Annons:
Etikettgodis
Läst 1004 ggr
Amandla
2018-11-12 18:56

Vilket julgodis måste ni göra varje jul?

Har ni några absoluta måsten vad gäller hemgjort julgodis?

Jag kokar alltid knäck efter min farmors recept från mitten av 1900-talet. Det är väl egentligen inte mycket som skiljer det från andra knäckrecept mer än att man har i ströbröd på slutet, och jag har också i hackad mandel. Sen vill jag ha knäcken lite hårdseg, tur att jag inte har några problem med lossnande plomber…

Många jular har jag också kokat chokladkola där det är vispgrädde och blockchoklad i receptet, den blir ganska mjuk. Numera föredrar jag femminuterskola som jag hittade i en bakbok som mina söner hade när de var små. Den blir också sådär hårdseg, mums!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Carmarino
2018-11-12 19:01
#1

Tidigare gjorde jag alltid marsipanlimpor med nougat i mitten, men det var några år sedan jag gjorde det. Numera blir det mest tryffel och eventuellt någon kola. Har alltid planer på att göra flera sorters godis, men det brukar sluta med att jag inte hinner/orkar göra mer än tryffeln.

https://choklad.ifokus.se/discussions/5b2a8dc58e0e74616a000f19-chokladtryffel


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Amandla
2018-11-12 19:03
#2

Chokladtryffel har jag nog bara gjort en enda gång och tyckte inte de var så goda. Förmodligen för att det var för mycket mörk choklad i dem, sån är inte särskilt god i min mun. Jag föredrar mjölkchoklad alla dagar i veckan. Undrar om jag inte har ett recept på tryffel med Marianne-karameller? Det kan jag säkert anpassa efter min egen smak 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
tlover
2018-11-12 19:04
#3

Mammas snickers och mjölk och glutenfri kola

l'm back

Carmarino
2018-11-12 19:07
#4

Har testat lite olika varianter och kommit fram till att om man ska göra tryffel på mjölkchoklad och vit choklad så ska man inte ha för mycket vätska.

Gjorde en tryffel på vit choklad igår, där jag använde 50 g (0,5 dl) limesaft och 150 g vit choklad. Tror att du kan använda samma proportioner med grädde och mjölkchoklad - eller varför inte apelsinsaft. Ska testa det också antingen imorgon eller senare i veckan. Vill du inte ha den "naturell" så kan du ju hacka Marianne-karamellerna och blanda ner dem i smeten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Amandla
2018-11-12 19:07
#5

#3 Snickers är ju alltid gott! Jag är inte ett dugg insatt i vad man använder om det ska vara gluten- och mjölkfritt, inte mer än vad jag råkat snubbla över här och där, så jag undrar vad hon använder i den kolan?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
tlover
2018-11-12 19:10
#6

#5 den varianten har inte kola, det är ofta jag som gör det också nuförtiden men det är hennes recept

l'm back

Annons:
Amandla
2018-11-12 19:13
#7

Tack för recept Carmarino, det sparar jag 👍

Missförstod dig kanske, tlover?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Carmarino
2018-11-12 19:41
#8

#7 Glömde skriva hur du gör, men det är busenkelt. Beskrivningen är visserligen lång, men har du gjort det en gång så behöver du inte den mer. Kom bara ihåg 0,5 dl vätska och 150 gram choklad, så kan du göra hur mycket tryffel du vill. Skulle du mot förmodan vilja göra tryffel på mörk choklad så är mängderna 40 gram (0,4 dl) vätska och 115 gram choklad.  🙂

Finhacka chokladen (behövs inte om du använder små chokladknappar). Eventuellt kan man smälta den lite i mikrovågsugn, men vakta noga så den inte bränns (kör 10-15 sekunder åt gången). Man kan också smälta den över vattenbad. Det är inte nödvändigt att smälta den, men det gör det lättare att få en jämn tryffelsmet.

Koka upp grädden/saften och häll den över chokladen. Använd en slickepott och rör med små rörelser från mitten och ut. Öka till lite större tag när tryffeln börjar gå ihop, och fortsätt röra tills all choklad har smält och smeten är blank.

Sedan brukar jag lägga plastfolie direkt på smeten och låta den stå i rumstemperatur tills den stelnat. Det kan ta allt mellan några timmar till ett par dagar. Vill man inte vänta så länge kan man ställa den i kylen ett tag.

Ta sedan en inte alltför stor sked och gräv upp tillräckligt med tryffel för att göra en lagom stor kula. De ska inte vara jättestora, för det blir för mäktigt, utan en storlek på 1-2 cm diameter är lagom.

Ha ett djupt fat bredvid, med antingen kakao, kokos, hackade mariannekarameller, hackade nötter eller annat som du tycker är gott. Rulla tryfflarna i det och lägg dem antingen på en plåt med bakplåtspapper, i ischokladformar eller i minimuffinsformar.

Eftersom jag tycker det är rätt tråkigt att stå och rulla tryfflarna så brukar jag ofta spritsa dem till toppar istället. Skulle smeten ha stelnat för mycket så kan man köra den i mikron 5-10 sekunder (eller i 5-sekundersintervaller om den fortfarande är för stel) och röra den smidig igen. Den ska inte vara flytande, utan krämig och spritsbar.

Det funkar dock inte så bra att spritsa dem om man har t.ex. hackade nötter eller mariannekarameller i smeten, så då får man rulla dem. Man kan också bre ut smeten i en form (ca 15x15 cm) och sedan skära den i bitar. Lägg antingen plastfolie eller bakplåtspapper i formen, så blir det lättare att få ur tryffeln.

Förvara tryfflarna svalt, men ta fram dem lite innan de ska ätas så att de får rumstemperatur.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Amandla
2018-11-12 19:43
#9

Perfekt ju, tack snälla du! Vill sätta igång genast, men då lär det inte finnas en enda tryffel kvar till jul ☺️så jag får vänta till de allra sista dagarna innan.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Carmarino
2018-11-12 19:50
#10

Du måste ju öva dig lite, och testa olika smaker. Det gör jag. 😃

Det är en liten sats, så det brukar bli 25-35 tryfflar, beroende på hur stora man gör dem. Satsen med mörk choklad är ännu mindre, så där brukar det bara bli ca 20 tryfflar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Amandla
2018-11-12 19:55
#11

Njaaaa… vet inte om jag törs. Äter egentligen lchf (-27 kg hittills!) och då ingår inte mjölkchokladtryfflar - särskilt inte 25-35 stycken, i konceptet 🤪Men till jul får jag fuska allt jag orkar, och jag orkar inte på långa vägar lika mycket socker numera som innan lchf.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Carmarino
2018-11-12 19:59
#12

Använder du sockerfri choklad och grädde så blir det ju LCHF-godis. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Amandla
2018-11-12 20:16
#13

Fast det ska vara gott också 😎 Gillar inte sötningsmedel.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Carmarino
2018-11-13 06:07
#14

Synd att du inte gillar mörk choklad. Det brukar inte vara så mycket socker i den. Den är ju dessutom lite nyttigare än mjölkchoklad.

Minns inte riktigt när det gäller LCHF, men nog är det väl tillåtet med lite mörk choklad? Använd inte Marabous mörka choklad utan testa med t.ex. Odenses chokladknappar. Smaken brukar bli lite mildare när man blandar med grädde.

Gillar du passionsfrukt så kan du smaksätta med 1-2 stycken. Ta med kärnorna också, så blir tryffeln lite "knaprig". Har själv testat, och den hade strykande åtgång. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-11-13 07:43
#15

Min vän Gunillas kärlekskola måste jag koka. Just nu i renovertingsstöket hittar jag inte receptet men jag ska se om det dyker upp senare.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-11-13 09:47
#16

Det låter spännande. Du får gärna dela med dig av receptet om du hittar det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

jollycox
2018-11-13 17:20
#17

Gör alltid Leilas chocolate chip gingerbread cookies i december, dom är underbara och inte särskilt svåra att göra!
Brukar ibland göra pepparkastryffel också, vet inte vilket recept det är jag brukar göra men iallafall med pepparkakskryddor och så rullar man dom i krossade pepparkakor.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Carmarino
2018-11-13 17:58
#18

#17 Det låter gott.

Gjorde pepparkaksganache/-tryffel för ett tag sedan. Den blev otroligt god, så den kommer jag nog att göra till jul. Fast då kommer jag att antingen ta mer choklad i eller använda mindre vätska, för den blev för lös för att rulla. Bra tips att rulla den i krossade pepparkakor. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
2018-11-13 18:46
#19

Den gamla goda sortens N-chokladbollar.
Snabba att göra o goda. 😛

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

wildfire
2018-11-14 06:21
#20

Kola och knäck är ett måste annars är det inte jul men även knäckäpple fast det blir inte varje år.

Annons:
Tarotstollan
2018-11-14 22:54
#21

Det var längesedan jag gjorde något julgodis men förr om åren så gjorde jag knäck, ischoklad, nougat och marsipangodis bl.a. 
Utav de sorterna är nog knäck och marsipan mina favoriter till jul.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: