Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 470 ggr
Sjuttan
2019-12-20 12:15

Rädda mjuk kola???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad gick fel? Gjorde igår ett kok efter detta recept. MEN smeten stelnade inte till fudge! Till slut fick jag loss det mesta från smörpapperet och tänkte att om jag kokar smeten en halvtimme så borde det blir kola åtminstone. Gjorde "kul provet" och hällde upp på nytt. Detta var igår kväll - det har fortfarande inte stelnat! Vågar inte göra en ny sats så länge jag inte vet varför det blev fel. Har någon svaret på detta? Vet någon om det finns något sätt stt rädda smeten? Den är inte helt flytande men alldeles för mjuk för att kunna användas till något.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Carmarino
2019-12-20 12:20
#1

Har inte gjort fudge mer än en gång så jag vet inte vad som kan ha gått fel. Tror inte det kan bli kola av smeten eftersom det är marshmallows i den. Det verkar inte som om man ska koka det särskilt länge, men jag antar att du inte gjorde det första gången?

Vad händer om du ställer den i kylen?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sjuttan
2019-12-20 12:24
#2

#1. Nej hällde upp den så fort chokladen smält. Då stog den i kylen efteråt men stelnade inte. Som den är nu, liknar den knäcksmet fast den är kall. Kylskåp hjälper inte.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Carmarino
2019-12-20 12:29
#3

#2 Skumt. Hoppas någon annan har några tips.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sjuttan
2019-12-20 12:31
#4

Ps Kollade den igen, så mjuk som kolasmet är den inte. Sorry.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
2019-12-20 12:34
#5

Knäcksmet skulle det stå.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Carmarino
2019-12-20 12:36
#6

Kan du dela den i bitar? I så fall kan du kanske slå in den i folie så att inte bitarna klibbar i hop?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sjuttan
2019-12-20 12:44
#7

Den är nog för mjuk för det. Men om den får stå ett tag till så kan jag prova. Tack för tipset.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sattyg
2019-12-20 12:51
#8

Nu vet jag inte om du har nån termometer men när jag gör fudge så brukar jag låta den småputtra upp till 120-123 grader. Kan det ha varit  så att din fudge kokade för kort tid? Om det inte går att rädda den så hade jag nog gjort nån typ av kaka och försökt bre fudgen ovanpå.

Sjuttan
2019-12-20 13:35
#9

#8 Ja det var ju en bra ide' att kunna ta vara på gegget. Tack.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Huygens
2019-12-20 13:50
#10

Kan man blanda i jordnötter och få den lite mer som köpegodis?

Sjuttan
2019-12-20 13:51
#11

#10. Så bra, det borde funka! Tack.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
2019-12-20 16:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Forts. Efter kylskåpsförvaring provade jag att skära fyrkantiga kolabitar. Det funkade någorlunda men det fastnade o kletade på kniven. Efter en stund såg fyrkanterna ut som på bilden. Ganska dråpligt! Vill bara visa upp stolligheterna. 😁

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Carmarino
2019-12-20 16:33
#13

En väldig konstig fudge får jag säga. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Huygens
2019-12-20 16:42
#14

Jätteskumt. Kan det vara för mycket vatten i kolan?

Sjuttan
2019-12-20 18:10
#15

Ja det är helknasigt. Jag följde Fudge receptet o det finns inget vatten alls i det. Det är nu som mycket mjuk kola. Funderar på att blanda i hackade jordnötter enl förslag ovan. Då kanske massan blir lite stadigare.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Carmarino
2019-12-21 12:42
#16

Spännande. Du får berätta hur det går. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sjuttan
2019-12-22 11:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Följde #10 råd. Värmde upp den igen, slängde i grovhackade jordnötter och någon näve solrosfrö samt sesamfrö. Se så fint det blev och smakar utmärkt.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Huygens
2019-12-22 12:31
#18

suveränt, den ser riktigt bra ut. Jag funderar på om marshmallowsen kan ha påverkat? Det kanske finns olika varainter på marshmallows, med lite olika påverkan på kolastelningen?

Sjuttan
2019-12-22 13:52
#19

Den blandningen brukar ju funka. Min enda förklaringen är att jag mätt fel på något sätt. Kanske tagit dubbelt av grädde ex. Det är ju omöjligt att veta i efterhand.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Carmarino
2019-12-22 15:49
#20

Kul att det funkade, och jag håller med Huygens om att det ser riktigt bra ut.

Oftast är det nog så att man fått fel mängd eller ingrediens, och att det är därför det går fel. Mig hände det när jag skulle halvera ett recept på tryffel, och missade att halvera mängden vätska. Den tryffeln blev mer som sås kan jag säga. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sjuttan
2019-12-22 22:29
#21

#20. Ja precis så misstänker jag att gått till - dubblat mängden grädde skulle jag tro.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: