Tänkte vi kunde ha en tråd där vi kan visa våra julblommor. Min julkaktus har så smått börjat få blommor nu. Egentligen är det en novemberkaktus, så det är ju passande att den börjar blomma nu i november.
Åh, så fina. Mina fick en svampsjukdom och dog allihop. Blev så ledsen för en del var skott av väldigt gamla sorter. Min finaste julblomma nu är en orange julstjärna. Fast den kallas visst höststjärna när den är orange.
Så tråkigt att dina julkaktusar dog Tant Grön. Särskilt trist är det när det är blommor som funnits med länge. Har du inget foto på julstjärnan du kan visa oss? Tror aldrig jag har sett en orange någon gång.
Oh, så fina! Jag hade 1 som blev till 4 med hjälp av katterna! Tyvärr har de aldrig blommat ordentligt, fick 2-3 blommor på någon för några år sedan men sen har jag inte sett några knoppar en gång.. Moderplantan blommade när jag fick den men inte sen heller.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Den här har inte blommat särskilt rikligt, men nu "på äldre dar" har det blivit lite mer. Det verkar många gånger som om de blommar mer ju äldre de blir. Sedan får man inte pyssla om dem för mycket, plus att de behöver ha det lite svalare under sensommaren/hösten. Då brukar det bli blommor.
Mina står där de står, de får vara glada att de får vatten lite då och då. Däremot funderar jag på att fylla på lite jord i krukorna, det finns knappt någon kvar och det är det som var där när jag planterade dem första gången, vilket är många år sedan. En blomma har ramlat ur krukan flera gånger, då det inte finns jord som håller den kvar.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Såg att skottet jag tog från min novemberkaktus också har börjat blomma nu. Såvitt jag kan se så är det bara två blommor. Det verkar inte finnas fler knoppar, men de kanske kommer.
Nu har Julkatusen börjat få blommor o den är 130 cm tvärs över. Den får knappt plats på bordet. Måste skaffa en talja i taket så att man kan hissa upp den.
Bjöd mina grannar på adventsfika första advent, och fick då en amaryllis av dem. Nu har den slagit ut, och den är så vacker. Tror aldrig jag har sett en sådan amaryllis förr. Brukar bara ha sådana med enkla blad.
Min rosa kaktus börjar jobba upp knopparna. Min vita har redan blommat över men den hade väldigt många blommor i år. Den röda tog jag en avlägg på förra året så det blev bara 2 blommor i år. Moderplantan var så risig så jag ville inte ha den kvar.
Julbegonia från förra året. Den har konstig form för jag har försökt klippa ner den under året men den har blommat konstant så det har bara blivit några grenar som jag kortat av.
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.