Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 896 ggr
MonicaLagerquist
12/4/18, 9:05 AM

Vit jul

Hur är det hemma hos er?Är det en vit jul eller får man ta en snaps till sillen?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
tlover
12/4/18, 9:09 AM
#1

Trodde du menade snö. Hos oss är det en alkoholfri jul. Hemma hos oss är det alltid totalförbud på alkohol

l'm back

DesK
12/4/18, 9:15 AM
#2

Det varierar en del här. Om några ska köra bil blir det alkoholfritt, om ingen ska köra bil blir det julöl och snaps till maten och glögg före och efter maten. Det viktiga är att vi respekterar varandra och att det aldrig får bli för mycket alkohol.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Surpan
12/4/18, 9:16 AM
#3

Vi har städad jul men utan nolltolerans. Nubbe vill jag inte alls ha och är inte direkt van vid från min familj. Tycker att traditionen att sitta vid matbordet och shotta och hetsa varandra (sjunga/alla ska ta samtidigt) är ytterst märklig. Men lite glögg och någon julöl får man absolut ta. Men i år är jag gravid och håller mig till alkoholfritt. 🙂

/Surpan

starhawk
12/4/18, 10:14 AM
#4

Vi har aldrig haft någon vit jul i det avseendet, men det brukade inskränka sig till en nubbe och såklart glögg, numera har nubben glömts bort så det blir enbart glögg, om den är alkoholfri eller ej håller jag inte reda på.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wony
12/4/18, 10:29 AM
#5

För oss brukar det mest drickas glögg, julmust och någon enstaka gång julöl. Det finns alltid valmöjlighet med eller utan alkohol när det gäller glöggen, och alla som kommer får välja själva hur de gör.

Lussan20
12/4/18, 10:34 AM
#6

Vi tar seden dit vi kommer, bjuds det på vin, glögg och nubbe så brukar jag smaka lite, men magen har svårt att tåla alkohol . Men vi bjuder bara på vin vid särskilda tillfällen. Jag tar ett glas vin i år, gubben tar en lättöl till maten. Han kör bilen hem….Mvh/WL🌺

Annons:
Carmarino
12/4/18, 10:35 AM
#7

Möjligen något glas julöl eller vin, men de flesta dricker julmust.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/4/18, 9:42 PM
#8

Eftersom jag firar borta så har jag ju inget val. Det finns brännvin och whisky om man vill ha. Jag brukar smaka lite på whiskyn det är allt. Jag håller mig annars till julmust och svagdrickan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
12/5/18, 8:14 AM
#9

Jag kommer från ett hem där det aldrig drack något öht. Mina föräldrar var med i MHF (Motorförarnas helnyktra förening) min farfar sop ihjäl sig.

Så när jag i övre tonåren fick höra att hemma hos några vänner drack man både vin och grogg på julafton blev jag mer eller mindre chockad.

Numera blir det en julöl till maten och en nubbe till sillen.

De år vi har haft små barn med på julafton har det inte varit någon alkohol alls.

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
12/5/18, 11:21 AM
#10

Vårt julaftonfirande cirkulerar. Alla utom värdfamiljen åker bil och det finns barn så julafton är spritfri.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Bjallstal
12/5/18, 3:41 PM
#11

Vi har inte heller vit jul, men som många ovan är det glögg och ev någon julöl till vissa. Ingen som en blivit i närheten av salongsberusad ens. Så vi har ingen problematik kring alkohol i min släkt.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

lunaticIam
12/6/18, 1:50 AM
#12

Hemma hos mig är det alltid helt vitt.
Hos föräldrarna är det också till stor del vitt med endast glögg som alkoholhaltig dryck.

Lussan20
12/6/18, 7:02 AM
#13

I mitt hem dracks det lite till jul.

Mina föräldrar arbetade med tunga fabriksarbeten. Att få lite ledigt från arbeta var stort. Dagen innan julafton kom en moster och bakade pepparkakor i den gamla järnspisen.

De drack snaps och provsmakade skinkan. De var glada och skratten ekade i den lilla enrummaren. Granen hade pappa klätt så fint med egengjorda kristyränglar.

Han värmde grytlock på spisen som han lade i våra sängar.Min syster och jag kröp ner i den varma sängen och somnade till  deras glada skratt. De gånger de drack var det bara fest. Det gjorde mig inget alls.

När mina barn var små var jag den som avstod från alkohol och lekte med barnen. Det dracks sparsamt, öl och en snaps, minns inte att någon drack på julafton? Kanske en snaps till julmaten?

Det stör mig inte om andra dricker med måtta. Mvh/WL🌺

Annons:
Calcifer
12/8/18, 5:41 PM
#14

Jag kommer inte dricka men firar hos föräldrarna och de plus min äldre bror tar säkert en julöl till maten eller liknande. Vi har aldrig kört med en vit jul men det har aldrig någonsin varit kalabalik heller så det är väl ingen som tyckt det behövts ha ett totalförbud. Det blir en julöl eller två och möjligen en liten glögg som mest.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[GIKmio]
12/8/18, 7:13 PM
#15

Till julmaten dricker jag alltid julmust. Men på julaftonskvällen så blandar jag vodka med alkoholfri glögg framför TV:n. Så underbart gott

Honestyisdead
12/8/18, 7:24 PM
#16

Här dricker alltid någon lite till maten. Men ingen har varit full så länge jag kan minnas.

Numer är det endast en som har en öl och en nubbe på julafton. Och det är inte jag. Nubbar är inget gott :)

MonicaLagerquist
12/22/18, 6:34 PM
#17

I år får det bli en helt vit jul för mig. Börjat medicinera och den medicinen går inte alls ihop med alkohol. Men  isvatten är gott det med

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
12/22/18, 6:37 PM
#18

#17 Funkar det inte med julmust? Eller tycker du inte om det?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/22/18, 6:54 PM
#19

#18 Har aldrig blandat sprit med julmust och kommer aldrig att göra det. Den här julen så blir det ingen alkohol för mig.

Carmarino
12/22/18, 7:08 PM
#20

#19 Menade mest om MonicaLagerquist kanske kunde dricka julmust istället för isvatten. Eftersom hon skrev att hon inte kunde dricka alkohol på grund av medicinen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Honestyisdead
12/22/18, 7:10 PM
#21

#18 😂

MonicaLagerquist
12/22/18, 7:31 PM
#22

#18 Julmust är för sött att dricka till mat tycker jag. Isvatten eller kolsyrat vatten är godare.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
12/22/18, 7:32 PM
#23

#21 Förstår inte riktigt vad som var så roligt med min fråga till MonicaLagerquist?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Åsa S
12/23/18, 2:05 PM
#24

Måttligt drickande brukar det vara kanske en liten vinglögg och en liten nubbe till folkölen.

Carmarino
12/23/18, 2:57 PM
#25

#22 Föredrar normalt också vatten till maten, men jag gör ett undantag till jul. Då blir det julmust. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kyllan56
12/23/18, 3:36 PM
#26

Vi hade väldigt sparsamt med alkohol när jag var barn. När tomten delat ut klapparna satt de vuxna med tomten - som var en granne - och drack likör. En gång kikade vi in genom nyckelhålet och då förstod jag att tomten inte fanns. 

Själv är jag inte så begiven på alkohol har ofta kört och då är det givet att det inte blir något alls.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: