Annons:
Etikettprathörnan
Läst 969 ggr
Carmarino
11/2/18, 2:51 PM

Lutfiskens dag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det lutfiskens dag. Det är en rörlig dag som firas fredagen före alla helgons dag.

Läs mer om lutfisk på Lutfiskens vänners hemsida.

Tycker ni om lutfisk? I så fall, hur äter ni den? Själv vill jag bara ha potatis, vit sås (tycker inte om senapssås) och eventuellt lite gröna ärtor till.

Lutfisk smakar inte mycket i sig själv, men något händer när man blandar den med sås och potatis, och då blir den jättegod.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 10/31/20, 4:26 PM av Carmarino
Annons:
MonicaLagerquist
11/2/18, 3:12 PM
#1

Lutfisk är inget för mig.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
11/2/18, 3:21 PM
#2

Nej, tvi vale.

Caeli
11/2/18, 8:02 PM
#3

Visste inte att det var idag! Trodde att lutfisk hörde ihop med julen… Men gott är det, gärna tillsammans med vit sås, senap och potatis.

Tarotstollan
11/2/18, 11:55 PM
#4

Ingen fisk men potatis, vit sås, gröna ärtor och massor av grovmalen svart peppar.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
11/3/18, 9:32 AM
#5

#3 Ja, det känns lite märkligt att ha lutfiskens dag i oktober/november, men det beror tydligen på att det är lutfiskpremiär då.

Så skåning jag är så hade jag ingen aning om att man förr i tiden åt lutfisk både på bröllop och till påsk. Fast ett år åt min mor och jag lutfisk till midsommar. Vi hittade nämligen ett paket lutfisk i frysen, och bestämde oss för att det kunde vara gott även på sommaren. Det var det! 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

starhawk
11/8/18, 11:25 AM
#6

Vi äter lutfisk på juldagen, det är nåt visst med den smaken av lutfisk, vitsås, salt och kryddpeppar mums! Åsså potatis förståss! Kan bli nån gång till också, det är ju så gott!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Cessy
11/9/18, 8:54 AM
#7

Ja mina föräldrar åt lutfisk o den las alltid i blöt på Anna-dagen den 9 dec. o jag avskydde doften. Sambon älskar dock lutfisk o så länge svärmor levde så gjorde hon alltid lutfisk på julafton till lunchen men det var bara hon o min sambo som åt den. Vi andra nöjde oss med sås o potatisen😇

Carmarino
11/9/18, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Skulle man gå på doften av lutfisk så är det nog inte många som hade ätit den. Den luktar inte särskilt gott, men den smakar desto godare - åtminstone om man har massor med sås på och potatis till. Tummen upp

Min mor lade också lutfisken i blöt på Anna-dagen. Minns att jag som barn följde med till lanthandeln i byn när årets lutfisk skulle inhandlas. Mor stod då och "bläddrade" bland de torkade fiskarna för att hitta en som passade i storlek. De stod staplade upprätt direkt på golvet, lutade mot en hylla (tror jag det var åtminstone).

När lutfisken väl var inhandlad fick min far såga till den i lämpliga bitar, innan den lades i blöt. Minns inte hur ofta vattnet skulle bytas, men jag tror inte det var varje dag i alla fall.

Det är så mycket enklare numera när man kan köpa den färdiglutad. Fast jag brukar ändå blötlägga den ett eller ett par dygn före, och byta vatten ett par gånger. Då blir den fastare i köttet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/9/18, 11:52 AM
#9

Idag är det Anna-dagen, så om ni till äventyrs fortfarande lutar er egen lutfisk är det dags att lägga den i blöt nu. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
12/9/18, 7:30 PM
#10

#8 Känner igen din berättelse om hur ni la lutfisken i blöt! I min barndom gjorde man likadant. Enda skillnaden var att här köptes alltid den smala lutfiskvarianten!🙂

Carmarino
12/9/18, 7:33 PM
#11

#10 Visste inte ens att det fanns både smala och breda varianter. Vad jag minns så såg våra ut som den på bilden. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
12/9/18, 8:15 PM
#12

#11 Jo, en lite mer "pinnig" lutfisk. Försökte leta upp en bild på internet men det var inte lätt…! Får se om jag hittar någon.🤔 I affärerna har de väl knappast torkad lutfisk överhuvudtaget nuförtiden!

Carmarino
12/10/18, 4:44 AM
#13

#12 Nej, jag tror inte det finns att köpa längre. Har åtminstone inte sett några på väldigt länge.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
starhawk
12/11/18, 7:31 AM
#14

#13: Jag minns dom från när jag var barn men det är precis som du skriver jag har inte sett några på väääldigt länge!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Carmarino
12/11/18, 2:10 PM
#15

#14 Senast jag såg någon var den på bilden i #8, och den var inte till salu. Den stod i fönstret i en gammal affär på ett museum. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/9/19, 6:08 AM
#16

Idag är det Anna-dagen. Dags att lägga lutfisken i blöt alltså.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/30/20, 1:44 AM
#17

Idag är det lutfiskens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
10/31/20, 4:19 PM
#18

Såg att det fanns att köpa i min affär imåndags!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
10/31/20, 4:20 PM
#19

#18: Då var det tydligen någon i affären som visste att det var lutfiskens dag igår. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
10/31/20, 4:22 PM
#20

#19: själv tänkte jag att Julen kommer lite tidigare varje år - hade ingen tanke på Lutfiskens dag.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
10/31/20, 4:26 PM
#21

#20: Ja, julpyntet har ju plockats fram i många affärer redan för några veckor sedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
10/31/20, 4:29 PM
#22

#21: Om inte annat så gynnar det sajten. 🤶


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 10/31/20, 4:30 PM av Pyttelite
Carmarino
10/31/20, 4:30 PM
#23

#22: Alltid något. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/9/20, 2:11 AM
#24

Idag är det annadagen. Dags att lägga lutfisken i blöt. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/5/21, 4:49 AM
#25

Det är lutfiskens dag idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
11/5/21, 7:18 AM
#26

Jag har lite svårt för lutfisk så jag avstår nog.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
11/5/21, 8:58 AM
#27

#26: Även om jag tycker om lutfisk så avstår jag också. Det är inte lönt att laga lutfisk bara till mig. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
11/8/21, 7:03 PM
#28

Det är inte idag som det var förr, då möttes man av detta om man gnällde om maten: " ät det som serveras eller gå från bordet hungrig, för du får inget annat innan vi äter nästa gång"!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
11/9/21, 4:15 AM
#29

#28: Nej, fast det är ändå inte så många som äter lutfisk till jul.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
11/9/21, 4:51 AM
#30

Vi brukar äta lutfisk på annandagen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
11/9/21, 6:04 AM
#31

#30: Så gott. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
11/9/21, 8:23 AM
#32

Jag har ju inte ätit lutfisk som vuxen så jag kanske skulle ge det en chans.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
11/9/21, 10:20 AM
#33

#32: Ja, gör det. Glöm bara inte såsen. Den är det viktigaste tillbehöret. Utan den smakar inte lutfisken särskilt mycket. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
11/9/21, 10:48 AM
#34

#33 Nej såsen är viktig och nymalen svartpeppar.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Pyttelite
11/9/21, 10:50 AM
#35

Och god potatis och skirat smör och god öl …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 11/9/21, 10:50 AM av Pyttelite
MonicaLagerquist
11/9/21, 10:54 AM
#36

Men de gröna ärtorna vill jag inte ha.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
11/9/21, 11:11 AM
#37

#34: Svartpeppar brukar jag inte ha i lutfisksåsen, men vet att det är många som har det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/9/21, 11:11 AM
#38

#35: Hoppar över smöret och ölen. Tar julmust istället. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/9/21, 11:12 AM
#39

#36: Brukar inte heller ha det, även om jag tycker det är gott med gröna ärtor. Vi hade aldrig gröna ärtor till lutfisken när jag var barn, så därför har jag inte vant mig vid det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/9/21, 4:59 AM
#40

Det är annadagen idag, så har ni en bit torkad lutfisk hemma är det absolut sista dagen att lägga den i blöt om den ska hinna bli klar till julafton. 🤶


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/4/22, 12:59 AM
#41

Idag är det lutfiskens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
11/4/22, 7:50 AM
#42

Grattis till den-
Min mamma älskade lutfisk

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
11/4/22, 9:29 AM
#43

#42: Jag tycker också om lutfisk, men det är många år sedan jag åt det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
11/16/22, 4:54 PM
#45

Lutfisk är vidrigt.

Jag minns när jag var barn, pappa lutade alltid fisken själv hemma. Mamma tog med oss barn och rymde man ur huse. Det stank i hela kåken. Vi sov hos faster och farbror medans pappa höll på med lutfisken hemma 😉😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
11/16/22, 5:32 PM
#46

#45: Den luktar inte gott, men med rätt tillbehör smakar den väldigt gott. Det ska vara mycket sås. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
11/17/22, 11:40 AM
#47

#46: Har provat en gång, och jag tyckte mest et känds som en geleklump i munnen. 🙈

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
11/17/22, 12:25 PM
#48

#47: Det är därför det krävs både potatis och sås till. Har inte ätit surströmming, men jag kan tänka mig att det är ungefär samma där - att äta det utan något till är inte gott.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
EquusCaty
11/18/22, 9:11 PM
#49

Jag tror inte jag kommer smaka…


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

Draken
11/20/22, 12:19 PM
#50

#49: Som jag brukar säga till barnen. Man kan inte säga att man inte tycker om något, om man inte har smakat först 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EquusCaty
11/28/22, 8:37 PM
#51

#50: 🙂


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

Carmarino
12/9/22, 2:54 AM
#52

Det är annadagen idag. Dags att lägga lutfisken i blöt. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/3/23, 1:52 AM
#53

Det är lutfiskens dag idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
11/3/23, 7:21 AM
#54

Jag gillade inte lutfisk som barn men man kanske skulle ta och testa igen,Smaken ändras ju med åldern.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
11/3/23, 8:04 AM
#55

Jag tycker inte om lutfisk. Det är sladdrigt, som att äta blåmanet 😉

Vi hade alltid saltlånga till jul istället och det gillade jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
11/3/23, 9:14 AM
#56

#55 Har du ätit blåmanet?

Stolt ägare till fem La permer

Maria
11/3/23, 11:19 AM
#57

#56 Jag har fått blåmanet i munnen, oavsiktligt, flera gånger😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
11/3/23, 11:41 AM
#58

#54: Lutfisk i sig smakar inte särskilt mycket. Det är därför man måste blanda den med sås och potatis. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/3/23, 11:42 AM
#59

#55: Den blir inte så sladdrig om man äter den tillsammans med potatis.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/9/23, 12:36 AM
#60

Dags att lägga lutfisken i blöt. Idag är det Annadagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: