Annons:
Etikettdryck
Läst 317 ggr
monstermash
2019-10-15 10:13

Blossas årgångsglögg 2019

I år är det Alhoa som är årets smak! Jag dricker inte glögg överhuvudtaget tyvärr, någon annan här inne som ska testa? Vilken av smakerna som funnits genom åren (fullständig lista hittar du här) gillade du bäst?

Annons:
Carmarino
2019-10-15 12:03
#1

Dricker inte heller glögg så jag brukar inte köpa årgångsglöggen. Har däremot en flaska alkoholfri glögg stående sedan några år. Den använder jag när jag gör glöggtryfflar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
2019-10-15 20:33
#2

Oj, det lät spännande. Jag har aldrig ätit tryffel ens. Hur smakar det?

Tarotstollan
2019-10-15 21:59
#3

#0. Jag ser ingen lista, bara årets smak.

Jag gillar glögg men har inget minne av att jag köpt någon årgångsglögg, kanske för att den varit slut de gånger jag varit på bolaget. Eller så är det så att jag redan bestämt vad jag skall köpa och då blir det inget extra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2019-10-16 11:37
#4

#2 Det beror på vilken tryffel det är. 🙂

Det finns tryffelsvampar som man använder i matlagning - och de är dyra. De tryfflar jag gör är gjorda av choklad och kallas tryfflar beroende på att man ofta rullar dem till ojämna kulor så att de liknar tryffelsvamparna.

Man kan göra tryffel på många olika sätt, men oftast gör man dem på choklad, grädde och smör. Det är ungefär samma som chokladganache, men ganachen är inte lika fast som tryffeln.

Det går också att göra "vattentryffel" och då gör man den på sockerlag istället för grädde. Då kokar man upp vatten och socker, häller det över chokladen och rör om tills det blir en jämn smet. Sedan låter man den stelna och då kan man rulla kulor av smeten, samt rulla kulorna i t.ex. kakao, kokos, nötter eller annat.

Idag har jag gjort en variant med kaffe. Då kokade jag upp kaffet med sockret och hällde över chokladen. Man kan även tillsätta sprit/likör/saft eller riva ner skal av någon citrusfrukt för att smaksätta tryffeln.

Du hittar ett enkelt recept på tryffel här på julsajten.

På chokladsajten kan du läsa om mina experiment med olika sorters tryfflar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: