Prathörnan

Lutfiskens dag

2018-11-02 14:51 #0 av: Carmarino

Idag är det lutfiskens dag. Det är en rörlig dag som firas fredagen före alla helgons dag.

Läs mer om lutfisk på Lutfiskens vänners hemsida.

Tycker ni om lutfisk? I så fall, hur äter ni den? Själv vill jag bara ha potatis, vit sås (tycker inte om senapssås) och eventuellt lite gröna ärtor till.

Lutfisk smakar inte mycket i sig själv, men något händer när man blandar den med sås och potatis, och då blir den jättegod.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-11-02 15:12 #1 av: MonicaLagerquist

Lutfisk är inget för mig.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-11-02 15:21 #2 av: VoxBauers

Nej, tvi vale.

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2018-11-02 20:02 #3 av: Caeli

Visste inte att det var idag! Trodde att lutfisk hörde ihop med julen...
Men gott är det, gärna tillsammans med vit sås, senap och potatis.

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2018-11-02 23:55 #4 av: Tarotstollan

Ingen fisk men potatis, vit sås, gröna ärtor och massor av grovmalen svart peppar.Tummen upp

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-11-03 09:32 #5 av: Carmarino

#3 Ja, det känns lite märkligt att ha lutfiskens dag i oktober/november, men det beror tydligen på att det är lutfiskpremiär då.

Så skåning jag är så hade jag ingen aning om att man förr i tiden åt lutfisk både på bröllop och till påsk. Fast ett år åt min mor och jag lutfisk till midsommar. Vi hittade nämligen ett paket lutfisk i frysen, och bestämde oss för att det kunde vara gott även på sommaren. Det var det! Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-11-08 11:25 #6 av: starhawk

Vi äter lutfisk på juldagen, det är nåt visst med den smaken av lutfisk, vitsås, salt och kryddpeppar mums! Åsså potatis förståss! Kan bli nån gång till också, det är ju så gott!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-11-09 08:54 #7 av: Cessy

Ja mina föräldrar åt lutfisk o den las alltid i blöt på Anna-dagen den 9 dec. o jag avskydde doften. Sambon älskar dock lutfisk o så länge svärmor levde så gjorde hon alltid lutfisk på julafton till lunchen men det var bara hon o min sambo som åt den. Vi andra nöjde oss med sås o potatisenOskyldig

Anmäl
2018-11-09 12:00 #8 av: Carmarino

Skulle man gå på doften av lutfisk så är det nog inte många som hade ätit den. Den luktar inte särskilt gott, men den smakar desto godare - åtminstone om man har massor med sås på och potatis till. Tummen upp

Min mor lade också lutfisken i blöt på Anna-dagen. Minns att jag som barn följde med till lanthandeln i byn när årets lutfisk skulle inhandlas. Mor stod då och "bläddrade" bland de torkade fiskarna för att hitta en som passade i storlek. De stod staplade upprätt direkt på golvet, lutade mot en hylla (tror jag det var åtminstone).

När lutfisken väl var inhandlad fick min far såga till den i lämpliga bitar, innan den lades i blöt. Minns inte hur ofta vattnet skulle bytas, men jag tror inte det var varje dag i alla fall.

Det är så mycket enklare numera när man kan köpa den färdiglutad. Fast jag brukar ändå blötlägga den ett eller ett par dygn före, och byta vatten ett par gånger. Då blir den fastare i köttet.

Anmäl
2018-12-09 11:52 #9 av: Carmarino

Idag är det Anna-dagen, så om ni till äventyrs fortfarande lutar er egen lutfisk är det dags att lägga den i blöt nu. Glad

Anmäl
2018-12-09 19:30 #10 av: Caeli

#8 Känner igen din berättelse om hur ni la lutfisken i blöt! I min barndom gjorde man likadant. Enda skillnaden var att här köptes alltid den smala lutfiskvarianten!🙂

Anmäl
2018-12-09 19:33 #11 av: Carmarino

#10 Visste inte ens att det fanns både smala och breda varianter. Vad jag minns så såg våra ut som den på bilden. Glad

Anmäl
2018-12-09 20:15 #12 av: Caeli

#11 Jo, en lite mer "pinnig" lutfisk. Försökte leta upp en bild på internet men det var inte lätt...! Får se om jag hittar någon.🤔

I affärerna har de väl knappast torkad lutfisk överhuvudtaget nuförtiden!

Anmäl
2018-12-10 04:44 #13 av: Carmarino

#12 Nej, jag tror inte det finns att köpa längre. Har åtminstone inte sett några på väldigt länge.

Anmäl
2018-12-11 07:31 #14 av: starhawk

#13: Jag minns dom från när jag var barn men det är precis som du skriver jag har inte sett några på väääldigt länge!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-12-11 14:10 #15 av: Carmarino

#14 Senast jag såg någon var den på bilden i #8, och den var inte till salu. Den stod i fönstret i en gammal affär på ett museum. Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.