Annons:
Etikettdryck
Läst 473 ggr
MonicaLagerquist
10/8/19, 8:47 AM

Potatisglögg

På begäran komer receptet på potatisglögg.Vi har kvar sen förra året så i år slipper vi kladdet.

För 6 liter

Ingredienser

5 l svagdricka

5 potatisar, skalade skivade                                           

50 g jäst                                          

 10 g nejlikor, hela  

10 g kardemummakärnor

15 g ingefära, skalad, färsk                                          

1 kanelstång    

2,5 kg strösocker

   250 g russin                                           

Potatisglögg – gör så här:

  1. Blanda allt i en 10-litershink. Rör om ordentligt så sockret löser sig. Täck med plastfolie och gör små lufthål i plasten.
  2. Låt stå i rumstemperatur i lugn och ro minst 3 veckor. Glöggen ska inte röras.
  3. Häll försiktigt över i en kanna eller använd en slang som hävert och häll sedan upp i väl rengjorda flaskor. Var försiktig så att inte bottensatsen med russin och kryddor följer med.
  4. Låt stå svalt tills den ska drickas. Värm och servera med russin och skållad mandel.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
10/8/19, 9:42 AM
#1

Har aldrig hört talas om potatisglögg tidigare. Det låter ju spännande. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/8/19, 10:13 AM
#2

#1 Det är väldigt gott.

Ett år hade vi dock en rejäl olycka. Vårt hus är ganska kallt så vi satte glöggen på jäsning i vårt sovrum bredvid skorstensstocken för att få fart på jäsningen.

När min man skulle flytta på jäskaret gick botten ur och all glögg strömmade ut på golvet.

Vi har vattensäng så att flytta på den är ingen man bara gör. Vi torkade och skurade klibbig söt glögg i timmar. Jag tror att jag våt torkade golvet sju gånger innan det blev rent.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/8/19, 10:52 AM
#3

#2 Och ändå tycker du det är gott med potatisglögg? 🤔😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/8/19, 11:32 AM
#4

#3 JAAAAA

Stolt ägare till fem La permer

Tarotstollan
10/8/19, 8:39 PM
#5

Låter spännande! Oj, vad jobbigt med allt det kladdet!😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: