, eftersom det är "barnens högtid" och då förutsätts det att vi ska ställa upp och jobba istället. Nu har jag inte själv råkat ut för det, eftersom jag inte har haft jobb där man arbetar på helgdagarna, men jag vet att det är många som känner trycket att alltid låta barnfamiljerna gå före när det gäller ledighet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
millan21
12/22/19, 4:06 PM
#14

#13 ja precis "barnens högtid" får man jämt höra och att "vi vuxna spelar det ju mindre roll vad vi gör på julafton när vi inte har barn"

Men jag känner inte så. Jag älskar julen med alla förberedelser pyssel, bakning  osv och att sen när julafton kommer få NJUTA av allt och inte behöva stressa iväg på jobb jämt bara för att jag inte har barn.

Carmarino
12/22/19, 4:07 PM
#15

#14 Det är precis likadant för mig. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
12/22/19, 7:41 PM
#16

#13, #14 Känner också igen det där… Fanns en del som satte i system att lägga in om föräldraledighet på julaftons kväll. Gjordes det x antal månader i förväg och man inte hade haft mer än x antal tillfällen under året så kunde inte arbetsgivaren neka! Så hette det då - är kanske ändrat numera (förhoppningsvis!) Oavsett så kom vi som hade vuxna/inga barn alltid i andra hand när det gällde julledighet vilket självklart väckte oerhört stor irritation på arbetsplatsen!😠

Carmarino
12/23/19, 9:36 AM
#17

#16 Ja, bara för att vi inte har några barn så har vi (oftast åtminstone) en familj som vi vill fira jul tillsammans med - och i min familj ingår det barn, även om de inte är mina.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
12/23/19, 4:35 PM
#18

#13 #14 #15 #16

Jag tycker inte alls att det är okej att bara för att man inte har barn så skall man jobba på julafton. Jag hör till dem som faktiskt har barn, visserligen inte småbarn, men den yngsta är bara 11.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: