Annons:
Etikettadvent
Läst 666 ggr
Caina
2019-11-24 10:10

Är det NU det är Advent?

Mina grannar mittemot har tänt ljusstakarna nu och grannarna till vänster har en julstjärna som lyser. Själv vill jag ta fram sådant lördag kväll innan advent men inte en hel vecka före.  Däremot brukar mina grannar tröttna fort på julen och strax efter nyår är allt borta igen.  Jag är tvärtom, efter jul vill jag dra ut på det och ha kvar julbelysning i fönstren extra länge.

Hur gör ni?

Annons:
Lillyrod
2019-11-24 10:17
#1

Stjärnor och ljusstakar sätter jag upp på lördag och tänder på kvällen. Aldrig mer än en dag innan alltså. Julgardiner mm kanske tredje advent och granen några dagar innan julafton. Ibland så sent som dagen innan. 

Plockar ner gör jag i närheten av Knut. 

Här har det varit advent i flera veckor för en del 😕

Lussan20
2019-11-24 10:59
#2

Adventsstjärnor  kvällen  innan 1a Advent, julpynt efter 2 dra Advent, lite pö om pö. Gardiner mm, kommer fram och upp veckan innan jul. Men alla gör som de vill, ner åker allt 20dag Knut. Mysigt att pynta, trist att plocka ner, då är allt dammigt, dukarna fläckiga, så är det långt till Påsk och vår…Mvh/WL🌺

Draken
2019-11-24 11:49
#3

Ställer upp adventsstakar och stjärnor, samt hänger upp gardiner dagen innan 1 advent eller samma dag som 1 advent, beroende på hur jag jobbar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2019-11-24 16:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Sätter också fram adventsljusstakarna dagen innan 1:a advent. Då sätter jag även upp några girlanger med ljusslingor och eventuellt lägger jag på några juldukar på borden. Byter även till min julmugg, för den vill jag använda så länge som möjligt.

Julgardiner har jag bara i köket, och dem brukar jag hänga upp när jag har putsat fönsterna. Det brukar jag oftast göra helgen innan advent. I år har det blivit lite förskjutet eftersom jag har fått bytt fönsterna, men jag kommer att sätta upp gardinerna i veckan som kommer.

Julpyntar gör jag dagarna innan julafton och jag tar inte ner det förrän den helg som ligger närmast tjugondedag Knut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2019-11-24 16:49
#5

Såååå snyggt! Lycka till med pyntet! Mvh/WL🌺

Carmarino
2019-11-24 16:52
#6

Tack Wonnalesan. Tror nog det kommer några foton så småningom. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Lussan20
2019-11-24 17:54
#7

Det blir spännande att se. Kanske kan någon hjälpa mig att lägga in ett foto på ett av mina fönster! Mvh/WL🌺

Tarotstollan
2019-11-24 21:43
#8

Ja, det är så fruktansvärt tråkigt och ledsamt att se alla dessa pynt och dekorationer som kommer upp redan i slutet av oktober hos vissa.
Denne helgen har det exploderat av adventsstjärnor, julljustakar och gran/ljus dekorationer  i fönster och på balkonger!😕

Jag hänger upp mina adventsstjärnor på lördagskvällen innan första Advent (om jag hunnit putsa fönstren innan dess ) men tänder dem inte innan Adventssöndagskvällen kl 18.00.
Adventsljusstakarna tar jag inte fram längre, då jag ändå inte kan tända dem för katternas skull.
Julljusstakarna sätter jag upp natten mot Julafton och då kommer pyntet fram också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

monstermash
2019-11-24 23:45
#9

Jag pyntar första advents helgen och då åker allt upp samtidigt. 

Jag håller med om att många verkar julpynta så tidigt som möjligt och sedan tröttnar och tar ner allt någon dag efter julafton… Å andra sidan bor jag inte hos dem så det spelar väl egentligen ingen roll. 🙂

Carmarino
2019-11-25 04:18
#10

#7 Kan försöka åtminstone.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-25 04:23
#11

#8 Ser på Instagram att det är väldigt många som har tagit fram allt julpynt redan nu. För mig känns det alldeles för tidigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-25 04:26
#12

#9 Ja, var och en får göra som den vill - bara de inte vill pynta hos mig så tidigt.😃 Tycker också det är tråkigt att se utslängda julgranar på annandagen. Då har de som gjort det ju inte fattat att "på tjugondedag Knut dansas julen ut".😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
2019-11-25 10:00
#13

#12 Å andra sidan bevittnar jag hellre julbelysningen innan julafton än efter den ändå, även om jag gärna hade sett att folk låter julen vara uppe lite längre. Så länge det kommer fram och lyser upp i mörkret några veckor så! 🙂

Annons:
Carmarino
2019-11-25 10:02
#14

#13 Ja, jag tycker också det är trevligt med julbelysningen. Den lyser upp i mörkret.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2019-11-25 10:52
#15

Såg två fönster som hade el ljusstakar i fönstren. På ca 8 hyreshus, så här väntar de tydligen med att göra fönstren fina. Men slingor fanns det på balkonger, fint tycker jag…Mvh/WL🌺

Torparmor
2019-11-25 17:42
#16

Vi är i slutfasen av en jättestor renovering, så vi har kartonger och prylar överallt. Så inget pynt här i förväg. Jag hoppas 👍att vardagsrummsbordet kan bli rent till fjärde advent. Som tur är står inte vi för årets julaftonsfirande Ler

Tänker dock pynta köksbordet med en advensljusstake till helgen.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Carmarino
2019-11-25 19:50
#17

Tänk så skönt det blir när renoveringen är klar. Blir det inte denna julen får nu njuta extra mycket nästa jul istället.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2019-11-26 10:22
#18

Mina jullådor ligger fortfarande i förrådet, de kommer fram till helgen ;) Är ledig helgen denna vecka, så då kommer det ram dagen innan första advent, men det tänds inte förn på Söndagen :)

Ljusslingan hänger ute på balkongen hela året, då den är jättekrånglig att plocka ner och hänga upp. men den är bara tänd under December månad.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2019-11-27 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nu har jag fått upp julgardinerna. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2019-11-27 14:00
#20

Så fina julgardiner, snygga motiv. Mina äker upp i morgon. I matrummet är det röda genombrutna i spets, i köket bara en kappa med hjärtan…Mvh/WL🌺

Annons:
Carmarino
2019-11-27 15:01
#21

Tack Wonnalesan. Ja, jag tycker väldigt mycket om de här gardinerna, särskilt som det är både tomtar och katter med på dem också. 🙂

Har bara julgardiner i köket, för jag har inte hittat några som passar till de övriga rummen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
2019-11-27 20:27
#22

#19 Men så fina julgardiner! Vet du om de fortfarande säljs? 😍

Carmarino
2019-11-28 11:09
#23

#22 Tror inte det. Har visserligen inte varit på Gekås på ett tag, men de senaste gångerna jag tittade så fanns de inte där. Minns inte när jag köpte dem, men tror att det är åtminstone 7-8 år sedan. Fast de kanske finns någon annanstans.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-28 11:14
#24

Idag började jag med julmusik. Adventsstädade nämligen, och då tyckte jag att jag behövde lite inspiration. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2019-11-28 11:42
#25

#24 Städar lite här också. Visserligen som en veckostädning men jag har också putsat några fönster. Julmusik finns på radion nu. Mycket. Jag skulle gärna vänta lite med den.

Carmarino
2019-11-28 11:47
#26

#25 Ja, min adventsstädning var också som en veckostädning. Julstädningen tar jag lite senare. Den blir mycket grundligare. 🙂

Brukar lyssna på P4 Plus, och de har inte börjat spela så mycket julmusik än. Har åtminstone inte hört mer än några enstaka låtar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-30 15:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Nu har jag adventspyntat. Mina fina (konstgjorda) vita julstjärnor var det första jag satte fram.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2019-11-30 15:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Därefter lade jag på jullöparen på skåpet jag ärvt efter mormor. Den är specialsydd för att passa skåpet. Har en duk i samma tyg, som är sydd till bordet som hör till skåpet, men den använder jag inte för tillfället.

Ljusmanschetterna är dels en virkad och dels en gjord i pärlor. Har för mig att det är min svägerska som gjort den virkade. Den i pärlor vet jag att det är min farbror som har gjort. Han gjorde mycket fina saker med pärlor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-30 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jultavlorna kom upp också, för annars hinner man inte njuta av dem så länge. Den här har min mor sytt i långstygn. Hon var väldigt förtjust i domherrar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-30 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Den här långstygnstavlan sydde min mor till mig. Är väldigt glad för den, för det är så härlig stämning i den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-30 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Den här korsstygnstavlan började jag sy till min mor (vi skulle byta tavlor), men jag tyckte det var så jobbigt att sy den så jag blev aldrig klar. Till all lycka så gick min brorson med på att avsluta den åt mig (han är väldigt duktig på att sy), så min mor hann ha den några år innan hon dog.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-30 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Den här handduken fick jag i julklapp av min bror och svägerska för många år sedan. Tycker den är så fin.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-30 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Självklart ska katterna också ha det lite adventsfint på matplatsen. Till jul byter jag till en mycket juligare tablett åt dem. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-30 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Adventsljusstakarna är redo inför morgondagen, och adventsdukarna är på bordet. (Löparen har jag själv broderat.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2019-11-30 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Och äntligen fick jag ta fram min älskade julkopp. Min absoluta favorit när det gäller koppar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
2019-11-30 17:22
#36

Väldigt fina saker Carmarino. Nu fick jag lust att pynta mer och kom på att jag glömt adventsduken som jag själv sytt 🙂

Jag ska visa den när den är struken…..

JMW
2019-11-30 17:27
#37

Oj Carmarino! Du har verkligen gjort det adventsfint. 

Jag har också fixat idag. Hela dagen. Nu lyser det i nästintill varje fönster och i en buske ute. Även garagefönstret har en ljusstake. På vinden står en stake i ena fönstret. Så ja, i nästan varje fönster finns något. 

Ser att du har en spishandduk (som jag kallar den). Jag brukade sy sådana i mängder förr. Sålde även på Tradera. Det roliga är att jag har knappt någon själv och absolut ingen julig. 🤔

Carmarino
2019-11-30 17:47
#38

#36 Tack Lillyrod. Det kommer mer pynt till jul. Det här är ju bara adventspyntet. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-30 17:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#37 Tack JMW.

Har bara en adventsljusstake kvar. Min favoritljusstake (köpt på Gekås) gick sönder förrförra julen och jag har inte hittat någon som jag vill ha. Därför har jag bara "reservljusstaken" nu. Den får duga tills jag hittar en jag tycker om.

Brukade ha en ljusgirlang på balkongen också, men efter fönsterbytet i år försvann krokarna jag fäste den i, så jag kunde inte sätta upp den i år. Däremot har jag kvar girlangerna inomhus. Dem glömde jag fotografera, men de ser likadana ut som förra året (då bilden är tagen). Som synes är det nästan likadant pyntat i år. 👍

Ja, spishandduk heter det nog. Kom inte ihåg namnet. Kanske är det en av dina jag har fått. Tror nämligen att min svägerska har köpt den på Tradera. Glad Hon köpte flera olika till sig själv, och det var inte bara juliga utan andra också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2019-12-01 03:46
#40

Jag började pynta den siste september. Älskar jul och julpynt. Vad andra tänker om det är ointressant.

Torparmor
2019-12-01 10:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#41

Åh du har så fint Carmarino ✨

Här blev det trots renoveringsstress en liten morgonstämning och så här är utsikten

Attans bordsbilden blev felvänd - Nudå


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Carmarino
2019-12-01 11:42
#42

Tack Torparmor.

Så mysigt det ser ut. Här är det inte en snöflinga i sikte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: