Annons:
Etikettjulmaten
Läst 4724 ggr
korseett
10/28/07, 6:53 PM

Pressylta

Hemgjord pressylta med stark senap är mumma!

Du behöver bunke, handduk(ej frotté), stekpåse, stor sten eller annat tungt så syltan kan få ligga i press.

  • En kokt kyckling eller kokt kalvkött.
  • En bit kokt fläskkarré eller annan bättre grisbit. Har du tillgång till huvudet kokar man det och plockar de bitarna.
  • Därnäst behöver du kokt svål- här återanvänder man svålen från julskinkekoket. gärna skaffa mer svål som du kokar tillsammans med allt annat
  • buljong i form av kokspadet så det är viktigt att salt, peppra, krydda köttet vid kokningen så man får en fin buljonsmak
  • gelatinpulver- går åt mycket
  • salt och kryddpeppar

Först så kokar du allt kött som ska användas och låta det svalna lite. Under tiden silar du av buljongen och häller i lite gelatinpulver. Sedan tar du isär köttet så det blir i småbitar men inte för smått- går alldeles utmärkt att skiva upp det mesta.

Klä bunken med handuken först och sedan stekpåsen som är lite uppklippt för att passa. Lågg i svålen längst ned. Den hålle rihop syltan. Varva köttsorterna, salta och krydda och häll på gelatinpulver mellan varje lager. När du har fått den höjd som du vill ha så häller du över buljongen så att köttet täcks. Knyt ihop stekpåsen tätt och knyt sedan handduken runt men sätt en pinne i så att syltan kan hänga i kastrullen. Koka syltan, med handduk, i vattenbad i ca 20 minuter. Ta ur den ur vattenbadet och lägg den tillbaka i bunken. Knyt upp handduken och lägg din press-sten direkt på påsen och låt syltan svalna. Låt den stå kallt. När den är kall är det dags att paketera upp syltan. Har man nu använt för lite gelatin kommer syltan att bli lös förhoppningsvis är din sylta fast och fin!

Annons:
korseett
12/19/07, 7:26 PM
#1

inte försent att förära julbordet med egen pressylta

Mervi
12/22/07, 8:06 PM
#2

Jag har gjort rullsylta första gången i hela mitt liv, den blev helt sagolik. Den tar några dagar att göra.

Pressylta får jag prova nästa år. Låter väldigt gott det med.

korseett
12/5/08, 9:50 PM
#3

och just nu har jag årets sylta på kokning!

Rita-S
12/6/08, 9:35 AM
#4

ååh skicka en bit? :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

korseett
12/7/08, 10:22 AM
#5

*här kommer en bit Rita*

den blev dåligt saltad trots att jag tyckte att jag saltade mycket. Jag får salta på skivorna sedan.

Kan ju tillägga att det går lika bra att göra den utan svål i botten

Rita-S
12/7/08, 7:03 PM
#6

Lite salt är bra i mina ögon! :D jag tycker alltid sylta har lätt att bli för salt, lättare att tilfoga lite sen efter eget behag tycker jag! Tack! *mums*

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
copia
12/12/08, 10:56 AM
#7

Jag har precis gjort klart min aladåb här, kokt på fläsklägg och grisfötter, så gott… Ska göra rullsylta nästa vecka, nån med ett bra recept?

FrokenPaula
12/19/08, 7:32 PM
#8

sylta är det vidrigaste maten som finns

Tomtefan
12/19/08, 7:34 PM
#9

Stark senap skall andvändas åt katter som pissar ned våra dynor.

Visste man vad pressylta var gjort av skulle man nog ej gärna äta det.

Ser ut som sammpapper men vad det smakar som vill jag ej s'äga för då får ni avsmak låvar.

Upp till toppen
Annons: