Annons:
Etikettbakning
Läst 631 ggr
Carmarino
2019-11-17 12:12

Julbakat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag bakat pepparkakssnittar. Hittade ett recept i senaste numret av Hembakat, och kände att det här måste jag testa. Det var så lätt att baka snittarna och det gick rätt snabbt också. Plus att de blev väldigt goda. 👍

Det är inte direkt den vackraste bilden, men snittarna ska svalna på plåten och det hade de inte gjort när jag fotograferade dem. Så de fick ligga kvar på plåten. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2019-11-18 11:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bakade dubbel sats av pepparkakssnittarna idag, så nu har jag lite mer att sälja på loppisen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2019-11-18 23:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag bakade saffrans biscotti! 😀

HH 🙂

Pzycholix
2019-11-19 08:57
#3

Kan man få recept på båda? :D

Soligajag1
2019-11-19 09:19
#4

https://www.ica.se/recept/saffransbiscotti-715404/

Saffransbiscotti 🙂Jag hade i sötmandel som jag hade skållat . skalade sen och hackade dem .  Vetemjöl i receptet räcker inte , jag hade i lite mer , men ni kan  göra receptet , sen om degen är lös har ni i mer mjöl , lite lös ska degen vara , sen rullar du 4 st långa längder på en plåt , 

grädda i 15 min,  ta ut plåten . låt det svalna en stund,  sen skär du dem i sneda bitar ,  minst 10 st av varje rulle.  Lägg dem sen med  snittytan neråt , grädda i 30 min, ugnsluckan lite öppen ( kan ni inte ha ugnsluckan öppen , lägg 2 st pannlappar i mellan .)  Då blir biscottin kanon. sen vände jag på kakorna , in i ugneb ytterligare 30 min , klart! 

Lycka till! 🙂

HH 🙂

Carmarino
2019-11-19 14:34
#5

Receptet på pepparkakssnittarna finns i senaste numret av Hembakat. De har inte lagt ut det på hemsidan än, så jag vill inte skriva det här.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-19 14:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Idag har jag bakat saffransbullar. De blev gula och fina, men smakade inte så mycket saffran. Hade bara i ett paket saffran, och det var tydligen för lite.

Så här såg degen ut innan jag bakade ut den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2019-11-19 14:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här har jag bakat ut degen. Det blir 24 bullar om 40 gram deg vardera.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-19 14:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Färdigjästa, penslade med ägg och klara för ugnen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-19 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Gjorde två satser, så totalt blev det 48 bullar (och en minibulle, som jag provsmakade medan den var ljummen).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-20 11:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Bakade minisockerkakor med clementinsmak idag, d.v.s. hade rivet skal av fyra clementiner i smeten. I originalreceptet är det citronskal, men hade inga citroner hemma.

Gjorde rätt mycket smet, så det räckte till två olika sorters kakor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-21 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tyckte det var så roligt att baka saffransbullar så jag gjorde en omgång till. Den här gången gjorde jag den dock mjölk-, ägg- och sockerfri - men med samma recept. Bytte bara ut mjölken mot havremjölk, sockret mot Sötin och uteslöt pensling med ägg. Därför blev de här bullarna inte lika blanka och mörka som de "vanliga" bullarna, men de smakade likadant.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
2019-11-24 23:46
#12

Mums, pepparkakssnittarna såg goda ut.

millan21
2019-11-25 00:18
#13

Carmarino. inte har du något recept på pepparkakssnittarna som du kan länka till? De såg så goda ut och jag älskar pepparkakskrydda.

Annons:
Carmarino
2019-11-25 04:34
#14

#13 Tyvärr inte. Receptet kommer från senaste numret av tidningen Hembakat, och de har inte lagt ut receptet än. Fast om du vill kan jag skicka det i ett PM till dig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
2019-11-25 09:36
#15

#14 Aha, jag förstår. Ja om du vill/orkar får du väldigt gärna skicka receptet :)

Carmarino
2019-11-25 10:02
#16

#15 Skickat!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2019-11-25 10:06
#17

https://www.recepten.se/recept/pepparkakssnittar.html Jag hittade pepparkakssnittar på recept.se Dessa tänkte jag baka sen . Till 🎄 Julmarknaden, den 8:e December. 😀❤️🌹

HH 🙂

Carmarino
2019-11-25 10:15
#18

#17 Ja, det finns mängder av olika recept på pepparkakssnittar. De flesta är olika, så man får testa och se vilket man tycker bäst om. 🙂

Anledningen till att jag valde det här var att det var så enkelt att göra. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-08 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Igår och idag bakade jag minisockerkakor med clementin. Har fått en beställning på 40 stycken, men bakade lite mer så att jag fick några själv också. (Kakorna är inte lika ljusa i verkligheten, utan mer gyllengula.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2019-12-08 22:06
#20

#19. Så mumsigt!🤤

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
2019-12-09 12:45
#21

#20 Ja, de var goda. Fick en bild på hur de såg ut innan de skulle serveras. De var täckta av clementinklyftor och vispad grädde. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-12 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Bakade en omgång mjölkfria amerikanska pepparkakor idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-12-12 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#23

Sedan blev det lite påfyllning av de mjölk-, ägg- och sockerfria lussebullarna också. Har nämligen gett bort de flesta av de jag bakade innan. Den här gången gjorde jag dem bara hälften så stora; "om de är små får man ta två". 👍

Penslade dem med smält, mjölkfritt margarin, för jag hade läst att man kunde göra det. Inte blev bullarna blanka av det heller, men kanske lite mer gyllenbruna än utan pensling.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2019-12-12 22:50
#24

#23 Mums ! Va fina 😀😋

HH 🙂

Carmarino
2019-12-13 16:01
#25

#24 Tack. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-09-30 12:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Igår började jag så smått på julbaket, och det blev en sats amerikanska pepparkakor. Den här gången testade jag att baka ut halva satsen som gaffelkakor och den andra halvan som snittar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: