Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 759 ggr
MonicaLagerquist
2018-11-08 08:02

Julstädning

Hur och när julstädar du?
Har en fd arbetskamrat  som tog ledigt en vecka infor jul och städade hela huset-.Även hennes man var ledig och städade. De har inga barn ,inga husdjur och var väldigt noga sp hur de kunde ha något att städa så mycket förstår jag inte.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Surpan
2018-11-08 08:45
#1

Funderat på att ta in städhjälp i år men mannen vägrar. Vi har en 1,5 åring och jag är gravid och skulle verkligen vilja ha en storstädning gjord. Ingen aning om hur vi ska få ihop det faktiskt.

/Surpan

Lussan20
2018-11-08 09:23
#2

Varför inte ta städhjälp och dra av det på Rut? Det blir inte så dyrt. Säkert billigare än att ta ledigt för att städa.

Annars gör man en lista och tar det som håller sig längst först, lite varje dag.  Börja med fönster, sedan målning, så känns det inte så tungt.

Det är julledigt från den 22 dec för de flesta, så lördagen den 22 de kan man göra en vanlig städning.

Ta inte ut er på onödigheter, man kan städa även till nyår…Mvh/WL🌺

Carmarino
2018-11-08 11:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Brukade ta ledigt 1-2 veckor innan jul för att julstäda, men jag städade bara på förmiddagen. Sedan hade jag eftermiddagarna fria till att göra något roligare. När jag städade så var det grundligt "från golv till tak". Numera orkar jag inte städa lika mycket, men jag tar lite då och då.

Idag städade jag t.ex. badrummet ordentligt, eftersom jag behövde rensa avloppen (både badkaret och vasken). Passade samtidigt på att byta sand i kattlådan. Visst får jag städa lite till jul också, men jag behöver inte skura väggarna åtminstone, och jag slipper ta av fronten på badkaret - nog så bökigt och jobbigt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cessy
2018-11-09 08:59
#4

Vi julstädar ff. för det är då vi typ städar alla skåp grundligt, alla böcker åker ner o torkas av o som du säger Carmarino att då åker även fronten på badkaret av o avloppen rensas, frysen frostas av o rensas. Det är helt enkelt en bra rutin för mig som inte är sådär jättestädglad att gå igenom alla skåp m.m. o göra sådant som inte ingår i en vanlig veckostädning.

Carmarino
2018-11-09 11:53
#5

Jag är inte heller särskilt förtjust i städning, så därför försöker jag göra det lite extra grundligt till jul. Det är många som säger att "julstädning behövs väl inte, det är ju så mörkt då så det är bättre att vårstäda". I och för sig är det ju sant, men jag vill gärna ha det rent och fint till jul, när jag pyntar hela lägenheten. Till våren har jag ju inget särskilt att "hänga upp" städningen på, så därför blir det till jul.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-11-09 12:05
#6

Jag gillar att vårrstäda. Öppna alla fönster vädra och känna vårdoften inne. Julstädning är inte lika kul Jag får väl glädja mig över att i år behöver vi inte julstäda köket.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2018-11-09 12:13
#7

Ni hinner väl bli klara med köket innan jul hoppas jag? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-11-09 12:15
#8

#7 Det får vi verkligen hoppas.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-11-09 12:18
#9

Håller tummarna. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: