Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2391 ggr
Gunlog
2016-01-13 08:25

Idag 13 januari...

…så har Knut namnsdag.

"Tjugonde dag Knut" fick jag lära mig som liten för det sa min mormor.

"Knut dansar/sparkar julen ut" brukar man säga.

  • Hur säger ni om denna dag?
  • Betyder denna dag något för dig /er?
  • Är det idag ni dansar/sparkar ut julen?
  • Vad vet ni om denna dagen, historiskt?

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Tarotstollan
2016-01-13 23:10
#1

Jodå, är medveten om att det är den officiella jul utsparkar dagen men inte hos mig!😃
Historiskt vet jag ingenting.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

AnnaMariaB
2016-01-14 07:16
#2

Brukar ta bort julen runt den här dagen ( har separationsångest för fönsterljusstakarna) men kommer inte ihåg varförman gör det just idag.

Lavine
2016-01-14 23:41
#3

"Tjugondag Knut - då dansas julen ut." Den dagen brukar jag plocka ner det som syns i fönster, och ta ner granen. Jag har fortfarande kvar en bordsstjärna i ett fönster, tycker den känns mer vintrig än julig, och en modernare typ av adventsljusstake som står på ett bord. Egentligen tycker jag väl att julen är slut efter trettondagen, men som #2 har jag separationsångest, och det är inte förrän Tjugondag Knut som det känns okej för mig att börja plocka bort julen. Ja, det är lite tradition som lever kvar också eftersom vi verkligen "dansade ut julen" denna dag när jag var liten.

[Antonia-1986]
2017-11-29 16:05
#4

Tjugonde dag Knut dansas julen ut.

Carmarino
2017-11-29 16:14
#5

Ja, men det är drygt 1,5 månad kvar tills dess. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2018-01-13 09:21
#6

Dags att visa granen på dörren (för den som har någon gran kvar).

https://www.hd.se/2018-01-13/oklar-knut-stanger-julen

Annons:
Aleya
2018-01-13 10:01
#7

Jag är ärligt inte så noga med när julen åker ut. Eftersom jag bor där det är så mörkt att man vill ha lite ljus. Då kan granen gott få stå kvar någon vecka extra. Så ärligt så tänker jag bara att det är namnsdag för min gammelmorfar. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2018-01-13 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har slängt ut granen idag och börjat plocka ner pyntet. Orkade inte ta ner allt, så det får vänta till imorgon. Det som är kvar är adventsljusstaken och tomtesläden i fönstret, plus juldukarna och -gardinerna.

Så här såg granen ut när jag hade tagit av pyntet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-01-13 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och detta var vad som fanns kvar när jag klippt ner den och slängt ut den. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-01-13 13:53
#10

Våran gran ligger nedpackat i en kartong, och tas fram igen nästa jul 🙂

Upp till toppen
Annons: