Annons:
Etikettprathörnan
Läst 695 ggr
Eda
12/26/18, 2:41 PM

Är julen redan slut?

Sorgligt, sorgligt att julen redan tycks vara slut. Den här granhögen fotade min man i dag på Lilla Essingen kl. 14.00!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
[Jimmy.L]
12/26/18, 2:48 PM
#1

Det kan vara överskott från någon granförsäljare.

Carmarino
12/26/18, 2:59 PM
#2

Tror inte det. Såg på instagram att det tydligen är många som kastar ut sina granar på annandagen. Förmodligen är det de som tog in den till första advent, som har tröttnat på den nu.

Jag tog in min dagen innan julafton, så den får hänga med till tjugondedag Knut. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

KPD
12/26/18, 3:06 PM
#3

Advent och jul tycks för många ha smältsamman till något, som nu kallas jul. T.ex. tycks ”julkalender” vara ett ord som tränger undan ”adventskalender”. December fylls av julmusik, julbord m.m. Den egentliga julen blir då avslutningen, när julen egentligen börjar kvällen den 24.12. För några år sedan blev jag utan julknäcke, då det var slut redan en vecka före jul. Själv äter jag inte julmat före jul, och julpynt tar jag inte fram före fjärde advent.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
12/26/18, 3:07 PM
#4

#2 Det är precis så det ska vara.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Carmarino
12/26/18, 3:13 PM
#5

#4 Jag brukar adventspynta, och då tar jag fram en del pynt, men det är mer vintriga saker.

Två, max tre, dagar innan julafton börjar jag julpynta, och då tar jag också in granen. Oftast klär jag den 23 december, men i år hann jag inte det, så därför blev den inte klädd förrän julaftons förmiddag. Däremot tog jag in den så att den skulle acklimatisera sig innan jag klädde den.

Vill inte ta ut julen för långt i förväg, för då blir det inte lika mysigt när det väl är jul.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
12/26/18, 3:13 PM
#6

Bedrövligt.

Man tar väl in granen kvällen före julafton och kastar ut den tidigast tjugondag knut.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
12/26/18, 3:15 PM
#7

#6 Ja, det är slöseri med granarna. De flesta på bilden ser ju fortfarande fina ut. Fast de som kastat ut dem kanske inte vill ha en gran som tar upp en massa plats på nyårsafton.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Eda
12/26/18, 3:18 PM
#8

#1 Överskott från julgransförsäljare tror jag inte att det är, för på Lilla Essingen fanns ingen försäljning i år. 
När jag just gick ut och tittade lite närmare på dem såg jag att några var jättefina, men att åtminstone  tre måste vara från förra året!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Carmarino
12/26/18, 3:19 PM
#9

#8 Märkligt om de fått ligga kvar där sedan förra julen. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Eda
12/26/18, 3:24 PM
#10

#9 Det tycker jag också eller också måste några ha köpt alldeles fantastiskt dåliga granar.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Stockholmare]
12/26/18, 3:45 PM
#11

Är det vid Primusgatan?

Carmarino
12/26/18, 3:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#10 Om de köpte en gran som höggs i oktober (jo, det händer ofta att de huggs då), och tog in den till första advent, så är det inte konstigt om det inte är ett barr kvar på den.

Vissa år har jag haft granar som sett ut så efter jag har tagit ner julpyntet i dem. Barren bara rasar. Det hjälpte inte att jag köpte dem veckan innan julafton, eftersom de höggs så långt innan. Min gran i år har mycket bättre spänst, så jag tror att den kommer att ha en hel del barr kvar till Knut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Eda
12/26/18, 4:04 PM
#13

#11 Granhögen ligger i Luxparken nära Primusgatan.

Carmarinos gran tycker jag ser väldigt fin ut, själva har vi bara en stor adventskrans hängande i vardagsrummets tak. Den är i ädelgran och barrar inte.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
[Stockholmare]
12/26/18, 4:10 PM
#14

#13 Då är det staden som lagt ut dom för att markera var man ska lägga sina julgranar, det är därför det är gamla som lite nya granar.

Zepp
12/28/18, 2:48 AM
#15

Julen är redan slut, tomten har redan varit här och fick du inga julklappar så har du antingen inte varit snäll eller så är du vuxen.

Iallafall så kommer sen de tre vise männen enligt kristen tradition omkring trettondagen/dvs den 6 Januari i år  med presenter till alla barn.. iallafall till Jesusliknande barn.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: