Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 715 ggr
Pyttelite
10/27/18, 1:27 PM

Vad finns i er brödhög?

Förr i tiden var det vanligt med brödhögar på Julbordet. Visst var det skådebröd men det mesta åts upp under och efter julhelgen.

Åsa Holmgren har skrivit om julhögen och hur Jul firades förr i blogginlägget Julbord med magisk kraft.

"Åsa Holmgren är forsknings-arkivarie i folkminnen på Dialekt- och folkminnesarkivet i Uppsala." 

Har ni för vana att göra brödhögar till Jul? Vad lägger ni för godsaker i er hög? 

http://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss/vara-bloggar/folkminnesarkiven-berattar/arkivberattelser/2017-12-15-julbrod-med-magisk-kraft.html


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
10/27/18, 1:30 PM
#1

Kan inte minnas att vi någonsin haft några brödhögar. Om man nu inte räknar de högar med lussebullar och kakor som min mor dukade upp. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
10/27/18, 1:39 PM
#2

Nej, för mig var detta en helt ny tradition. Kanske är det så att vi idag är bortskämda med "färskt bröd" även om det ibland går via frysen. 

Visst har brödet en speciell plats i kulturen även om det svenska brödet har förflackats genom tiderna om man jämför med andra delar av Europa där i alla fall bagaren har söndagsöppet en stund på dagen.

Julbaket hoppas jag finnas kvar för alltid - även om det ibland sker via färdigköpt pepparkaksdeg. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
10/27/18, 2:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tror att det var vanligare med brödhögar förr i tiden, i bondesamhället. Vet faktiskt inte om ens mina föräldrar varit med om att ha brödhögar i sina föräldrahem. Frågade dem aldrig, och jag kan inte minnas att de berättade om det heller.

Själv bakar jag hellre saffransbröd än pepparkakor. Har ingen bra plats att vara på för att baka ut pepparkakorna nämligen. Ändå har jag en otrolig massa pepparkaksmått. 😃

Om jag hinner och orkar så kanske jag gör en liten sats pepparkaksdeg, och röjer av köksbordet så att jag får aningen bättre plats. (Det är inget stort köksbord.) Å andra sidan klarar jag mig lika bra utan. Har redan köpt en burk pepparkakor, så jag har ändå så jag klarar mig. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: