Annons:
Etikettdekoration
Läst 939 ggr
angest
2019-01-07 16:07

När ska julen bort?

Alla mina grannar efter gatan har tagit bort ljusstakar, julstjärnor osv från fönstren. Det verkar dom göra trettondagsafton och så har det varit varje år. Själv tar jag bort allt vid tjugondag knut.  Men jag blir alltid lika stressad varje år av att vara den enda som har juligt i mina fönster flera dagar efter de andra. Vad är det egentligen som gäller: trottondagshelgen eller tjugondag knut? Har ni ljusstakar/stjärnor kvar som lyser?

Man gör förstås som man vill men jag undrar ändå :)

Annons:
JMW
2019-01-07 16:11
#1

Det är väl upp till var och en. Jag vet inte om det finns någon "regel" men man brukar väl säja att Tjugondag Knut dansas julen ut.

Jag håller på och plockar bort lite pö om pö. Har matrum och vardagsrum kvar med adventsbelysning. Det tar jag imorgon.

-Aida-
2019-01-07 16:12
#2

Min farmor brukade säga, "på tjugonda knut ska julgrana ut." Min pappa gick efter detta och de gör jag med. 😂

Åsa S
2019-01-07 16:16
#3

Njuter ibland nästan ända till påsk avskyr regler är det nån som har problem med att jag har julgrejer länge så är det deras problem inte mitt. Jag tar bort allt när solen börjar lysa och man känner att våren är på väg nått måste man ju ha hemma och pigga upp med medans det är mörkt och kallt ute.

Carmarino
2019-01-07 16:19
#4

Brukar ha kvar julpyntet till den helg som ligger närmast Knut, men så sätter jag inte upp det första advent heller. 🙂

I år kanske det blir lite längre, för jag har ju fått en väldigt envis förkylning, så jag vet inte om jag kommer att orka ta ner pyntet i helgen.

Se även den här diskussionen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2019-01-07 16:20
#5

Inget bort före tjugondag Knut! Vintern är så lång och mörk och julen så kort.

I år är jag bort just den 13 jan, så det får bli lite pö om pö den veckan. Så granen slängs inte ut förrän den 20 jan i år när några barn kan hjälpa till.

Ute belysningen åker inte in förrän i slutet på febr- början på mars när det blivit lite ljusare ute.

Aldrig att jag skulle bry mig om vad grannarna ev. tycker.

angest
2019-01-07 16:22
#6

#4 Oj jag missade att det redan fanns en tråd om det.

Annons:
Caeli
2019-01-07 16:22
#7

Bry dig inte om dina grannar utan gör som du själv känner. Här åker tomtarna ner först medan ljusstakar, stjärnor och slingor får vara kvar lite längre. Exakt när är olika från år till år! Men än så länge lyser det här! Och även hos de flesta av grannarna!

Carmarino
2019-01-07 16:32
#8

#6 Det gör inget. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlgaMaria
2019-01-07 16:41
#9

Tjugondag Knut är ju traditionellt rätt tidpunkt att städa ut julen, men många gör det väldigt snabbt numera. Jag känner mig också lite stressad av det men försöker hålla ut. Tycker folk borde bli bättre på att njuta av julen lite längre, men julen har ju liksom blivit förskjuten till att firas hela adventstiden. Så var det inte förr.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

monstermash
2019-01-13 11:45
#10

Tjugondeknut städar jag ut julen. De flesta som plockar undan julen verkar vara samma som tar upp julpyntet i november för att dem "inte kan vänta" enligt mina observationer.

Carmarino
2019-01-13 13:24
#11

#10 Det är vad jag också tror. Tar man fram pyntet första advent så hinner man förstås tröttna när julafton är över.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
2019-01-13 14:26
#12

Njäe… Nu tänkte jag mer på dem som tar upp julpyntet i början av november. 

Majoriteten av alla jag känner (till) som pyntar till 1:a advent väntar till tjugondeknut innan julen städas undan, men just de som prompt vill börja i slutet av oktober/början av november verkar tröttna innan nyår, åtminstone häromkring 🤔

Carmarino
2019-01-13 15:31
#13

Aha, visste inte att det fanns dem som tog fram pyntet så tidigt. Har sett flera på bl.a. Instagram som pyntat vid advent och som tar ner pyntet efter jul.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Caeli
2019-01-13 15:35
#14

Hade jag tagit fram julpyntet i oktober hade jag nog varit trött på det innan jul…😁

Carmarino
2019-01-13 16:01
#15

Ja, det hade jag också. Tar fram lite pynt till advent, men det är mest ljusslingor, julblommor, lite dukar och adventsljusstakar. Resten väntar jag med till 1-3 dagar innan julafton.

Den här julen klädde jag inte granen förrän på julaftons förmiddag. Hade visserligen planerat att göra det dagen innan, men varken tid eller ork räckte till för det.

Började plocka bort lite pynt idag, men känner att jag inte orkar så mycket eftersom jag fortfarande inte är frisk, så i år får jag njuta av julen lite längre. Tur att granen knappt barrar någonting. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
2019-01-14 16:32
#16

Precis! Det är dem nog med tanke på att julpyntet åker ner innan nyår igen också ;)

Upp till toppen
Annons: