Annons:
Etikettprathörnan
Läst 820 ggr
Tant Grön
2018-12-03 14:12

Hur vill du ha ditt julbord?

En undersökning från Livsmedelsföretagen:  https://www.livsmedelsforetagen.se/undersokning-sa-vill-svenskarna-ha-sitt-julbord-2018/**Hur ordnar du ditt julbord?**

När tycker du att man får börja äta julmat?

  • 46% – från och med första advent
  • 25% – från och med ”lilljulafton” 23 december
  • 15% – från och med julafton 24 december
  • 9% – man får äta julmat året om

I vilken utsträckning ansvarar du för att laga julmaten?

  • Kvinnor: 86% anger att de har stort eller delvis ansvar
  • Män: 75% anger att de har stort eller delvis ansvar

Kommer du att beställa hem julmaten i år?

  • 93% svarar nej
  • 3% svarar ”nej, men vi har övervägt det”
  • 2% svarar ”ja, men bara delar av julbordet”
Annons:
tlover
2018-12-03 14:35
#1

Jag äter bara julmat från 24 dec men då äter jag inte det ute eller med jobbet heller. Beställer aldrig hem men eftersom jag aldrig är ensam på jul så brukar vi dela upp vad vi gör

l'm back

Siggebus
2018-12-03 14:52
#2

Numera blir det bara på julafton om det inte är så att jobbet fixar julbord. Ibland har vi varit på julbord med familjen men då vill jag inte ha det för nära jul.
Vi har börjat en ny tradition - vi har julafton hos någon i släkten som har plats men vi tar med oss mat som ett "knytkalas". Jag brukar göra "kärringa-röra" vilket brukar vara mycket uppskattat. För min del skulle jag kunna strunta i skinka, köttbullar, kål etc och bara äta av sill-julbordet 🙂
Vi gör som vi vill - köper färdigt, beställer eller gör själv. Inga krav! Dessutom har vi julklappsleken så man slipper ruinera sig. Lugnt, glädjefyllt och avslappnat.

Calcifer
2018-12-03 14:52
#3

Jag äter julskinka och prinskorv så fort det går att få tag på i affären. 😎


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Carmarino
2018-12-03 15:05
#4

Brukar bara äta julmat på julafton. Firar med släkten, och det enda jag brukar göra är Praliner till gottebordet. Beställer inte hem julmaten, men vi har inga mängder, utan bara vissa utvalda saker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
2018-12-03 15:25
#5

Jag tycker man får börja med julmat efter första advent. Själv blir det dock endast på julafton för min del, i år är jag dock sugen på att gå på julbord innan med… Får se om vännerna nappar :)

Tarotstollan
2018-12-03 19:36
#6

Lagar ingen direkt julmat till mig själv men köper hem rödkål, prinskorv, och köttbullar för att ha något gott att smaska på. Gröt kokar jag alltid själv och det som blir över gör jag pudding av med russin i.
Annars är det bara julbord hos släkten som ätes av ca 2 - 4 gånger fram till Trettondags-helgen. Då är det dopp i grytan, gröt och lutfisk som gäller de gångerna. Har aldrig ätit julbord ute.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
MonicaLagerquist
2018-12-03 21:03
#7

På julafton. Lagar all mat själv.

Stolt ägare till fem La permer

Surpan
2018-12-04 08:30
#8

Så tråkigt att folk har åsikter om när man får och inte får göra oskyldiga saker som att äta julmat eller dricka julmust eller sätta upp en adventsljusstake. Att man har sina traditioner och vill hålla på dom är såklart helt okej, men jag tycker det är tråkigt när undersökningar och andra formulerar sig som att man "får inte" göra vissa saker. Jag hör det på radion hela tiden i dessa tider, "lyssnarna är upprörda över att vissa dricker julmust i november" osv. Jag säger: Mer jul till de som vill! 🙂

Själv äter jag julmat från jag blir bjuden på det. I år blir det nu på torsdag den 6e, för då är det julbord med jobbet. Men jag har redan börjat äta julskinka och julmust hemma.

/Surpan

Carmarino
2018-12-04 10:29
#9

För min del får folk julpynta och äta julmat precis när de vill, men själv vill jag inte börja för tidigt. Då hinner jag tröttna innan det är julafton.

Vet att en del julpyntar till första advent - eller tidigare - och sedan tar ner allting och slänger ut granen annandag jul. Jag gör inte det förrän till helgen närmast "Knut", så då hade det förmodligen bara varit ett tomt skelett kvar av granen om jag satt in den första advent. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2018-12-04 10:37
#10

Nu för tiden får man ju göra som man vill. När jag var barn så var det väldigt noga med när man fick göra olika saker.

Torparmor
2018-12-05 17:10
#11

Vi har aldrig haft många måsten eller traditioner, våra arbetstider och familjens sammansättningar har under åren styrt. Kvällen före julafton avslutas dock med julskinkemacka och julmat äts tillsammans med nära släktingar på julafton (knytis). Under jul- och mellandagarna äter vi julmatsresterna 😉. 

Juldekorationer kommer upp en eller två dagar före julafton, men sitter däremot uppe ganska lång tid efter jul, det gäller ju att ha tid och njuta av julen 🤗


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: