Annons:
Etikettjulmaten
Läst 650 ggr
MonicaLagerquist
2018-12-01 17:58

Koka risgrynsgröt

Hur kokar du  risgrynsgröt?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Magi-cat
2018-12-01 18:01
#1

Bara enligt beskrivning på paketet. 🙂 Lite extra grädde, kanske.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Novachan
2018-12-01 18:23
#2

På grund av magproblem har jag de senaste gångerna inte kunnat använda mjölkprodukter så jag använder osötad mandeldryck istället. Går precis lika bra att använda, om man vill använda andra mjölkfria alternativ så är det bara att testa på! Min familj vill ha mer fast gröt så vi brukar använda hälften så mycket mjölk, eller i mitt fall mandeldryck, som står i beskrivningen. Vid behov tillsätter vi i slutet mer mjölk/mandeldryck men det behövs sällan. Jag brukar glömma att köpa kanelstången så jag gör gröten utan, tycker det blir gott ändå. Annars så följs beskrivningen på paketet.

tlover
2018-12-01 18:23
#3

Efter ett mjölkfritt recept jag har. Kokar det bara en gång om året så jag kan det inte utantill

l'm back

MonicaLagerquist
2018-12-01 18:59
#4

Jag kokar gryn och vatten på spisen.Kokar upp mjölken och sen låter jag det stå i ugnen på 125 garder i ca 1 ½ timme.

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
2018-12-01 19:27
#5

Ugnen! Det var en smart idé! Varannan gång ungefär blir det bränt i grytan och det slipper jag gärna. Skall testa i jul.

MonicaLagerquist
2018-12-01 19:48
#6

#5 Ja man slipper vidbränd gröt.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Tarotstollan
2018-12-01 23:08
#7

Vatten ca som på paketet gör inget om det blir mer. Stor klick med Milda, salt och 3-4 kanelstänger.
Sköljer riset, i med det och så får det koka i ca 15 minuter.

Drar av grytan från plattan och så får det stå och svälla i några timmar.
På med grytan på plattan igen och i med mjölken, nu gäller det att passa gröten och röra så den inte bränns.
Efter kokat i  några minuter, så dras den av igen och får svälla. Sockras och är den fortfarande varm efter några timmar så ätes den eller så värmes den igen på plattan och röres väl i.
Så kokade min mormor gröten och det tar ju hela dagen om man vill.
Inget ovanligt att man lät gröten stå och svälla under natten till julafton, just för att den skulle hinna svälla ordentligt till Julaftonskvällen.
Numera går det ju att koka den fortare men jag gör ungefär lika dant fortfarande men jag låter den koka lite längre första gången, så den sväller mera under kokningen.
Sen ätes den med massor av kanel eller saftsås till. Jag har ingen mjölk på gröten, då jag inte äter eller dricker mjölk.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Kyllan56
2018-12-01 23:18
#8

Jag gör som min farmor gjorde och lärde min mamma. Kokar ris med mjölk, salt och kanelstång. Även med mortlad kardemumma. Sedan vispar man grädde och blandar i när det är varmt. Jag använder tre gamla kopparmynt för att det inte ska bränna fast. Så gjorde min farmors mamma och sedan lärde farmor min tyska mamma att koka gröten på det sättet.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: