Annons:
Etikettprathörnan
Läst 3879 ggr
TerriZue
9/29/13, 9:56 PM

Årets julkalender

SVT's julkalender 2013 kommer handla om Barna Hedenhös. 

"Barna Hedenhös uppfinner julen" kommer handla om den berömda stenålders-familjen Hedenhös (från barnboks-serien av Bertil Almqvist) som kommer till Stockholm i modern tid.

Vad tror ni om det här upplägget? Bra/dåligt? Vad har ni för förväntningar på det hela? :)

Barna Hedenhös uppfinner julen.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Gunlog
9/29/13, 11:43 PM
#1

Jag vill ha snö, tomtar, vättar, julklappar, gran, skog… Det är julkalender för mig… Fabel/fiktivt-aktigt, hihi!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[MyCassie]
9/29/13, 11:49 PM
#2

Kan nog bli spännande. 

Förväntar mig skratt och fantasi, det är sådant jag vill ha.

Gasoline
9/30/13, 5:50 AM
#3

Jag tycker att det låter väldigt intressant :-D

TerriZue
9/30/13, 8:50 AM
#4

Jag håller med dig Gunlog.

Jag tänker absolut ge den här julkalendern en chans men jag är tveksam, mycket tveksam. Jag har back-up om den inte skulle falla mig i smaken. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Tarotstollan
9/30/13, 4:57 PM
#5

Svårt att svara på, jag har visserligen läst någon av böckerna om Barna Hedenhös och den var ju charmig men tecknad då. Kanske att jag tittar på första avsnittet och sen får jag se!
Har inte sett på någon kalender de senaste åren då jag inte tyckt det varit något att ha.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

jollycox
9/30/13, 8:47 PM
#6

Jag blev jättebesviken när jag fick reda på det. Jag har inte vuxit upp med barna hedenhös, vet inte vad det är. Det enda jag sett om dom är en tröja som en av mina kusiner hade för många år sedan där hela familjen stod uppradade med namnen under respektive person.
Riktigt tråkigt tycker jag men jag ska se det ändå, om det är bra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
[Kittypurrpurr]
10/3/13, 9:11 PM
#7

För få kalendrar idag som har direkt fokus på själva julafton. Mest bara spänning. Får ju inga direkt julkänslor av "dagens" julkalendrar. Min åsikt bara :)

TerriZue
10/3/13, 10:37 PM
#8

#7 Jag är benägen att hålla med dig. Jag tyckte om tjuvarnas jul, den var faktiskt riktigt mysig och lyckades få till den där julkänslan men annars har det varit riktigt illa de senaste åren.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Moa-]
10/4/13, 8:14 PM
#9

Dags för en repris på Mysteriet på Greveholm i original enligt mig, dags för barnen att det får se vad de missar, sedan kan vi ta Sunes jul nästa år. =) Julkalendrar som håller klart fokus på julen.

TerriZue
10/5/13, 11:47 AM
#10

Precis! Skulle gärna se en repris av Trolltider och Jul i Kapernaum också. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Moa-]
10/5/13, 12:31 PM
#11

Jul i Kapernaum gick inte alls hem hos mig, dels så är det ju återigen inte vinter, i sådana fall är enligt mig När karusellerna sover enligt mig att föredra där det är tydligt vinter och snart jul. Tomtemaskinen är även det ett alternativ, hur skall vi göra för att inte riskera att någon blir besviken och utan tomte? Trolltider var lite före min tid, men den skall ju ha varit en klassiker med kvalitet. =)

TerriZue
10/5/13, 9:35 PM
#12

#11 Du har rätt i att det inte direkt är juligt i Jul i Kapernaum men av någon anledning tyckte jag den var riktigt mysig.

Åååh! Tomtemaskinen, den hade jag nästan glömt. Den är ju underbar! :D

Ja, Trolltider är helt fantastisk! Det är min absoluta favoritkalender genom tiderna. Den var egentligen före min tid också men min farmor och farfar hade den på VHS, så jag tittade på den mycket när jag var mindre och den har bitit sig i. Den måste bara ses! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Moa-]
10/5/13, 10:13 PM
#13

Okej, det ligger ju förhoppningsvis på Youtube så för söka efter den. =)

Annons:
Gunlog
10/6/13, 12:38 AM
#14

Vad hette den med Klasse Mölleberg? Jag kommer bara ihåg när han skulle ta av skalet från de skållade mandlarna. De ploppade ju iväg till höger och vänster. Jag kommer ihåg att jag skrattade så jag tjöt…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Moa-]
10/6/13, 8:39 AM
#15

Klasses julkalender hette den enligt Wikipedia, varför krångla till det… =P

OlgaMaria
10/8/13, 11:53 AM
#16

Åh vad kul! Det ser jag fram emot! Roligt att jag faktiskt läst några Hedenhös-böcker för min femåriga dotter så hon har en koppling också. 

Men jag blir faktiskt jätteglad att temat är annorlunda mot tidigare år.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Love-
10/8/13, 11:55 AM
#17

jag ska ge det en chans :)

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

DesK
10/9/13, 5:33 PM
#18

Jag älskade Barna Hedenhös som barn och jag läste några av böckerna för mina barn, när de var små. Så, förutsatt att de får in något juligt i den, så tror jag att det kan funka och bli riktigt bra 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

yoanna
10/16/13, 10:27 AM
#19

Åååhh vad roligt, jag älskade verkligen Barna Hedenhös som liten så nu hoppas jag att det kommer bli en bra julkalender också. Men som tidigare kommentarer så hoppas jag verkligen att den blir julig också 😊

TjockaBerta
10/18/13, 11:07 AM
#20

Barna Hedenhös är jättebra och kan de få ihop det med julkalendern så kan det bli kanon. Eller så blir det ett fiasko.

Hoppas det bli bra.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[lillalollo]
11/24/13, 12:48 PM
#21

Det är ju så svårt att veta om det blir en bra julkalender eller inte. Det handlar ju om skådespelarna och humorn och de små detaljerna.

Vi får hoppas den blir underhållande.

[Lottliz]
11/27/13, 4:22 PM
#22

Jag tror att den kommer att bli bra… eller jag hoppas det iaf.

Gunlog
12/1/13, 9:28 PM
#23

Såg första avsnittet idag. Den verkar jättebra. Vi ska följa den, hela familjen!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

TerriZue
12/2/13, 7:33 AM
#24

Ja, jag blev mycket positivt överraskad. Känns jätteroligt och jag ser verkligen fram emot att följa den. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Gunlog
12/2/13, 10:40 PM
#25

Jag missade dagens avsnitt. =(

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Lottliz]
12/2/13, 10:48 PM
#26

Du kan gå in på svtplay och kolla där :)

Gunlog
12/3/13, 6:45 AM
#27

Ja, just det! Tack!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
EmelieSaraViola
12/3/13, 1:09 PM
#28

Jag tycker att det är så tråkigt att det ska vara så mycket overkligt bara eller sådant i dom senaste. Förr var det så simpelt och enkelt! Tacka vet jag Pelle Svanslös och Julens hjältar .)

OlgaMaria
12/3/13, 1:21 PM
#29

Jag älskar sago-känslan! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gunlog
12/9/13, 10:42 PM
#30

…och hur bra var dagens avsnitt? Jag bara undrar… Jag och gubben skrattade mer än vad 8-årige sonen gjorde!!! 🤪

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

TerriZue
12/10/13, 8:48 AM
#31

Jag är verkligen imponerad! De har fått till det hur bra som helst. Det är bra underhållning och roligt för de små och samtidigt är det roligt för vuxna, jag gillar den bara mer och mer. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Gasoline
12/10/13, 9:10 AM
#32

Den var lite seg i början, men nu älskar jag den!

Frosstis
12/10/13, 2:46 PM
#33

Samma som #32 ;D I love it :D bästa julkalendern hittils jag sett och kommer ihåg !! 

sitter och skrattar massor, de är så lika mig ! "vi smakar på allt och tar allt som är gott" xD

[AnnaFannyKarolina93]
12/12/13, 10:57 PM
#34

Jag älskar den! <3 Riktigt rolig!

Annons:
Gasoline
12/13/13, 6:13 AM
jollycox
12/13/13, 8:42 PM
#36

Jag tycker inte den är speciellt bra. Mycket datagjort. Den känns ju inte på riktig för fem öre.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: